Ondernemers kunnen meer uit website halen

Mkb'ers scoren slechts een 5,2 met hun website
Ondernemers in het mkb scoren gemiddeld een 5,2 met hun website. Dit blijkt uit een scan van ruim 1500 websites van mkb'ers. Wil je als ondernemer profiteren van de verwachte groei van online bestedingen? Dan zul je aan de slag moeten met je website.

Dat blijkt uit een eigen onderzoek van MKB Servicedesk, het online ondernemersplatform van MKB-Nederland. Maar liefst 1500 websites van ondernemers uit het mkb werden onder de loep genomen met de MKB Webscan, die kijkt naar drie pijlers: techniek, vindbaarheid en populariteit. Directeur Willem Overbosch van de MKB Servicedesk: 'Van deze drie scoren techniek en vindbaarheid het beste met een 6,3. De populariteit kan beter met een 3,8.

 

Ondernemers: grijp nu je kans!

Het grootste deel van mkb ondernemers is wel online aanwezig, echter: geld verdienen met internet is een ander verhaal. Overbosch: 'Als ondernemer moet je nu je kansen pakken en je business laten groeien op internet. Zorg er wel voor dat je op de juiste manier aanwezig bent. De MKB Webscan kan je verder helpen en geeft vijf verbeterpunten waarmee je direct aan de slag kan.' Bijna de helft van de ondernemingen scoort wel een voldoende, maar wil je als ondernemer de boot niet missen, dan is er werk aan de winkel.'

 

Online bestedingen verdubbelen

Recente onderzoeken voorspellen een enorme groei aan online bestedingen. De bijdrage van internet aan de Nederlandse economie groeit naar 41 miljard euro in 2015, terwijl dat op dit moment nog 24 miljard is. Dat blijkt uit onderzoek van de Boston Consulting Group in opdracht van Google. De jaarlijkse ICT Barometer van Ernst & Young geeft verder aan dat vrijwel iedereen wel eens aankopen doet via internet en dat 50 procent van de Nederlanders elke maand iets online koopt.

 

MKB Webscan

De MKB Webscan beoordeelt websites op drie hoofdzaken: techniek, vindbaarheid en populariteit. De pijler techniek geeft aan of je website voldoet aan webstandaarden (internationaal erkende afspraken), de pijler vindbaarheid vertelt in hoeverre je website geoptimaliseerd is om goed vindbaar te zijn in zoekmachines en de pijler populariteit geeft aan hoe populair je site is, aan de hand van het aantal links dat naar je website verwijst.


'Heeft mijn websitebouwer het goed gedaan?'

Meest gestelde vraag bij Seo Scan tijdens Week van Ondernemer
'Meestal minder goed dan je had verwacht', is het antwoord van de seo-experts op de Week van de Ondernemer. Aan de techniek schort er nog wel het een...

Video's Week van de Ondernemer 2011

Tips om te groeien van Arko van Brakel en de MKB Webscan met Tineke Verburg
Kijk hier de video's terug die tijdens de Week van de Ondernemer 2011 zijn opgenomen. Wat dacht je van een inspirerende minisessie met vijf tips om te...