"Nederland is te klein om een wereldbedrijf mee te starten"
Met de stormparaplu van Senz° ging export voor de wind
Niet iedereen houdt ervan, maar stormparaplu Senz° zou zonder regen nooit hebben bestaan. Voormalig TU-Delft student Gerwin Hoogendoorn bedacht de stormparaplu die zelfs windkracht 10 doorstaat.
Turkse thee drinken met potentiële distributeurs
Handelsmissie Turkije geeft goed beeld
Stel: je wilt een nieuwe markt in een ander land veroveren. Dan is het slim om de bewuste markt eerst te onderzoeken. Marc Derks van Staco ging daarom op handelsmissie naar Turkije. Hij wilde zien of zijn product daar kans maakte.
"Chinezen kopen graag hoogwaardig westers meubilair"
China biedt ondernemers een enorme afzetmarkt
De stijgende welvaart van de Chinese consument biedt ondernemers een potentiële afzetmarkt van ruim één miljard mensen.
‘Succesvol dankzij focus op SEO’
Kansen op de Duitse markt van medische hulpmiddelen
Duitsers geven per jaar zo'n 30 miljard euro uit aan medische producten, waaronder rond de 15 miljard aan medische hulpmiddelen. De Duitse gezondheidssector biedt dus kansen voor ondernemers, helemaal nu de bevolking steeds ouder wordt. Eigenaar Jeroen Venema: “Dat gaat in Duitsland nog sneller dan hier, ze hebben relatief het grootste aantal senioren binnen de EU. En dat is weer positief voor ons.”
Ondernemen in Turkije, moet ik wachten op EU-lidmaatschap?
De mogelijkheden van ondernemen in Turkije
Turkije wordt wel eens het China van Europa genoemd. Dan wordt gedoeld op de riante economische groei en goedkope arbeidskrachten. Klopt dit beeld? En hoe kan je aanhaken aan dit economische succes?
Export naar Duitsland: concurreer op prijs
Rondetafelgesprek over handel met Duitsland
In aanloop naar het webinar ‘Ondernemen in Duitsland’ organiseerde MKB Servicedesk een rondetafelgesprek met ondernemer Chris Houbolt en Hans Biesheuvel, voorzitter van MKB-Nederland én ondernemer. Beiden hebben ervaring met zakendoen in Duitsland.
Ondernemen in buitenland? Investeer in Finland, Letland, Duitsland, de VS of Brazilië
Kans op faillissement in deze landen het laagst
Wie aan ondernemen in het buitenland denkt, boekt het komende jaar wellicht het meeste succes in Finland, Letland, Duitsland, de VS of Brazilië. De kans op een faillissement liggen daar komend jaar het laagst.
Ondernemen in Italië: zorg dat je op tijd betaald wordt
Ridder Drost en Hans Biesheuvel in webinar 'Ondernemen in Italië'
Italië is een interessante markt om zaken te doen, maar het vergt wel enige voorbereiding. Hoe vind je handelspartners? Hoe zit het met corruptie? En wat betekent de economische crisis voor jou als ondernemer?
Technologische sector sterk internationaal actief
60 procent van omzet komt uit het buitenland
Technologische bedrijven genereren 60 procent van hun omzet (60 miljard euro) in het buitenland en maken daarmee ongeveer een achtste uit van de totale Nederlandse export. Dat blijkt uit onderzoek van technologische ondernemersorganisatie FME-CWM onder haar leden.
Amerika, China en Rusland belangrijk voor topsectoren
Bijna alle internationale bedrijven ook buiten EU actief
Van de internationaal ondernemende bedrijven uit de negen topsectoren is 83 procent (ook) buiten de Europese Unie actief. Amerika is de voornaamste niet-Europese handelspartner, maar China en Rusland worden ook steeds belangrijker.
Nieuwe prijs voor ondernemen in België
Nomineer je voor de Orange Diamond Awards
Ben jij actief in België? De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg en de Belgische Kamer van Koophandel voor Nederland roepen samen met KPMG en ABN AMRO de Orange Diamond Awards in het leven voor de ondernemers die het best bezig zijn aan de andere kant van de grens.
Creëer een exportteam
Hoe en waarom voeg je een exportteam samen?
Exporteren is een kwestie van een lange adem. Het is daarom raadzaam een exportteam samen te stellen. Het hoeft fysiek geen aparte afdeling te worden, maar het team moet wel heldere taken en functies krijgen en regelmatig bijeen komen om plannen te maken en de voortgang te bespreken.
Wat houden de OESO-richtlijnen in?
Maatschappelijk verantwoord importeren en exporteren
Als je zaken doet in het buitenland dan wil je niet te maken krijgen met slechte arbeidsomstandigheden of milieuverontreiniging. Nationale en internationale overheden hebben richtlijnen opgesteld waaraan jouw bedrijfsactiviteiten zouden moeten voldoen.
Meer export dankzij social media
Column | Social media internationaal inzetten
Ook in exportland zijn social media op dit moment een hot item. Je hoort en leest dat je mee 'moet' doen met Twitter, LinkedIn en Facebook, omdat je anders de boot mist. Maar wat zijn realistische verwachtingen?
Export naar Frankrijk: Agent of eigen personeel?
Column Anneke van der Pasch | Laagdrempelig starten met eigen Frans personeel
Veel Nederlandse exporteurs starten hun activiteiten in Frankrijk met een agent. Een mogelijkheid om tegen een lage investering te kunnen profiteren van het Franse omzetpotentieel. Handelsagenten hebben kennis en ervaring, waardoor jij het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden.
In de voetsporen van koningin Wilhelmina en Atatürk
Column Marc Guillet – Van contacten naar contracten
Het houdt nog steeds niet over met de economische vooruitzichten in Nederland en Europa. De economische groei trekt dit jaar aan tot 1½ procent van het bruto binnenlands product (bbp), zo voorspelt het Centraal Planbureau. Maar het ‘herstel blijft broos’, zo waarschuwt het onderzoeksbureau in zijn jongste economische beleidsanalyse.
Links bij whitepaper Exporteren voor FHI-leden
Alle links uit het whitepaper vind je hier
FHI is het collectief van technologiebedrijven die in de Nederlandse markt actief zijn als aanbieders van industriële elektronica, industriële automatisering, laboratorium technologie en medische technologie. De federatie functioneert als netwerk en richt zich volgens haar missie op de activiteitenvelden collectieve marketing, individuele dienstverlening en belangenbehartiging voor de ruim achthonderd aangesloten bedrijven. Binnen de vier branches bestaan clusters waarin gelijksoortige bedrijven zijn georganiseerd.
Export Nederlandse goederen licht toegenomen
Vooral doorvoer van brandstof zorgt voor exportgroei
In vergelijking met begin 2012 is de Nederlandse handel in januari en februari dit jaar met 2,5 procent gegroeid. De toename komt echter vooral door de gestegen doorvoer van minerale brandstoffen. De export van Nederlandse producten is slechts met 0,3 procent gegroeid in een jaar. Dat blijkt uit cijfers van ING Economisch Bureau.