Wat kun je doen tegen oplichting en fraude?

Een stappenplan

Wat kun je doen tegen oplichting en fraude

Bedrijven zijn een geliefd doelwit voor oplichters. Voorkom oplichting en fraude met dit stappenplan. En laat je medewerkers dit stappenplan ook lezen!

Fraudeurs en oplichters kunnen je via allerlei kanalen proberen te bereiken: telefonisch, online, via de post en ze kunnen zelfs persoonlijk langskomen. Het is daarom belangrijk ervoor te zorgen dat jij en jouw werknemers niet met open ogen in de val lopen. Denk aan het betalen van een spookfactuur of het aangaan van een duur en lang abonnement. Wat moet je nu doen als je te maken krijgt met fraude en oplichting? Een stappenplan.

1. Doe geen toezeggingen per telefoon

Veel acquisitiefraudeurs proberen telefonisch hun slag te slaan. En alles wat je telefonisch afspreekt, is rechtsgeldig. Zeg nooit direct iets toe als iemand je belt met een ‘fantastisch aanbod’. Ook niet als de persoon aan de andere kant van de lijn refereert aan bekende instanties zoals politie en gemeente.

2. Geef nooit je bankgegevens

Banken bellen of mailen nooit om jouw bankgegevens te vragen. Geef deze dus nooit aan derden die hierom vragen. Ook niet als ze beweren bij de bank te werken. Dit geldt ook voor jouw persoonlijke gegevens. Geef deze nooit als je ook maar een klein vermoeden hebt dat er iets niet klopt.

3. Doe je research

Doe onderzoek naar de persoon en het bedrijf dat jou benadert. Als een bedrijf al eerder mensen heeft opgelicht, kun je hier vaak wel iets over terugvinden op internet, via Google of social media. Google niet alleen het bedrijf, maar ook degene die zegt namens het bedrijf te handelen. Stel je wordt gebeld door Willem de Ree die zegt dat hij belt namens een bekende telecomaanbieder of jouw bank. Als je hem googelt en geen hits krijgt op zijn naam in combinatie met de bedrijfsnaam, moet je jezelf even goed achter de oren krabben. Bel desnoods de vestiging waar hij zegt te werken om na te gaan of alles klopt.

4. Betaal geen facturen die je niets zeggen

Een bekende truc van fraudeurs is het versturen van een spookfactuur. Je ontvangt een factuur of een aanmaning waarin staat dat er consequenties zijn indien je niet betaalt. Ze laten het overkomen alsof je eerder zaken hebt gedaan met dit bedrijf, echter is dat helemaal niet het geval. Betaal dus nooit een factuur die je niets zegt en onderteken geen documenten met dreigende teksten. Voor je het weet zit je vast aan een langdurig en duur contract.

5. Zet afspraken op papier

Zorg dat je geweldige aanbiedingen altijd zwart op wit krijgt alvorens je met een partij in zee gaat. Zo heb je tijd om onderzoek te doen en de kleine lettertjes te lezen.

6. Schrijf je in bij het bel­me­niet register

Als je een eenmanszaak, vof of maatschap hebt, kun je je inschrijven in het bel­me­niet register. Als je je daarin hebt ingeschreven mogen telemarketeers jou niet zomaar benaderen. Doen ze dan wel, dan riskeren ze een forse boete. Als je een BV of NV hebt is het niet mogelijk je in te schrijven in het register.

7. Verdiep je in de kleine lettertjes

Acquisitiefraudeurs laten de zaken mooier lijken dan ze zijn. Als het zover komt dat je een afspraak op papier krijgt, lees dan alles alvorens je tekent. Check of je niet vast komt te zitten aan een abonnement of aan andere bijkomende kosten die enkel in de kleine lettertjes genoemd worden. Word je geen wijs uit de voorwaarden omdat deze vaag geformuleerd en lang zijn? Dat is al een teken dat er iets niet in de haak is. Als je niet begrijpt wat er staat, moet je niet tekenen.

8. Heb zicht op je eigen bedrijf

Zorg dat je zelf altijd weet met welke partijen je zaken doet. Het is makkelijk om alles uit te besteden aan een boekhouder of accountant, maar verlies daarbij het overzicht niet uit het oog. Als jij geen zicht hebt op je bedrijf, hebben acquisitiefraudeurs een kans.

9. Neem actie als je toch slachtoffer bent geworden

Ben je toch in de trucs van een fraudeur getrapt? Laat het er dan niet bij zitten. Neem contact op met de Fraudeheldesk en indien nodig met de politie. Laat je niet verleiden bedragen te betalen als het niet goed aanvoelt, ook als je al een overeenkomst getekend hebt. Schakel dan altijd eerst juridische hulp in.

Wat vind je van dit artikel?