MKB-Nederland

Wat we leerden van Excelleren.nu...

Een stappenplan om leren op werkvloer te stimuleren

Het excelleren-project loopt op zijn eind. In de Maatschappelijke dienstverlening en kinderopvangbranche leverde dat veel op. Voor organisaties die zelf aan de slag willen, volgt een stappenplan.

16 maart 2012

'De beoordelingscyclus is nu veel minder eenrichtingsverkeer'

Internetbureau Rhinofly omarmt 360 graden feedback

Creatief, bevlogen, informeel, jong en een tikkie eigenzinnig. Zo zou je de bedrijfscultuur van internetcommunicatiebureau Rhinofly kunnen typeren. Allesbehalve hip was de jaarlijkse beoordelingscyclus. Die haperde dan ook al enige tijd. Dankzij het Excelleren-project staat de organisatie weer op scherp.

16 maart 2012

'Na elke verkooptraining schiet de omzet omhoog'

Nijmeegse retailondernemer steekt kop boven het maaiveld uit

Retailondernemer Jan Diebels wil er nog weinig over kwijt. Maar volgend jaar februari stapt zijn jeanswinkel in de Nijmeegse Marikenstraat over op een revolutionair andere klantenbenadering . 'Daarmee steken we onze kop boven het maaiveld uit.'

06 maart 2012

Geef je mensen vertrouwen en verantwoordelijkheid

De beste Excelleer-tips van Brabantse ondernemers

Hoe halen collega-ondernemers het beste uit hun mensen? Bezoekers van het regionale Ondernemerscongres in Eindhoven gaven hun beste tip af bij de Excelleren-stand. Zoals: geef je mensen vertrouwen en verantwoordelijkheid. En: Luister eerst voor je spreekt.

05 januari 2012

MKB-Nederland steunt keurmerk stagebemiddelaars

Kwalitatief betere stages door keurmerk

Op donderdag 12 juni is de Stichting Certificering Stagebemiddelaars (SCS) in het leven geroepen. Het doel van deze stichting is de kwaliteit van nationale en internationale stages, stagebedrijven en stagebemiddeling te waarborgen.

03 januari 2012

Waarom stellen we die ene vraag niet vaker aan onze medewerkers?

MKB-bedrijven doen nog te weinig aan loopbaanontwikkeling

Wat wil je later worden? Die vraag stellen we maar wat graag aan een schoolgaand kind. Maar waarom leggen we hem niet wat vaker aan onze eigen medewerkers voor? Dat kan verrijkend zijn...

23 december 2011

'Ineens bleek dat we soms ook een steekje laten vallen'

Uitzendbureau maakt professionaliseringsslag danzkij Excelleren-project

Ondernemer Nico van Batenburg geloofde altijd heilig in de vakbekwaamheid van zijn medewerkers. En daarmee dat zijn uitzendbureau buitengewoon sterk was in het bemiddelen tussen werkzoekenden en opdrachtgevers. 'Tot een tevredenheidsonderzoek uitwees dat we soms een steekje laten vallen. Dat willen we natuurlijk wegwerken.'

14 december 2011

'Vraag je mensen dagelijks wat beter kan'

De beste leertips van collega-ondernemers, deel 4

Vraag je medewerkers dagelijks hoe jullie het doen en wat beter kan. Dit was een van de tips die ondernemers uit Amsterdam opgaven als hun beste Excelleertip. Bezoekers van het regionale Ondernemerscongres in Amsterdam werd gevraagd naar hun gouden tip om het leren binnen hun bedrijf te bevorderen. Hieronder de meest waardevolle leertips op een rijtje.

30 november 2011

Hoe zet ik een generatiebril op?

Herken de generaties binnen je onderneming

Welke generaties werken er op de werkvloer? Zijn het vooral babyboomers of vooral screenagers? Zet zo af en toe een generatiebril op….

29 november 2011

Wat is generatiemanagement?

Houd rekening met de generatieverschillen op de werkvloer

Binnen je bedrijf werken zowel (piep)jonge als oude(re) mensen naast elkaar. Zo op het eerste gezicht zonder problemen. Toch is generatiemanagement om veel redenen een must.

29 november 2011

Wat is het nut van een personeelsscan?

Sta eens stil bij de samenstelling van je personeelsbestand

Als ondernemer moet je weten hoeveel kwaliteit je ‘in huis’ hebt. Ook is het zinvol de groeipotentie van je medewerkers in kaart te brengen. Dat kan met een personeelsscan.

29 november 2011

'We vragen nu veel meer van onze mensen'

Andere koers van kunstcentrum heeft grote gevolgen voor medewerkers

De kunstsector beleeft roerige tijden. Door de aangekondigde bezuinigingen moeten culturele instellingen een andere, lees: lucratievere koers varen. Neem Kunstcentrum TOON in Gorinchem. Hier kregen de muziek-, dans en beeldende kunstlessen een innovatiever karakter. En daarmee veranderden de werkzaamheden van de docenten drastisch.

28 november 2011

Wil jij gratis hr-advies over het ontwikkelen van je personeel?

Nog 12 plaatsen vrij voor Excelleren-project in regio Zuid

Hoe benut je de talenten binnen je bedrijf? Hoe haal je meer uit je medewerkers? Twaalf mkb-ondernemers in de regio Brabant en Zeeland krijgen de kans om (gratis) deel te nemen aan het project Excelleren.nu. Wees er snel bij.

28 november 2011

'Wachten tot de geldkraan wordt dichtgedraaid of innoveren?'

Culturele instellingen zoeken noodgedwongen naar andere inkomstenbronnen

Voor culturele instellingen staat de politieke wind niet bepaald gunstig. In de sector vallen harde klappen. Ook Centrum voor de Kunsten Bergen op Zoom ontkwam er niet aan. 'We moeten nù innoveren om te overleven', stelt artistiek directeur Cees Meijer. 'Als we braaf (muziek)lesjes blijven geven, houdt het snel op.'

11 november 2011

'Zelfs uit Qatar en Dubai komen ze de innovatieve snufjes afkijken'

Achter de schermen timmert Delftse bieb aan een sterkere leercultuur

De modernste bibliotheek ter wereld zijn. Het DOK in Delft heeft beslist geen kinderachtige ambitie. Maar ook niet onhaalbaar. Want, de organisatie blinkt uit in innovatieve producten. En inrichting. 'Internationale delegaties komen regelmatig een kijkje nemen. Laatst nog uit Dubai en Qatar.'

31 oktober 2011

Loop eens een dagje mee bij de klant

De beste leertips van ondernemers, deel 3

Laat medewerkers eens een dag bij een klant meedraaien. Deze en andere tips gaven ondernemers op als hun beste 'excelleertip'. Bezoekers aan het regionale Ondernemerscongres in Utrecht werd gevraagd naar hun gouden tip om het leren binnen hun bedrijf te bevorderen.

31 oktober 2011

'Durven delegeren was belangrijke managementles'

Uitzendbureau-ondernemer doet niet langer alles meer zelf

Trek niet alles naar je toe. Stap uit de dagelijkse hectiek van je bedrijf. Dat was de eerste 'managementles' die uitzendbureau-ondernemer Ronald Saarloos meekreeg tijdens het Excelleren-project. Met resultaat. Sinds hij delegeert, is er tijd voor andere belangrijke ondernemerszaken.

22 september 2011

Practice what you preach

Gebruik trainingen niet om je personeel in het gareel te krijgen

Sinds kort herken ik een rode draad bij de organisaties die deelnemen aan het Excelleren-project. Veel ondernemers zien trainingen voor het personeel als dè oplossing voor medewerkers die niet het gewenste gedrag vertonen.

16 september 2011

Getoond 73 tot en met 90 van 193 totaal, er zijn meerdere pagina's