Wat heb ik aan een koerier?

Snel van A naar B, of meer dan dat?

Een koerier is meer dan iemand die snel een spoedlevering brengt naar een klant. Hij heeft ook het klantcontact en is dus een visitekaartje van je bedrijf. Structurele samenwerking met een koerier kan je veel werk uit handen nemen.

Wat heb ik aan een koerier?

Mede door de komst van het internet hebben klanten steeds vaker de optie om producten thuis te laten bezorgen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat in 2005 zo'n 9% van alle aankopen in Nederland via het internet werden gedaan. Dit percentage stijgt nog steeds. Als je klanten de mogelijkheid aan wil bieden hun product thuisbezorgd te krijgen, is het verstandig om eens te gaan praten met een koerier als logistiek dienstverlener.

Welke soorten koeriersdiensten zijn er?

Koeriersdiensten zijn er in vele soorten en maten. Afhankelijk van wat voor soort goederen je wilt versturen heb je de keuze  uit een aantal koeriers. Er zijn kleinere koeriers te vinden die alleen regionale verzendingen doen. De wat grotere koeriers bieden landelijke service aan en er zijn zelfs koeriersdiensten te vinden die de complete logistiek van je onderneming voor hun rekening kunnen nemen. Welke dienst je wilt inschakelen is afhankelijk van je eigen wensen. De keuze voor een koerier is afhankelijk van:

  • De hoeveelheid pakketjes die je wilt versturen

  • De inhoud van de pakketjes (niet alle koeriers vervoeren bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen)

  • De frequentie waarmee je ze wilt versturen

De prijzen

De prijzen van koeriersdiensten zijn vaak afhankelijk van de kenmerken van hetgeen dat je wil versturen. Op basis van de aard van de goederen, het gewicht van de pakketjes, de bestemming en de tijd waarbinnen je het pakket bezorgd wil hebben, wordt het serviceniveau bepaalt waarbinnen je verzendingen zullen vallen. Hoe hoger het serviceniveau, hoe hoger de prijzen.

Internationaal

Als je relaties in het buitenland hebt, zijn er een aantal grote koeriers op de markt die een pakket binnen een dag aan de andere kant van de wereld kunnen bezorgen. De concurrentie tussen deze koeriers is zo groot dat er zelfs garanties worden gegeven op internationale verzendingen binnen een dag, wat betekent dat je pakket binnen een dag aan de andere kant van de wereld bezorgd wordt.

Nationaal

Op nationaal niveau is de keus voor koerier nog wat breder. De keuze voor een koeriersdienst in afhankelijk van de bestemming van je verzendingen, de grootte van de verzending en het tijdspad waarin de verzending bezorgt moet worden. In alle gevallen is het verstandig een prijsvergelijking te doen bij de verschillende koeriers; vooral bij eenmalige verzendingen kan de prijs nog wel eens verschillen.

De fietskoerier

Denk voor verzendingen op lokaal gebied (denk aan max. 15 km) ook eens aan een fietskoerier. Een fietskoerier kan de ideale oplossing zijn voor kleine verzendingen. Vooral over kleine afstanden zoals in de grote steden kan een fietskoerier veel meerwaarde hebben. Hij is in de spitsuren sneller ter plekke dan een koerier die zijn werk met de auto doet.

Actiezendingen

Ook voor marketinguitingen en het vergroten van de (klant)loyaliteit kan het slim zijn gebruik te maken van koeriersdiensten. Denk aan het warm houden van de klantrelaties door het versturen van een gratis proefmonster, het versturen van een relatiegeschenk aan partners en het versturen van kerstpakketten aan je medewerkers.

Wat zijn de voordelen van het werken met een koerier?

Als ondernemer wil je je graag concentreren op datgeen waar je het beste in bent. Het kan daarom verstandig zijn om de logistieke bedrijfsprocessen uit te besteden aan een logistiek dienstverlener. Vooral als je te maken hebt met een grote hoeveelheid thuisbezorgingen binnen je bedrijf, is het verstandig om een structurele samenwerking met een koeriersdienst aan te gaan. Zo'n samenwerking kan zó ver gaan dat de koerier je producten aflevert volgens de afspraken die jij met je klanten maakt. De koerier haalt de producten op een gezette tijd bij je op en levert deze volgens de afspraken af bij je klanten.

Zo'n samenwerking brengt veel voordeel met zich mee:

  • meer focus: je kunt je meer concentreren op hetgeen waar je bedrijf goed in is

  • minder zorgen: je hebt meer rust als je weet dat de logistiek in handen is van een specialist op dit gebied

  • minder risico: de risico's van de logistiek liggen bij de koerier

Lees meer redenen voor structurele samenwerking met een logistiek dienstverlener.

Waar kan ik een goede koerier vinden?

Let bij de keuze van een koerier op de volgende dingen:

  • Leverbetrouwbaarheid

    Hoe groot de leverbetrouwbaarheid van een koerier is, is vaak te herleiden uit de garanties die de koerier je geeft.

  • Uitstraling

    De koerier is degeen die het directe contact heeft met je klanten; hij is het visitekaartje van je bedrijf. De uitstraling van de koerier is dan ook van groot belang.

  • Prijs

    De prijs van de koerier is uiteraard van belang, maar zorg er vooral voor dat de prijs-kwaliteit verhouding goed is. Een goedkope koerier is natuurlijk niet per definitie ook een goede koerier.

  • Netwerk

    Houdt voor ogen wat het bereik is van de koerier; werkt de koerier alleen regionaal of heeft de koerier een (inter)nationaal bereik?

  • ISO-normering

    Ga na of de potientiële koerier voldoet aan de ISO-normeringen die van toepassing zijn op het vervoer van jouw goederen. ISO-normeringen zijn certificaten voor internationale standaarden, opgesteld door de "International Organization for Standardisaton", waarmee een bedrijf bewijst aan de internationale standaarden in haar werkgebied te voldoen.

Wat vind je van dit artikel?