Webshop voor Amsterdamse negen straatjes

Bewoonster Rosanne Jansen begint webwinkel voor winkelgebied
Het hipste winkelgebied uit Nederland heeft een eigen webwinkel: 9straatjesonline.com. Initiatiefnemers zijn Rosanne Jansen en Valerie van der Meer. Ze haalden er onder meer RTL Boulevard, de Jackie en de Grazia mee. Kwestie van goede marketing of het vinden van een gat in de markt?
Naam: Rosanne Jansen
Mede-eigenaar: Valerie van der Meer
Bedrijfsnaam: 9straatjesonline.com
Opgericht: 20 mei 2011
Bedrijfsvorm: BV in oprichting
Werkt: '8 dagen per week'
Eerste bijbaan: In de afwas bij de Chinees
Medewerkers: Stagiaire en freelance werkneemster
 
Het idee
In augustus kreeg Rosanne het idee voor de webshop, negen maanden later ging 9straatjesonline.com live. Dat ze zelf in het Amsterdamse gebied woont, vormde een van de aanleidingen voor het idee.  “Ook besefte ik dat de uniekheid van producten uit De 9 straatjes nergens online te vinden was. Ik bedacht me: Waarom zou ik die goede formule van De 9 straatjes niet vertalen naar online?” Verder speelde mee dat Rosanne zelf fervent online shopper is. "Hoe makkelijk zou het zijn om al die leuke spullen uit de negen straatjes vanuit mijn computer te kunnen categoriseren op kleur en prijs, waar en wanneer ik dat wil?" En die wens van Rosanne, zouden volgens haar vast meer mensen hebben.
 
Samenwerking met fysieke winkels
Toen het plan meer vorm kreeg, zijn Rosanne en Valerie met een presentatie bij de winkeliers uit De 9 straatjes langsgegaan. Want zonder medewerking van hen, zouden ze moeilijk producten uit de winkels kunnen verkopen. Rosanne: “Gelukkig vonden ze het geweldig, zij voelen óók de hete adem van internet in de nek." Toch stonden de winkeliers niet meteen te springen om zich ook daadwerkelijk bij het platform aan te sluiten. "Daarom heb ik gebruik gemaakt van 'ambassadeurs'. Mijn buurvrouw – ook winkelier – was enthousiast en heeft het in haar straat gepromoot. En de winkel waar ik mijn vloer heb gekocht, heeft in zijn straat gelobby’t.” Inmiddels is het beginaantal van vijftien aangesloten winkels, gestegen naar dertig. De aangesloten winkeliers mogen zelf bedenken welk product ze op het platform zetten, maar ze krijgen daarbij wel advies van Rosanne en Valerie.
 
Bouwen van een website
Het bouwen van de website hebben de twee ondernemers uitbesteed. Daarbij waren wel wat complicaties. Rosanne: “Welke complicaties? Heb je even?" Dan: "Maar ik denk wel dat complicaties inherent zijn aan het beginnen van een webshop. Samenvattend: de websitebouwer sprak onze taal niet en wij niet die van hem. Daardoor hadden wij geen grip op het proces. Stel je eens voor dat je een auto bestelt, met vier wielen. Vervolgens krijg je wel een auto met vier wielen, maar blijkt één van de wielen op het dak te zitten. Zo was het bij ons ook. We kregen wel een website met onze eisen, maar sommige aspecten waren niet uitgevoerd zoals wij het bedoeld hadden.” Inmiddels hebben Rosanne en Valerie daarom een tussenpersoon in de arm genomen, die beide ‘talen’ spreekt.
 
Personeel
Vaste werknemers heeft Rosanne nog niet. “Dat is nog iets te heftig in deze beginperiode, maar we werken wel met een stagiaire en 2 freelancers. Zij maken foto’s en doen logistieke en operationele klussen. Zo gaan ze ook bij de winkels in De 9 straatjes langs om bestelde artikelen op te halen. Van meubels, tot kledingstukken, tot oorbellen. In ons kantoor hebben we dozen in alle soorten en maten en stellen we de pakketten samen. Die kunnen heel divers van inhoud zijn. Vandaag had iemand mokken en borden, een zijden jurkje, een tas én schoenen besteld." Op logistiek gebied heeft Rosanne niet gekozen voor één postbezorger. “We werken met DPD en TNT. De klant kan zelf kiezen welke van de twee bezorgers zijn pakket komt brengen. Ook is het mogelijk gebruik te maken van een Expresservice of om buiten Nederland bij ons te bestellen.”
 
Aandacht in de pers 
Het gaat goed met het platform. Wat daar zeker een bijdrage in heeft gehad, is de enorme media-aandacht voor 9straatjesonline.com. Zo had RTL Boulevard er een item over en besteedden de tijdschriften Grazia en Jackie ook onlangs aandacht aan het platform. Rosanne: “In de online media moeten we ons nog meer verdiepen. We zijn nu voorzichtig bezig met Google Adwords en doen het steeds beter via Social Media.” Op hun Facebookpagina met 1300 contacten plaatsen de ondernemers nieuwtjes, foto’s en acties. Rosanne: "Mensen die zich aanmelden voor de nieuwsbrief, maken bijvoorbeeld kans op een tas.
 
Ambitie
Terugkijkend op de eerste twee maanden is Rosanne tevreden. “Het gaat boven verwachting goed. Natuurlijk moeten we nog even wennen aan de golven van de sale en de zomervakantie, maar tot nu toe kunnen we alle schommelingen nog goed verklaren. Onze ambitie? We willen dat de 9straatjesonline.com zich zowel in Nederland, als daarbuiten weet te scharen tussen de meest populaire lifestyle- en fashionshops. Ook hopen we als eerste online winkelgebied ter wereld de toon te zetten en zo ook andere winkelgebied en straten online te krijgen."

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten