Hoe zet je een coachingstraject voor medewerkers op?

Voor wie, wanneer en hoe zet je een coachingstraject in?

business-coach-mentor-coaching

Om een lerende organisatie te worden en te blijven, kun je kiezen voor een coachingstraject voor medewerkers. Meer ervaren collega’s kunnen kennis delen met andere collega’s, maar je kunt ook kiezen voor een externe coach. Hoe zet je een coachingstraject op? Waar moet je rekening mee houden qua tijdsinvestering en budget? Dit moet je weten over coachingstrajecten.

Wat is een coachingstraject?

Een coachingstraject is een vorm van begeleiding op professioneel of persoonlijk vlak. Het is een gestructureerd proces, waarbij een coach een of meerdere medewerkers ondersteunt. Coaching richt zich vaak op het stimuleren van zelfreflectie, vergroten van zelfkennis en verantwoordelijkheid nemen voor persoonlijke groei. Het is een interactief proces waarbij een coach de medewerker uitdaagt, ondersteunt en begeleidt. 

Wanneer zet je een coachingstraject in?

Coaching is goed af te stemmen op de persoonlijke behoeften en situatie van een medewerker, omdat het meestal gaat om 1-op-1-begeleiding. Je kunt coaching voor medewerkers inzetten als hij of zij:

  • vastloopt in het werk

  • behoefte heeft aan loopbaanadvies

  • nieuwe vaardigheden wil ontwikkelen

  • beter wil leren omgaan met stress of conflicten

  • de prestaties wil verbeteren

Coachingstrajecten worden ook vaak ingezet binnen organisaties als er grote veranderingen als reorganisaties of fusies op komst zijn.

Lees ook: Je personeel omscholen op opleiden

Resultaten die je kunt verwachten van coachingstrajecten zijn:

  • verbeterde prestaties

  • verhoogd zelfvertrouwen

  • betere communicatie

  • verbeterde samenwerking

  • loopbaanontwikkeling

  • beter stressmanagement

  • verhoogd plezier in het werk

  • overwinnen obstakels

  • professionele doelen bereiken

  • betere werkresultaten

  • verbeterde dynamiek in het team

  • carriere-ontwikkeling

Voor wie is een coachtraject geschikt?

Een coachingstraject is geschikt voor medewerkers op alle niveaus binnen een organisatie. Het kan 1-op-1 of in groepsverband, waarbij meerdere medewerkers tegelijkertijd gecoacht worden. 

Coachingstrajecten zijn vaak maatwerk en makkelijk aan te passen aan specifieke behoeften en doelen van je medewerkers. Om een coachingstraject te laten slagen is het wel belangrijk dat medewerkers actief meedoen aan het traject. 

Coaching vs. traditionele opleidingen en trainingen

Een traditionele opleiding of training richt zich vaak op een specifiek onderwerp. Coaching is persoonlijk en op maat, waardoor specifieke behoeften of problemen behandeld kunnen worden. 

Daarnaast is coaching meer gericht op ontwikkeling, waardoor medewerkers een groei doormaken die op meerdere gebieden in hun functie kan doorwerken. 

Een ander voordeel is dat coaching tijdens het traject steeds ondersteuning biedt, waardoor het geleerde stap voor stap toegepast kan worden in de praktijk. 

Hoe ziet een coachingstraject eruit? Een stappenplan

  1. Bepaal wat nodig is. Kijk naar de behoeften en doelen van de medewerkers en de organisatie. Wat zijn de specifieke uitdagingen en welke vaardigheden wil iemand ontwikkelen? 

  2. Kies een coach. Kies een ervaren en gekwalificeerde coach die past bij de behoeften en doelen van het coachingstraject. Dat kan intern, maar ook extern. 

  3. Bepaal het traject. Hoe lang gaat het duren en hoe vaak zijn de coachingsessies? Kijk ook naar de doelstellingen en beoogde resultaten.

  4. Plan de sessies. Zet de sessies op de agenda, van zowel de coach als de medewerker(s)

  5. Start de coaching. Let erop dat er een vertrouwelijke en veilige omgeving is waar medewerkers zich vrij voelen om te delen.

  6. Monitor de voortgang. Dit kun je zelf doen, maar je kunt de regelmatige evaluatie van gestelde doelen ook borgen in het coachingstraject.

  7. Evalueer en stuur bij. Dit kan tijdens het monitoren en achteraf. Bekijk welke inzichten je kunt gebruiken voor een volgend traject. 

Budget en tijdsinvestering van een coachingstraject

Hoe lang een coachingstraject duurt en wat het kost, is afhankelijk van de doelen van het traject. Gemiddeld duurt het een paar maanden tot een jaar, met regelmatige sessies van één tot anderhalf uur. 

De kosten hangen af van het soort coach dat je kiest. Een interne coach kost je uren die hij/zij niet aan ander werk kan besteden, extern is het afhankelijk van de ervaring van de coach en het traject. Je zult dus altijd in gesprek moeten gaan om een duidelijk beeld te krijgen van de kosten.

Coaching integreren binnen je bedrijf

Door het opzetten van een coachingstraject kun je medewerkers effectief ondersteunen bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling: vaardigheden verbeteren, obstakels overwinnen en hun doelen bereiken. Dit leidt uiteindelijk tot meer groei en succes binnen de organisatie. 

Om zulke trajecten te integreren in de bestaande organisatiestructuur en -cultuur is het belangrijk dat coaching wordt gewaardeerd en gestimuleerd binnen de organisatie. Dit kan door de voordelen van coaching actief te communiceren, dat je coaching opneemt in de al bestaande ontwikkelingsprogramma’s en meeneemt als tool voor prestatiebeoordelingen.

Wat vind je van dit artikel?

Lian de Snoo

Auteur

Lian de Snoo

Als Juffrouw Taal help ik ondernemers in het mkb aan en met ijzersterke content. Door lekker leesbare en vindbare teksten voor ze te schrijven of door hen te leren hoe ze dat zelf kunnen doen.