Wat staat er in een online marketing plan?

Column Zuleikha Meijen | Zulutions

Wat staat er in een online marketing plan

Discussies over het nut van het maken van een online marketing plan komen tegenwoordig minder voor. Waar de meeste ondernemers tegenaan lopen is de vraag “Wat zet ik een online marketing plan?”. Ik omschrijf het online marketing plan als een geïntegreerd onderdeel van een business plan. Het sluit naadloos aan op jouw huidige bedrijfsstrategie en eigenlijk staat, evenals bij offline marketing, het geraamte al vast.

De basis van het online marketing plan

Er zijn voldoende voorbeelden online marketing plannen beschikbaar. Zie jij door de bomen het bos niet meer, begin dan bij de basis en vergeet niet dat alles onderdeel uitmaakt van de marketingmix.

Stap 1. Maak een planning

  1. Omschrijving van de huidige situatie: wat is de positie van online marketing binnen de huidige bedrijfskaders?

  2. Doelstellingen: wat zijn jouw online ambities?

  3. Strategie: hoe ga je jouw doelen bereiken?

Stap 2. Leg de tactieken vast en werk ze uit

  1. Bereik: welke digitale tools zet jij in om jouw publiek te bereiken en te groeien?

  2. Beweeg en reageer: wat doe jij met behulp van de geselecteerde digitale tools om de interesse van jouw publiek op te wekken en te behouden?

  3. Boeien & Binden: hoe maak jij van jouw klant een ambassadeur (influencer)?

Stap 3. Meet de resultaten van de tactieken

  1. Bereik: hoe reageert jouw publiek?

  2. Beweeg en reageer: hoe reageer jij op de reacties van jouw publiek? Speel in op de wensen van jouw publiek en pas de strategie, indien gewenst, aan.

  3. Boeien en & Binden: hoe delen jij en jouw influencers successen met jouw publiek?

Een kind kan de was doen

Easier said than done? Het is ook niet gemakkelijk. In mijn vorige blog, Het belang van een online marketing plan, benoemde ik dit al. Ik heb wel een paar tips om het proces, want dat is het schrijven van een strategisch plan, te versoepelen.

Tip 1. Maak gebruik van beschikbare data. Veel ondernemers vergeten wat ze al aan data tot hun beschikking hebben. Denk bijvoorbeeld aan jaarcijfers maar ook het business plan vormt een goede basis om ernaast te houden. Je hoeft niet van nul te beginnen.

Tip. 2. Tip van een ex-collega: ANNA (Altijd Navragen, Nooit Aannemen). Maak gebruik van de kennis van jouw sales personeel maar vergeet vooral ook jouw publiek (inclusief influencers) niet om hulp of advies te vragen. Beiden worden erg gewaardeerd. Doe geen aannames!

Tip 3. Leg doelstellingen SMART vast: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden. Vooral de R is belangrijk. Het is voor veel ondernemers een zware klus om te bepalen wat haalbaar is.

Tip 4. Denk aan de 80/20 regel (Pareto Principe): Breng in kaart welke producten de meeste omzet genereren en onderscheidend zijn en leg in het begin de focus hierop.

Tip 5. Besteed het uit: Laat het aan een professional over. Een verkeerde strategie kan grote nadelige, gevolgen hebben voor jouw onderneming. Schroom niet om hulp in te schakelen.

Wat volgt

In mijn volgende column ga ik in op hoe jij een online marketing plan succesvol implementeert. Het gaat namelijk niet alleen om het hebben van een strategisch plan. De kunst is deze succesvol in te zetten en betere bedrijfsresultaten te behalen.

Wil je meer weten over de implementatie van een online marketing plan? Mis dan mijn volgende column niet.

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Zuleikha Meijen