Voorkom RSI, zorg voor een betere ergonomie

Wat is RSI en hoe voorkom ik het?
Lichamelijke pijn van je medewerkers is financiële pijn voor jou. Voorkom uitval door RSI: grijp tijdig in.
 
Wat is RSI?
RSI is een verzamelnaam voor klachten, symptomen en syndromen die voorkomen in bovenrug, nek- en schoudergebied, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers.
De klachten worden doorgaans veroorzaakt door repeterende bewegingen, een langdurige statische houding of een combinatie van beiden. Persoonsgebonden en werkgebonden factoren kunnen een rol spelen bij het ontstaan, verergeren of het instandhouden van RSI. RSI komt in veel beroepsgroepen voor.

Signalen RSI

Pijnklachten; het regelmatig naar de polsen, ellebogen of nek grijpen; frequent en kortdurend verzuim: Deze signalen kunnen duiden op een beginstadium van RSI. Ga ook onderstaande lijst van kenmerken van RSI (door onderzoekers Jip Driehuizen en Carien Karsten, 2002) eens na:
  • Je werknemer heeft de klachten langer dan zo’n zes weken.
  • Je werknemer heeft pijn of onaangename, diffuse, dove gevoelens of tintelingen op in ieder geval meer dan één van de volgende locaties: een bepaald plekje tussen de schouderbladen, in de schouderspier, rond het schoudergewricht, rond de elleboog (links, rechts of beiden), in de onderarm (rugzijde, voorzijde of beide), in de pols of in een of meerdere vingers.
  • De klachten van je werknemer verergeren snel door fijne bewegingen en lang in dezelfde houding zitten. Het meest genoemd zijn: computerwerk en autorijden. Vaak verergert de pijn na de klus.
  • De klachten worden opgewekt door kracht zetten met de handen (wringen, tillen).
  • De klachten openbaren zich als je werknemer verkeert in gespannen omstandigheden (bij stress).
  • De klachten ontstaan vaak tijdens of juist na een periode van toewijding aan een bepaalde taak, drukte en/of stress.
  • Soms is er ook sprake van onhandigheid: het handschrift van je werknemer is bijvoorbeeld minder mooi of hij laat dingen vallen.
Oorzaken
Risicofactoren voor RSI zijn persoonsgebonden factoren als lichaamsbouw, conditie en motivatie. Ook van invloed zijn de werkomgeving en -beleving en activiteiten zoals de houding en beweging van een werknemer.

Vijf tips voor een betere ergonomie
Hoe kun jij als werkgever RSI bij je werknemers voorkomen?
  1. Afwisseling
Werknemers die veel hetzelfde werk doen, hebben snel last van klachten. Het beste kan je werknemer een mix van inhoudelijke, organisatorische en ondersteunende werkzaamheden op zich nemen. Ook belangrijk is dat zijn taken voldoende afwisselen in moeilijkheidsgraad. Moeilijke taken zorgen voor een hogere belasting, dus moeten afgewisseld worden met taken die hij kan doen op basis van routine en ervaring. Dit zorgt voor ontspanning tussendoor.
  1. Lange pauzes en micropauzes
Langdurig met aangespannen spieren in dezelfde houding werken is een van de  risicofactoren van RSI. En hoe langer het aantal uren achter de computer, hoe groter de kans op klachten. Daarom deze pauze-regels:
  • Na elke twee uur beeldschermwerk volgt een pauze van tien minuten.
  • Per dag mag een werknemer niet langer dan zes uur achter een beeldscherm werken
  • Voor laptops geldt een limiet van twee uur per dag.
Lange pauzes zijn effectief als je werknemer echt zijn werkplek verlaat en even in beweging komt (dit kan ook koffie halen, kopietjes maken of een babbel met een collega zijn). Typt je werknemer veel, denk dan ook aan micropauzes. Elke tien minuten een micropauze van twintig seconden doorbreekt al de belasting. Vind je werknemer dat lastig, denk dan ook aan pauzesoftware.
  1. Zet de bureaustoel op de juiste hoogte
Werknemers achter de computer moeten opletten dat ze beide voeten plat op de grond zetten. Zorg dat ze de hoogte van de stoel zó inzetten dat tussen boven- en onderbeen een hoek zit van ongeveer 90 graden.
  1. Stel het bureau goed af
Nadat de hoogte van de stoel van je werknemer goed is ingesteld, moet het werkblad afgesteld worden op de hoogte van de ellebogen. Is het bureau niet verstelbaar? Stel dan de bureaustoel zó in dat de ellebogen op de hoogte van het werkblad komen. Schaf voetenbankjes aan, zodat je werknemers die altijd kunnen gebruiken.
  1. Zet het beeldscherm op de juiste plek
Plaats het beeldscherm haaks en op enige afstand van het raam. Zo heeft je werknemer geen last van hinderlijke spiegelingen. Zorg ook dat de kantoorverlichting niet in het beeldscherm spiegelt. Verder is het belangrijk dat als je werknemer recht vooruit kijkt, hij de bovenste regels van de tekst op zijn beeldscherm kan zien. Mogelijk moet hij zijn beeldscherm wat hoger zetten. Werken je werknemers met laptops? Zorg dan voor een standaard, een toetsenbord en een losse muis.

Plichten van werkgever en werknemer
Hoewel RSI niet in de wet voorkomt, zijn er wel regels voor veilig werken waar jij je als werkgever aan moet houden. Werkgevers moeten de werkplek zó inrichten dat deze geen nadelige invloed heeft op de gezondheid en veiligheid van hun medewerkers. Ook moet je de werknemers die vaak achter een beeldscherm werken, een Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PAGO) aanbieden om klachten te kunnen signaleren. Werknemers moeten daarnaast elke twee uur een pauze inlassen van minstens tien minuten.
De werknemer heeft óók plichten: hij moet zich optimaal inspannen om klachten te voorkomen en in geval van een reïntegratie, volledige medewerking verlenen.

De snelste weg naar herstel
Een standaardaanpak voor RSI-klachten bestaat niet, maar ervaringen van RSI-patiënten laten zien dat integrale aanpak de snelste weg biedt naar herstel: omdat RSI verschillende oorzaken heeft, worden fysieke, psychologische en individuele factoren gelijktijdig aanpakt. Een combinatie van gedoseerde rust en beweging, fysiotherapie, houdingstherapie en ondersteunende behandelingen moeten voor verbetering zorgen.

Bron: RSI Vereniging

 

Vijf tips voor een betere houding

Personeel met een rechte rug
Rug recht, schouders naar achteren en borst vooruit: dat hebben we allemaal weleens eerder gehoord. Maar die werkhouding past natuurlijk niet bij elk...

Bezorg je personeel geen hoofdpijn!

Zo voorkom je hoofdpijn op de werkvloer
Voorkom hoofdpijn op de werkvloer. Daarmee maak je je werknemers gelukkig én jezelf gelukkig: gezondere werknemers zorgen voor minder verzuim.

Tien regels voor verstandig tillen

Voorkom rugklachten, til verstandig
Mensen die elke dag zware dingen optillen, lopen een groot risico op rugklachten. Behoed je medewerkers hiervoor door hen te voorzien van tips over...

Praat met ons mee op

Verbeter jezelf met onze tools

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten