5 redenen om je collega’s (g)een smartphone te geven

Column l De voors en tegens van een smartphone voor iedereen
Als je telecomverkopers moet geloven, moet íedereen in je bedrijf een smartphone van de zaak hebben. 5 voors en 5 tegens van telecomspecialist Creaforti op een rijtje.
Waarom WEL doen?
 
1. Je maakt de mensen in je organisatie beter bereikbaar
Teveel mensen hebben 2 nummers: vast en mobiel. Er zijn onderzoeken die aantonen dat meer dan de helft van alle telefoontjes in een voicemail terecht komt. Zo houden we elkaar aan het werk. Deze generatie jongeren kent de tijd niet meer dat je een vriendje op het vaste nummer van zijn ouders belde om te vragen of Pietje thuis was om af te spreken. De jongeren van nu bellen meteen mobiel of sturen een chatbericht! Directe 1-op-1 communicatie is de norm en met een smartphone maak je dat mogelijk.
 
2. Door Het Nieuwe Werken kun je niet anders
Flexwerken, thuiswerken.. je moet er wel de middelen voor hebben. ICT blijkt vaak een beperkende factor. Veel werk wordt buiten 9 en 5 verzet. En dat is simpel met een smartphone. Als je wilt dat je organisatie buiten kantoor en buiten kantooruren werkt, moet je ze daarvoor faciliteren. Met een vaste telefoon en vaste PC op een vast kantoor heb je de ultieme magneet om elke kenniswerker muurvast te plakken.
 
3. Je kunt met een smartphone veel meer dan bellen en e-mailen
Vinden collega’s het prettig om actueel filenieuws in de broekzak te hebben? Om via Linkedin snel te checken welke functie je gesprekspartner eigenlijk heeft, of om onderweg een adres op te zoeken?  Dit soort apps zijn de verborgen schat van de mobiele werker. Een veelgehoorde klacht van laptops is de lange opstarttijd. Zeker smartphones als de iPhone en modellen van HTC en Samsung bieden een gebruiksvriendelijke mobiele webervaring.
 
4. Het kost bijna niets
Zeker met veel medewerkers kosten smartphones veel geld. Maar zet het eens af tegen de loonkosten van een FTE? Een kenniswerker kost een organisatie zo’n 50.000 euro per jaar, nog afgezien van zijn bureau en eventuele auto. Een gemiddelde mobiele werker verbelt per jaar zo’n 700 euro exclusief BTW. Voor dat verhoudingsgewijs minieme bedrag (minder dan 1,5%!) maak je jouw dure kenniswerker overal inzetbaar. Vaak wordt het toestel gesubsidieerd door de provider. Dat is extra argument: geen cash-out of investering. En dat is, zeker in deze tijd, best prettig.
 
5. Je bent een moderne, aantrekkelijke werkgever
Verplaats je in een werkzoekende. Bij het ene bedrijf krijg je een bureau met een vaste telefoon, en misschien een mobiel. Bij de ander hoort een mobiel erbij. En dan niet zo’n plastic ding waar je alleen mee kunt bellen, maar een fatsoenlijke smartphone. Hoeveel jongeren hebben privé nog een simpele GSM? Nu al is zo’n 60% van alle verkochte toestellen een smartphone. Natuurlijk is een smartphone een hebbeding. Maar het is ook een blijk van vertrouwen: ze investeren in me. En dat is precies wat veel werkzoekenden (vooral jongeren) aantrekt. Zelfontplooiing en vertrouwen. Verwar dit overigens niet met de gedachte dat je de jeugd met een gadget van 200 euro kunt ‘kopen’: die tijd is voorbij. 
 
Waarom NIET doen?
 
1. Het is duur
Het blijft niet bij een smartphone. Waarom niet iedereen een iPad geven? Of een smartphone EN een iPad? Natuurlijk inclusief accessoires. Vaak loopt dit meer in de papieren dan begroot. Een goedkoop toestel wat stuk valt, vervang je voor 50 euro. Dat gaat net wat makkelijker dan een iPhone van 600 euro. Vaste telefoons innemen omdat iedereen een mobiel heeft klinkt leuk: maar wat kost het doorschakelen vast-mobiel? Zo voorspelbaar zijn de kosten dus niet. En wanneer je eenmaal een smartphone hebt gegeven kun je niet meer terug. Duur experimenteren, dat kun je beter afkijken van een ander.
 
2. De ICT-afdeling krijgt het te druk
Een smartphone is een mini-computer. Geef je iedereen een smartphone, dan beheren je ICT-collega’s ineens twee keer zoveel systemen. Is die capaciteit er? De medewerker verwacht hetzelfde serviceniveau als wat hij bij zijn PC krijgt. Uitbesteden heeft een prijs, en misschien wil je het beheer hoe dan ook intern houden. Houd het dan bij vaste toestellen en GSM’s, de situatie hoe die nu is.
 
3. Smartphones zijn onveilig
Als een DECT- of GSM-toestel kwijtraakt is er geen man overboord. Zie een smartphone als een laptop, maar dan 1 die vaak slecht beveiligd is. Pincode 4 maal 0, en geen autoblokkering. Natuurlijk is dit te beheersen met speciale software, maar dat kost geld en er moet capaciteit zijn om een verloren toestel snel te resetten (wipen). Je wilt kosten en risico’s minimaliseren, dus liever zo min mogelijk smartphones.
 
4. Ze hebben al een laptop
Een laptop is om mee te typen. Een telefoon is om mee te bellen. Je collega’s hebben al een laptop, dus waarom nog een smartphone erbij? Niemand maakt graag dubbele kosten, dus we houden het bij een GSM.
 
5. De meeste collega’s hebben er niets aan
Wat moet iemand in een binnendienstfunctie of iemand met een vaste standplaats überhaupt met een smartphone? Hij/zij zit de hele dag in een kantoor achter een computer. Je hebt dus een vaste telefoon bij de hand. En je kunt je mail lezen en sturen. Geef je zo iemand een smartphone, dan verdwijnt het apparaat in een la. Of nog erger: Facebook en Twitter worden geïnstalleerd en er wordt onder werktijd alleen nog maar gespeeld. Dat is de kat op het spek binden: niet doen dus.
 
Alle 10 argumenten zijn waar..?Of niet? Reageer onderaan dit artikel, mail me op willem.vandekerkhof@creaforti.nl of volg me via Twitter @wvandekerkhof.
 

Smartphone: Welk besturingssysteem kies ik?

Android, iOS, BlackBerry en Windows Phone
Tijdens je oriëntatie op een nieuwe smartphone, word je geconfronteerd met een waslijst aan mogelijkheden en modellen. Verkijk je in eerste instantie...

Steeds meer ondernemers hebben een smartphone

Maar ze komen niet verder dan mailen en bellen
Blackberry, iPhone, Android, HTC, zo kunnen we nog wel even doorgaan. De smartphone is alom aanwezig en ook steeds meer ondernemers ontdekken het...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten