Het eerste aanspreekpunt bij zorgen over corona en verzuim

Blog door accountmanagers van Zorg van de Zaak Arbonetwerkbedrijf MKB

gesprek met manager

De coronacrisis heeft een flinke impact gemaakt op het mkb. De accountmanagers van Zorg van de Zaak waren hierbij het eerste aanspreekpunt voor ondernemers met zorgen over verzuim. Hoe hebben zij deze periode ervaren?

Kristiaan Geneugelijk weet nog goed hoe het was toen de coronacrisis begin 2020 uitbrak. “Er kwamen honderden ziekmeldingen per minuut binnen, iedereen was in paniek en vroeg zich af: wat nu? Hoe houd ik mijn bedrijf/organisatie draaiende? En waarvoor moet ik nu wel of niet de Arbodienst benaderen? En wat mag ik van mijn medewerkers verlangen of moet ik juist een pas op de plaats maken? Zeker als de medewerker zelf niet ziek is, maar omwille van quarantaine thuis moet blijven. Of iemand die verkouden is, normaal zou komen werken, maar nu geen risico wil nemen. “

Radjesh Ramlal herkent dit ook in zijn gesprekken. “Er speelt veel bij onze klanten in deze tijd van corona; denk hierbij aan langdurige en kortstondige arbeidsongeschikte medewerkers. Vaak kan de klant hier zelf mee aan de slag als medewerkers geringe klachten hebben. Zo kunnen ze het werk bijvoorbeeld thuis laten verrichten indien daar de mogelijkheid voor is. Bij langdurige gevallen wordt een aanspraak gedaan op de arbodienstverlening. In bijzondere gevallen worden er preventieve spreekuren ingepland om verzuim te voorkomen.”

Verschil in impact tussen branches

De manier waarop de coronacrisis invloed heeft op bedrijven verschilt sterk per branche, merkt Remco van Bunnik: “Bedrijven waar het noodzakelijk is om op de werkvloer aanwezig te zijn, hebben te maken gehad met een stijging van het verzuimpercentage. Wanneer medewerkers last hebben van een pijnlijke keel, hoestje, of een andere klacht, melden zij zich eerder ziek dan in het verleden. Sommige MKB-ondernemers hebben juist geprofiteerd van de corona crisis en zijn hierdoor enorm gegroeid. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld webshops die hun omzet zagen verdubbelen.”

Tip: Zo houd je je thuiswerkende medewerkers fit.

Volgens Femmy Grasso verschilde het enorm welke aanpak voor verzuimpreventie het meest geschikt was. “Tijdens corona is er veel veranderd voor onze klanten. Hoe werkgevers en werknemers werken heeft een nieuwe invulling gekregen, zowel op kantoor als thuis. Natuurlijk heeft elke branche daar een andere invulling voor, de gesprekken die we voeren zijn daardoor nogal divers. Voor iedere klant hebben we dus een oplossing op maat op het gebied van verzuimpreventie.”

De kracht van een integrale aanpak

Door middel van deze integrale aanpak kunnen eventuele problemen snel worden geïdentificeerd, opgelost en zo mogelijk voorkomen. Op impactvolle momenten in het leven van je medewerker, is de kans op (mentale) problemen vaak groter. Op dit moment biedt Zorg van de Zaak integrale ondersteuning bij de volgende impactvolle situaties:

Een positieve toekomst

August van Ravenhorst kijkt met een positief gevoel naar de toekomst. “Gelukkig is er altijd licht aan het einde van de tunnel. 2021 is het jaar van de versoepelingen. De meeste sectoren zullen we langzaam zien herstellen. Dat geldt ook voor het verzuim, hier zagen we in mei bijvoorbeeld voor het eerst van het jaar een daling. Werkend Nederland bereidt zich weer voorzichtig voor op het organiseren van het werk na corona.”


Meer weten over het stimuleren van gezond werken? Bekijk dan de pagina Gezond werken: zo blijven jij en je medewerkers vitaal

Wat vind je van dit artikel?