Vacature plaatsen: waar vind je de juiste kandidaten?

Met handig overzicht van voordelen, doelgroep en kosten per kanaal

Man op kantoor achter computer is op zoek naar meer personeel en plaatst vacature online

Je hebt een pakkende vacaturetekst geschreven en wilt hem nu delen met de wereld. Maar waar vind je de beste kandidaten voor de openstaande functie? In dit artikel vind je een overzicht met wervingskanalen, inclusief de voor- en nadelen, zodat jij weet waar je jouw vacature kunt plaatsen.

Vacature plaatsen: tips vooraf

De vacatureprognose voor 2024 (UWV) voorspelt een kleine daling in het aantal vacatures door de lage economische groei. Ze verwachten voor 2024 1,4 miljoen nieuwe vacatures. Een kleine daling ten opzichte van 2023, maar niet genoeg om de krapte op de arbeidsmarkt op te lossen. In 2023 waren er voor elke werkloze gemiddeld 12 vacatures (CPB). Het blijft dus belangrijk om jezelf te onderscheiden als werkgever.

Een pakkende vacaturetekst schrijven

Om de juiste kandidaten aan te trekken, heb je een goede vacaturetekst nodig. Deze geeft niet alleen weer wat de baan inhoudt, maar laat ook al zien waar je als bedrijf voor staat. Zo pak je niet alleen de aandacht van kandidaten, maar schets je ook een baan die ze aanspreekt. Zo’n pakkende vacaturetekst schrijf je zelf met deze 7 stappen. 

Tips voor het plaatsen van je vacature

Als je de vacature hebt geschreven, is het tijd om hem te plaatsen. Om de kans op de juiste kandidaat te vergroten, wil je de vacature op de juiste plaatsen delen. Door over de volgende factoren na te denken, kun je de beste plekken bepalen:

  • Soort vacature. Om wat voor functie gaat het? Is het een specialistische vacature of is het een meer algemene functie? 

  • Doelgroep. Voor wie heb je de vacature geschreven, wie is je doelgroep? 

  • Bereik. Hoeveel en welke mensen wil je bereiken? Een online platform zoals Indeed heeft een groot bereik, de lokale krant vooral mensen uit de omgeving.

  • Budget. Wat kun en wil je investeren om de je nieuwe medewerker te vinden? 

Hoe beter je weet wie je zoekt, hoe beter je een keuze kunt maken. En dat hoeft niet samen te vallen met één kanaal, je kunt kanalen combineren om je kansen te vergroten op de juiste kandidaat?

Wervingskanalen: waar kun je jouw vacature delen?

Eigen medewerkers

Je kunt eerst kijken of je medewerkers iemand kennen die de vacature kan invullen. Medewerkers kunnen vaak goed inschatten of iemand past bij het bedrijf en de cultuur. 

  • Voordelen: kandidaten kennen vaak je bedrijf al, zijn betrokken

  • Doelgroep: familie, vrienden en kennissen van bestaande medewerkers

  • Kosten: gratis

Open sollicitatie

Met open sollicitaties kunnen mensen solliciteren die geen specifieke vacature zien, maar toch graag bij je bedrijf willen werken. Je kunt ook open sollicitaties accepteren. Open sollicitaties kunnen een goede manier zijn om gemotiveerde kandidaten te vinden.

  • Voordelen: gemotiveerde kandidaten, breed bereik

  • Doelgroep: mensen die actief op zoek zijn naar een nieuwe baan bij jouw bedrijf

  • Kosten: gratis

Eigen website

Door de website op je eigen website te zetten kunnen mensen die bij jou willen werken gericht solliciteren. 

  • Voordelen: gemotiveerde kandidaten, goedkoop

  • Doelgroep: kandidaten die al geïnteresseerd zijn in je bedrijf

  • Kosten: gratis of lage kosten bij extern websitebeheer

Social Media

Door de vacature op je social media kanalen te delen, kun je een groot aantal mensen bereiken. Je kunt je volgers vragen om de vacature te delen voor meer bereik. Je kunt kandidaten ook zelf actief benaderen, bijvoorbeeld op LinkedIn, of de vacature uitlichten met een betaalde advertentie. 

  • Voordelen: laagdrempelig, groot bereik

  • Doelgroep: brede doelgroep, mensen die je bedrijf direct of via-via kennen.

  • Kosten: gratis en betaalde opties - tussen de € 7 en € 15 per 1.000 views (LinkedIn, 2023)

Vacaturebanken

Vacaturebanken zijn websites die vacatures verzamelen, gratis of betaald. Denk aan Indeed, de Nationale Vacaturebank, Monsterboard, Werk.nl en Google for Jobs. Onderzoek van de Intelligence Group laat zien dat Indeed.nl en LinkedIn.nl de populairste jobboards zijn onder actief werkzoekenden. 

  • Voordelen: groot bereik, makkelijk te gebruiken

  • Doelgroep: verschillende functies en doelgroepen

  • Kosten: gratis en betaalde mogelijkheden - gemiddelde budget voor een gesponsorde vacature op Indeed ligt tussen de € 5 en € 15 per dag (2023)

Personeelsadvertenties

In landelijke kranten, regionale dagbladen, vakbladen, weekbladen, huis-aan-huis-bladen en studentenbladen kun je on- en offline personeelsadvertenties zetten. Ze hebben een groot bereik, maar zijn ook relatief duur. 

  • Voordelen: groot bereik, gericht op specifieke functies of doelgroepen

  • Doelgroep: afhankelijk van de keuze voor medium, mogelijkheden van brede tot smalle doelgroep. 

  • Kosten: afhankelijk van medium en plaatsing. Tussen de € 25 en € 55 per regel tekst in een landelijk dagblad (2023)

Raamadvertenties

Heb je een bedrijf op een drukke locatie? Dan kun je de vacature delen door hem op het raam, de deur of de toonbank te delen.

  • Voordelen: lokaal bereik, geschikt voor algemene functies

  • Doelgroep: mensen in de buurt van het bedrijf, klanten van het bedrijf

  • Kosten: gratis als je de raamadvertentie zelf kunt maken

Wervingsbureau

Een wervingsbureau heeft veel kennis en ervaring van de arbeidsmarkt. Vaak kun je hier kiezen voor het werven of detacheren van personeel. Kies je voor werven, dan betaal je een vergoeding voor het traject en het leveren van de juiste kandidaat. 

  • Voordelen: specialistische kennis, voor kandidaten voor functies met specifieke eisen, veel ervaring met werven

  • Doelgroep: specialistisch

  • Kosten: afhankelijk van bureau en functie. Sommige bureaus werken met een percentage tarief, gebaseerd op het jaarsalaris van de functie. Bijvoorbeeld 20% van het jaarsalaris. Ook werken bureaus met een vast tarief per kandidaat, gebaseerd op de tijd die het kost om een kandidaat te vinden, bijvoorbeeld € 1.500 per kandidaat (2023)

Uitzendbureau

Een uitzendbureau kan snel kandidaten leveren, maar hiervoor betaal je ook. Ze kunnen alleen kandidaten zoeken, maar ook een voorselectie doen. Je kiest wie er bij jou aan de slag gaat en kunt deze later zelf in dienst nemen. Meer over uitzendkrachten lees je in ‘flexibele arbeidsrelaties’

  • Voordelen: snelle kandidaten, ook voor tijdelijke of flexibele contracten

  • Doelgroep: brede doelgroep

  • Kosten: afhankelijk van uitzendbureau en functie. Soms kun je een vacature gratis plaatsen, maar er zijn ook betaalde opties. De kosten daarvan liggen tussen de € 50 en € 200 per maand (2023)

Reïntegratiebedrijf

Een reïntegratiebedrijf helpt mensen die omscholing nodig hebben of werkloos zijn aan een nieuwe baan. 

  • Voordelen: gemotiveerde kandidaten, op korte termijn beschikbaar

  • Doelgroep: mensen die nu geen baan hebben of omscholing nodig hebben

  • Kosten: variëren per bureau en functie, tussen de € 50 en € 150 per maand (2023)

Brancheorganisatie

Zoek je mensen die actief zijn in een specifieke branche of met branchespecifieke kennis? Dan kun je de vacature uitzetten bij een brancheorganisatie.

  • Voordelen: gespecialiseerde kandidaten, kandidaten in een specifieke branche

  • Doelgroep: mensen die actief zijn in een specifieke branche

  • Kosten: gratis en betaalde mogelijkheden. Een betaalde plaatsing kost tussen de € 25 en € 100 per maand (2023)

Onderwijsinstellingen

Via onderwijsinstellingen kun je contact leggen met studenten die op zoek zijn naar een stage of eerste baan. 

  • Voordelen: gespecialiseerde kandidaten, gemotiveerde kandidaten voor hun eerste baan

  • Doelgroep: studenten van een specifieke opleiding of instelling

  • Kosten: gratis en betaalde mogelijkheden. Een betaalde plaatsing kost tussen de € 25 en € 100 per maand (2023)

Sollicitaties opvolgen: 5 tips

Wanneer kandidaten reageren, is het belangrijk om de sollicitaties goed op te volgen. Laat zien dat je geïnteresseerd bent in de kandidaten en het proces serieus neemt. Ook werk je hiermee aan een positief werkgeversimago. Met deze tips kun je sollicitaties opvolgen:

  • Reageer binnen 24 uur op een sollicitatie.

  • Bedank de kandidaat voor zijn of haar interesse in de functie

  • Geef aan wanneer je verwacht meer informatie te kunnen geven

  • Houd sollicitatiegegevens goed bij, zodat je kandidaten snel kunt bereiken

  • Blijf transparant tijdens het proces. Zeg je met een week meer informatie te kunnen geven, maar duurt dit langer? Communiceer daarover.

Meer tips en tricks over het afnemen van een sollicitatie vind je in het artikel Sollicitatie afnemen.

Wat vind je van dit artikel?

Lian de Snoo

Auteur

Lian de Snoo

Als Juffrouw Taal help ik ondernemers in het mkb aan en met ijzersterke content. Door lekker leesbare en vindbare teksten voor ze te schrijven of door hen te leren hoe ze dat zelf kunnen doen.