De voorwaarden van een goede website

Over gebruiksvriendelijkheid, conversie en betrouwbaarheid

Aan welke voorwaarden je website precies moet voldoen, hangt af van je doelen. Verkoop je aan consumenten, dan zijn andere zaken belangrijker dan wanneer je een virtuele etalage hebt. Toch zijn een paar punten voor alle websites van belang.

Less is more

Heb je een duidelijk doel voor ogen met je website? Bijvoorbeeld het binnenhalen van een lead of het verkopen van een product? Er zijn boeken over vol geschreven, maar dit is de belangrijkste les: zorg dat er zo weinig mogelijk afleiding is. Less is more. Alles wat je op je website plaatst, moet bijdragen om de doelstelling te behalen. De rest leidt af en moet er dus niet staan.

Gebruiksvriendelijkheid

Hoe een website wordt ervaren door de bezoeker, hangt voor een heel groot deel af van de gebruiksvriendelijkheid (usability). Dit is voor verreweg de meeste websites veel belangrijker dan hoe mooi het er allemaal uitziet. Een goed voorbeeld hiervan is Marktplaats (niet mooi, wel functioneel). Gebruik een duidelijke navigatie. Vraag je bij alles af: hoe komt een bezoeker zo snel mogelijk bij de informatie. Daar gaat het om.

Betrouwbaarheid

Een van de grootste uitdagingen in de virtuele wereld is het krijgen van vertrouwen. Hoe weet een bezoeker nu dat achter jouw website een betrouwbaar bedrijf zit? Gelukkig zijn er een paar simpele manieren om argwaan snel weg te nemen:

1. Vermeld op de homepage op een prominente plek het adres en telefoonnummer (liefst een vast nummer) van je bedrijf.

2. Ben je aangesloten bij (branche) organisaties? Zet de logo’s op je website, bijvoorbeeld in de footer (onderkant). Zie kader keurmerken.

3. Vraag aan drie klanten van je of ze een korte aanbeveling willen geven en zet deze op je website.

Regelgeving

Zeker als je via je website verkoopt, heb je te maken met een aantal regels. Die staan in de wet ‘koop op afstand’. Gelukkig vallen de regels over het algemeen wel mee. Je doet er dus verstandig aan om hier rekening mee te houden. Bovendien helpt navolging van deze regels met het verbeteren van de perceptie van betrouwbaarheid.

SEO (zoekmachine optimalisatie)

Steeds meer bedrijven besteden veel aandacht aan het verkrijgen van hogere posities in Google. Niet zo gek, het kan voor flinke omzetstijgingen zorgen tegen een relatief lage investering. Kijk of je website goed scoort in Google op belangrijke zoektermen voor je bedrijf. Scan je site om erachter te komen wat er kan worden verbeterd. Bij Search Engine Advertising (SEA) maak je betaald reclame voor je producten en diensten in zoekmachines. Je kan dan op veel meer relevante zoektermen worden gevonden. Een voorbeeld is Google AdWords.

Communiceer met je klanten

Je website is een uitstekende manier om je relatie met je (toekomstige) klanten te verstevigen. Een eenvoudige manier is om de mogelijkheid te bieden een e-mailadres achter te laten zodat je regelmatig nieuwsbrieven kunt sturen om relaties warm te houden. Denk ook aan social media als Twitter, Hyves en Facebook. Het voordeel van deze tools is dat ze geen geld kosten en relatief makkelijk te gebruiken zijn.

Bronnen: Rijksoverheid, Comparegroup & Consumentenbond

Zorg voor een overzichtelijke homepage

De homepage van je website moet in één klap een aantal zaken duidelijk maken: wat voor bedrijf ben je, wat is je aanbod en waar kunnen bezoekers informatie vinden? Een goede manier om informatie gestructureerd aan te bieden is eerst bepalen welke doelgroepen je ermee wilt bedienen. Ben je zowel op de particuliere als zakelijke markt actief? Gebruik deze termen dan ook in het navigatiemenu, zodat er een duidelijke keuzemogelijkheid wordt geboden. Maak het menu niet te uitgebreid: ga uit van maximaal zeven onderwerpen.

Ook geschikt voor mobiel?

Websites worden in toenemende mate via smartphones en tablets bezocht. Is je site ook voor deze apparaten geschikt?

Wees zuinig met informatie

Bied niet te veel informatie tegelijk aan op de homepage. Dat geeft een rommelige indruk en maakt de site onoverzichtelijk. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen binnen een tiende van een seconde een website beoordelen. Houd het algemeen. Uitgebreidere informatie bied je aan op de dieper liggende webpagina's.

Maak de navigatie makkelijk

Als bezoekers doorklikken naar andere pagina's, zorg er dan voor dat zij altijd kunnen zien waar zij zich in de site bevinden. Dat kan door het navigatiemenu op elke pagina terug te laten komen, met een duidelijk zichtbare home-knop. Gebruik je het logo van je bedrijf op de site? Maak dat dan aanklikbaar, en link naar de homepage. Vermijd dat bezoekers teveel moeten klikken om bijvoorbeeld iets in je webwinkel te kopen of een reactieformulier in te vullen voor het aanvragen van meer informatie.

Vermeld naw-gegevens duidelijk zichtbaar

Je bent verplicht om de naw-gegevens van je bedrijf op de site te vermelden. Ook het privacy statement, je algemene voorwaarden en disclaimer moeten makkelijk te vinden zijn. Tip: pas op met de aanduiding 'laatste wijziging'; haal die bij voorkeur weg of zorg voor regelmatige verversing.

Denk aan het belang van zoekmachines

De overgrote meerderheid van de online bevolking gebruikt zoekmachines om zich te oriënteren op internet. Je website moet aan een aantal technische en inhoudelijke eisen voldoen om het bijvoorbeeld Google 'naar de zin' te maken. Als je een website laat bouwen, bespreek dit dan met de ontwerper.

Bedenk een aantal zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Dit zijn zogenoemde keywords, die passen bij de aard van je bedrijf: welke producten of diensten bied je aan, in welke klantbehoefte voorzie je? Deze keywords worden toegevoegd aan de technische bron van de webpagina's. Dit is een van de plaatsen waar zoekmachines op selecteren.

Links weegt zwaarder dan rechts

Het menselijk oog verkent websites op een bepaalde manier. De route die het oog volgt begint linksboven, gaat dan via een aantal diagonale bewegingen naar rechts en naar beneden en eindigt rechtsboven. Om die reden zul je niet snel een website vinden met een navigatiemenu aan de rechterkant. Neem dit in overweging als je bepaalt op welke plek je belangrijke zaken onder de aandacht wil brengen.

Surfers lezen minder, maar scannen meer

Informatie op beeldschermen wordt anders gelezen dan tekst op papier. Bezoekers van sites scannen tekst meer dan deze echt te lezen. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop je informatie aanbiedt. Gebruik korte alinea's (maximaal vijf schermregels) of creëer structuur door veel met tussenkopjes en witruimte te werken. Zorg er ook voor dat tekst niet over de hele breedte van het beeldscherm loopt. Dat leest zeer onprettig. Als je toch langere stukken tekst wilt gebruiken (bijvoorbeeld een checklist of de gebruiksaanwijzing van een product), bied dan de mogelijkheid deze te printen.

Test je website regelmatig

Een website is nooit af. Het is een dynamisch medium, dat regelmatig moet worden beoordeeld op usability, oftewel gebruiksvriendelijkheid. Laat de site beoordelen door mensen voor wie die gemaakt is: je klanten. Een middagje testen kan zeer nuttige informatie opleveren.

Wat vind je van dit artikel?