'In mijn winkel kun je een wereldreis maken'

Ondernemer Ruud van Baal opent Ekszotisch Plus+
Een toko, maar dan méér. Dat is in een notendop wat Ekszotisch Plus+ inhoudt. 'Véél meer,' vindt eigenaar Ruud van Baal. Na zestien jaar in het Caribisch gebied gewoond te hebben, weet hij álles over food en non-food uit Midden-Amerika.
Naam: Ruud van Baal
Bedrijfsnaam: Ekszotisch Plus+
Bedrijfsvorm: VOF
Opgericht: januari 2011
Aantal werknemers: 0
Uren per week: 40 tot 50
Eerste bijbaan: Op zijn 8e, aardappels steken bij een plaatselijke boer

 

Zestien jaar lang heeft Ruud van Baal in het buitenland gewoond: in het Caribisch gebied en in Alaska. Toen al kreeg hij het idee om zijn indrukken en ervaringen uit het buitenland vorm te geven in een Nederlandse toko-achtige winkel. Afgelopen februari besloten Ruud en zijn vrouw terug te verhuizen naar Nederland. Midden in de crisis. Omdat het lastig was een baan te krijgen, besloot hij: dit is het moment om mijn idee uit te bouwen tot een bedrijf.

 

Zelf importeren

Om zich voor te bereiden op zijn eigen winkel, bezocht hij verschillende toko's in Nederland. Ruud: 'Ik zag al snel: daar is veel meer uit te halen. Vandaar de naam Ekszotisch Plus+, het is echt iets extra's op de gangbare toko's. Mijn basisassortiment is wel hetzelfde, maar ik heb extra schillen om de 'normale' toko-formule heen gebouwd. Zo heb ik behalve producten uit Thailand, Indonesië, etc, ook producten uit Zuid- en Midden-Amerika en Alaska. En ik heb naast food-artikelen, ook non-foodartikelen. En dan bedoel ik niet de bamboe stoommandjes die je overal ziet, maar bijvoorbeeld keramiek uit Venezuela of Badthee uit Equador.' Omdat hij een ruimer en ander assortiment wil dan de meeste toko's, importeert Ruud een groot deel van de producten zelf.

 

Internationaal netwerk

De plus uit Ekszotisch Plus+ gaat verder. Behalve van food naar non-food, legt Ruud namelijk ook nog een link naar reizen. Als je eten uit bijvoorbeeld Suriname lekker vindt, zo verwacht hij, dan vind je kado's uit Suriname óók leuk en zou je graag eens een reisje naar Suriname willen maken. Omdat de ondernemer een groot internationaal netwerk heeft, kent hij op (bijna) iedere locatie wel iemand die kan fungeren als bestemmingsmanager, waardoor hij iets extra's kan bieden ten opzichte van andere reisorganisaties.

 

Flyeren, radiospots inspreken en online adverteren

Hoe goed zijn buitenlandse netwerk is, zo slecht is zijn binnenlandse. 'Met het reisportaal kan ik dat internationale netwerk goed gebruiken, maak ik van mijn zwakte toch nog een kracht.' Echter, dat zijn Nederlandse netwerk nog minimaal is, werkt waarschijnlijk niet mee voor de bekendheid van de winkel. Daar heeft Ruud rekening mee gehouden, zijn marketingplan ligt al klaar. Eerst gaat hij 10.000 flyers verspreiden in Oosterhout en omgeving, daarna adverteren in lokale huis-aan-huisbladen. In een van de lokale media mag hij om de week een recept gaan plaatsen (met als benodigdheden natuurlijk ingrediënten uit zijn eigen toko). Stap 3 is het uitzenden van radiospots op lokale radiozenders en stap 4 reclame maken op campings en vakantieparken. Daarna wil hij nog online adverteren. 'En na die 5e stap hoop ik dat iedereen in Oosterhout en omgeving weet wat Ekszotisch Plus+ inhoudt.'


Bbz en crowdfunden

Om al die plannen uit te kunnen voeren, is flink wat geld nodig. En daarover heeft Ruud een en ander te vertellen. 'Heb je even?' Nadat hij bij een bank nul op het request kreeg, werd hij door de gemeente gewezen op de Bbz-procedure. 'Wat een lijdensweg was dat zeg. Ik kreeg een negatief advies, terwijl een marketingbureau en een adviesbureau wél brood in mijn idee zagen. Ik startte een bezwaarprocedure en uiteindelijk - na anderhalf jaar zonder baan en ingekomen gezeten te hebben - is mijn aanvraag voor de Bbz toegewezen. Maar ik kwam nog steeds wat geld te kort. Door een van mijn medestanders in de strijd tegen de manier van werken van de commissie van de Bbz werd ik gewezen op mkbcrowdfunding.'  En daarover is hij enthousiast: 'Omdat je op die manier veel mensen bij je plan betrekt en daardoor maatschappelijk onderneemt.'

 

Leverancierskrediet

Vanwege de drukte met het inrichten van de winkel, heeft Ruud nog weinig tijd gehad om actief mensen te benaderen over zijn deelname aan mkbcrowdfunding. 'Bovendien zend ik een mixed message richting mijn leveranciers als ik dat nu al zou doen. Ik heb hen net gevraagd te werken met een leverancierskrediet omdat dat beter is voor mijn cashflow. Als ze zien dat ik krediet vraag op mkbcrowdfunding, wek ik daarmee niet veel vertrouwen. Lopen mijn contacten met de leveranciers doe, ga ik me richten op het crowdfunden. Ik heb er zin in!'

 

MKBCrowdfunding.nl "een ware revolutie"

MKB TV | Lancering crowdfundingplatform op Week van de Ondernemer
Het is zover. Op de Week van de Ondernemer is donderdag MKBCrowdfunding.nl feestelijk gelanceerd. Het is een initiatief van MKB Servicedesk en Symbid...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten