Hoe vind ik mijn eerste klanten?

Waar vind je nieuwe klanten en hoe kom je met ze in contact?

hoe vind ik mijn eerste klanten

Iedere starter zal zich er het hoofd over breken: hoe kom ik aan voldoende klanten? Acquisitie voeren kan op heel veel manieren. Leer hoe je nieuwe klanten kunt werven door potentiële klanten en opdrachtgevers te benaderen.

Uitgangspunt is dat potentiële klanten moeten weten dat je er bent, wat je doet of aanbiedt en waarom ze bij jou klant moeten worden.

Mogelijke klanten

Vraag je, voordat je potentiële klanten of opdrachtgevers gaat benaderen, af wat je doelgroep is, binnen welke branche(s) je werkt en voor welke bedrijven je product of dienst interessant is. Dit heb je als het goed is in je marketingplan vastgelegd.

Netwerken

Om je bedrijf onder de aandacht te brengen van potentiële klanten of opdrachtgevers, kun je verschillende marketingtools inzetten. Je kunt advertenties of banners plaatsen op plekken waar je doelgroep zich begeeft. Maar de belangrijkste marketingtool voor beginnende ondernemers is intensief netwerken. Dat kan zowel online als offline. Online kan dat via allerlei zakelijke netwerksites en socialmediaplatforms; offline via bijvoorbeeld je sport- of muziekvereniging, via je vriendenkring of op het schoolplein. Een paar netwerktips:

  • Netwerken is niet hetzelfde als verkopen. Je wil niet een koelkast verkopen; je wil het idee verkopen dat je verstand hebt van koeling en dat je betrouwbaar bent.

    Wees zichtbaar, letterlijk. Bied aan om op een bijeenkomst te praten over het onderwerp waar jij verstand van hebt. Zo val je in één keer op bij een grote groep mensen.

  • Luister meer, praat minder. Dan hoor je aanknopingspunten voor een zakelijk aanbod. En stel vragen, over de problemen waar je potentiële klant mogelijk tegenaan loopt. Misschien heb jij de oplossing.

  • Netwerken is niet hetzelfde als borrelen. Houd je hoofd erbij en onthoud dat je met iemand in gesprek bent om zakelijk een goede indruk achter te laten.

  • Houd contact, ook via LinkedIn of Facebook. Daarmee maak je van een vluchtige ontmoeting een langer durende relatie.

  • Wees jezelf. Doe je niet groter en imposanter voor dan je bent. Je valt snel door de mand als je een verkeerd beeld schetst.

  • Zoek de klik. Zakendoen met mensen waarmee je een klik hebt, is prettiger dan een opdracht geven aan iemand die je irriteert. Probeer een gezamenlijke interesse te zoeken en een sympathieke indruk achter te laten. 

Overtuigen

Als je eenmaal contact hebt met een potentiële klant (prospect), is de volgende stap hem ervan te overtuigen dat hij voor jouw bedrijf moet kiezen. Dit doe je door je bedrijf op een professionele en wervende manier te presenteren. Zorg dat het voor je potentiele klant duidelijk is wat je te bieden hebt en wat je meerwaarde is.  Een belangrijke rol hierin speelt je website. Natuurlijk kunnen nette visitekaartjes en mooi briefpapier je ook helpen om professioneel over te komen, maar het is vooral de online wereld waar potentiële klanten zich oriënteren op een nieuw product of waar ze kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben. Vermeld ook referenties op je website; dat geeft je prospect vertrouwen. Een referentie kan aan je potentiële klanten vertellen wat je zoal doet en kunt en wat je sterke punten zijn. Vraag je klanten altijd eerst even of je hen als referentie mag opgeven. 

Bestaande klanten

Focus je niet op het binnenhalen van die ene opdracht, denk groter: in het opbouwen van een goede verstandhouding met je (potentiële) klant of opdrachtgever. Bestaande klanten kunnen je een mooi basisinkomen geven door je te blijven voeden met opdrachten én kunnen je met nieuwe klanten of opdrachtgevers in contact brengen. Het scheelt je ook nog een hoop tijd: uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het acquireren van klanten zeven keer zo veel (tijd en geld) kost als als het onderhouden van je bestaande klantennetwerk. Bronnen: MKB Servicedesk, Ik Ga Starten

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Lenneke Arts