Hoe herken ik een goed idee?

Het beste idee selecteren

Als ondernemer heb je meer ideeën dan tijd en geld om ze ten uitvoer te brengen. Je zult dus moeten kiezen. Maar wat is eigenlijk een goed idee? Hoe maak je een keuze uit meerdere ideeën die elk hun goede kanten lijken te hebben?

Juist omdat ideeën meestal nieuw en origineel zijn is het moeilijk om dit te beoordelen. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je een idee beoordeelt.

Selectiecriteria

  • Financiële haalbaarheidWat zijn de investeringen die er moeten gedaan worden om het idee ten uitvoer te brengen en wat is het verwachtte rendement? Kortom, is het idee financieel wel aantrekkelijk?Een sportwinkel zal geen nieuwe bal op de markt brengen als de productieprijs hoger ligt dan wat de klant bereid is er voor te betalen.

  • Technische haalbaarheidWelke technieken zijn er nodig om het idee te realiseren en zijn deze voorhanden? Is het idee in de praktijk wel uit te werken?Wanneer je bijvoorbeeld gekoelde producten wilt leveren moeten er wel koelruimten genoeg zijn om het op te slaan.

  • Juridische haalbaarheidValt het idee wel binnen de wet- en regelgeving? Is het eigenlijk wel toegestaan een dergelijk idee ten uitvoer te brengen?Een nieuw type fietsverlichting introduceren zal bijvoorbeeld aan bepaalde regels moeten voldoen.

  • EthiekBenadeel je iemand met de uitwerking van het idee en is dit ethisch wel verantwoord? Maak je misschien misbruik van verschillende partijen? Kun je het eigenlijk wel maken het idee te realiseren?Zo kun je bijvoorbeeld problemen hebben met het verkopen van producten die door kinderarbeid zijn gemaakt of die getest zijn op dieren.

  • MilieuHeeft het idee nadelige of juist positieve effecten op het milieu en in hoeverre laat je dit meetellen in je overweging?Een nieuw type productieproces kan bijvoorbeeld voor meer vervuiling zorgen, vooral als handwerk gemechaniseerd wordt.

  • Tijdspad (Time to Market)Hoeveel tijd kost het om het idee uit te voeren en is die tijd eigenlijk wel beschikbaar?Het produceren van een nieuw product en het op de markt brengen ervan kan zoveel tijd kosten dat je deze tijd liever in een product steekt wat sneller te produceren is.

Kijk goed welke van bovengenoemde zaken belangrijk voor je zijn en zwaar moeten meetellen in de keuze van je idee.

Ook kan je bij het Octrooicentrum Nederland inspiratie opdoen voor je idee en voorkomen dat je het wiel opnieuw uitvindt.Via onderzoek in de octrooidatabanken kan je een goed beeld krijgen van wat er al bekend is binnen het technische vakgebeid van je vinding, van interessante ontwikkelingen en trends, en van eventuele partners of concurrenten. Tevens voert het Octrooicentrum Nederland onderzoeken uit en geeft zij nuttige brochures uit. Klik hier om deze te downloaden.

Wat vind je van dit artikel?