Hoe maak je je webshop succesvol?

Patrick Kerssemakers, CEO bij webwinkel fonq.nl over hun speciale online strategie
Het online warenhuis fonq doet het goed. Zo goed zelfs dat het de FD Gouden Gazelle 2010 won voor het snelst groeiende middelgrote bedrijf van Midden Nederland. Een interview met CEO Patrick Kerssemakers.
Meer over e-commerce anno nu?
Klik hier
Lees het whitepaper!
Lees verder
Meer over cybercrime?
Klik hier
Lees het whitepaper!
Lees verder
Ben jij online goed bezig?
Klik hier
Doe de scan!
Lees verder
Wie? fonq.nl
Wat? Online warenhuis en ruim 100 shop-in-shops
Hoeveel medewerkers? 75
Omzet? € 14 miljoen, groeide 43% in 2010.
Belangrijkste tip voor startende webwinkel? Doe eerst alles zelf voordat je denkt dat je dingen moet gaan uitbesteden.
 
We gaan bijna tien jaar terug in de tijd, naar 2002. Patrick Kerssemakers besluit om ondernemer te worden. Tot die tijd was hij marketingconsultant en hielp hij ondernemers de stap naar de online wereld te zetten. “Dat uurtjefactuurtje-gevoel vond ik eigenlijk maar niks. Ik wilde het liever zelf doen”, vertelt hij. Als consultant adviseerde hij voornamelijk gezondheidsgerelateerde webwinkels. Zo begon hij de website voeljegezond.nl, nu onderdeel van webwarenhuis fonq.
 
Overal verstand van hebben
“Als ondernemer moet je alles zelf doen. Zelf inkopen, zelf inpakken, zelf klantenservice doen, zelf teksten schrijven, zelf naar het postkantoor gaan. En je moet ook overal verstand van hebben. Dat kan helemaal niet. Je kan niet alles van boekhouden weten en alles van inkoop en verkoop, dat leer je gaandeweg pas”, zegt Kerssemakers. Heeft hij het ondernemerschap soms onderschat? “Nee… nouja, gelukkig onderschat je het, anders begin je er niet aan.” 
 
Overnemen, overnemen en nog eens overnemen
Hoe ontstond vanuit voeljegezond.nl het webwarenhuis fonq? “In 2002 begon ik mijn eigen webshop. Door overnames kwamen er meer webshops bij. Al die losse webwinkels bij elkaar was niet handig, dus ik bedacht dat ik ze allemaal onder één merknaam wilde hebben.” Kerssemakers besloot het al bestaande webwarenhuis (en dus concurrent) fonq te kopen.
 
De kracht ligt hem in specialisatie
Inmiddels is fonq een webwarenhuis plus ruim honderd gespecialiseerde shop-in-shops. Je kunt het zo gek niet bedenken of fonq heeft er een webwinkel voor. Weegschalen bijvoorbeeld. Of klokken. “Onze kracht ligt hem in de specialisatie. Onze klokwinkel heeft zo’n 5 tot 10 concurrenten. We moeten ons onderscheiden door echt alles van klokken te weten.”
 
Speciale strategie
Om dat specialisme te waarborgen, heeft Fonq een strategie. “Er werken ongeveer 75 mensen bij fonq. Twintig daarvan zijn ingedeeld in vijf clusters van vier mensen: een inkoper, een webshop manager, een online marketeer en een content marketeer”, vertelt hij. Elk cluster beheert twintig webwinkels. Zij focussen zich helemaal op die producten en zijn dus specialist. 
 
Belangrijkste voorwaarde: kopen!
De belangrijkste voorwaarde voor een webshop vindt Kerssemakers dat je er moet kunnen kopen. “Je moet alle poespas achterwege laten. Niks registreren of accounts aanmaken, bij ons kun je gewoon kopen. Dit proces staat nu twee jaar, het werkt het beste.”
 
Google Analytics is geen doel
Om te meten of de website voldoet aan de verwachtingen, gebruikt fonq Google Analytics. “We zijn daar serieus mee bezig, het is geen doel op zich. Het is een middel om te kijken of je het goed doet. Het gaat bij ons meer om het kunnen leveren tegen een goede prijs, een goede website en natuurlijk de perceptie van de consument.” 
 
Basiselementen webshop
Een goede webshop bestaat volgens Kerssemakers uit de volgende basiselementen. “Het telefoonnummer moet er groot op staan, net als je basisvoorwaarden en je garanties. Je moet laten zien hoe jij met bestellingen omgaat en wat de retourtermijn is”, zegt hij.
 
Naast een goede website is ook de perceptie van de klant belangrijk voor fonq. “Alles draait om beloftes nakomen. Onze belofte is: voor acht uur ’s avonds besteld, de volgende dag in huis. Hetzelfde geldt voor mailtjes. We beloven binnen 24 uur te reageren, maar de klantenservice krijgt van mij op z’n kop als ze niet binnen drie uur antwoorden. En als het past, doen we bij het pakketje bijvoorbeeld een gratis tijdschrift. Dat zeggen we niet, maar het verrast de klant wel”.
 
Afspraken nakomen
Waarom fonq als een van de vele duizenden webshops in Nederland het zo goed doet, durft Kerssemakers niet concreet te zeggen. “We hebben een heel toegewijd team, die precies weet wat ze moet doen om ons te laten groeien. Onze strategie is helder, de naam is helder, we hebben duidelijke producten. En we komen onze afspraken na.  Daardoor weten mensen ons te vinden, uiteraard met een beetje hulp van Google Adwords, brandingcampagnes en social media.” 
 
Gewoon heel hard doorgroeien
En de toekomst? Die ziet er fonkelend uit: “Gewoon heel hard doorgroeien. Ik zou heel blij zijn als we dit soort cijfers kunnen volhouden. Het is een heel mooi en gezellig bedrijf om te werken, dat proberen we met de drie mededirecteuren en alle collega’s vol te houden. Elke dag met plezier naar je werk gaan, dat is uiteindelijk het belangrijkst.”
 
In ons gratis e-book vind je nog veel meer informatie, interviews en tips over online ondernemen! Download hem gratis via deze link.  

Heel winkelgebied als webshop: 9straatjesonline.com

Online ondernemen met Rosanne Jansen
Het hipste winkelgebied uit Nederland heeft een eigen webwinkel: 9straatjesonline.com. Initiatiefnemers zijn Rosanne Jansen en Valerie van der Meer. Ze haalden er onder meer RTL Boulevard, de Jackie en de Grazia mee. Kwestie van goede marketing of het vinden van een gat in de markt?
heel-winkelgebied-als-webshop-9straatjesonline-3913163739.png

Wat is SEO (zoekmachine optimalisatie)?

Hoe zorg ik dat mijn website beter wordt gevonden?
Heb je al een website, maar heb je het idee dat er meer uit te halen valt? Het is verleidelijk om een nieuwe website te laten maken. Bespaar geld en...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten