Hoe maak ik een website?

Stappenplan website bouwen
Online ondernemers behalen drie procent meer omzet dan hun offline collega's, zo blijkt uit onderzoek. Een goede reden om als mkb’er online aanwezig te zijn. Maar... hoe maak je een website? We leggen het in zeven stappen uit.
Wat is de kwaliteit van jouw online aanwezigheid?
Klik hier
Doe de scan!
Naar de Scan
Zorg dat je website met z'n tijd meegaat
Klik hier
Alles over de mobiele website, e-commerce en transparantie
Naar MijnMKB
Wapen jij je tegen hackers?
Klik hier
Gebruik deze tips voor betere beveiliging
Het whitepaper!
Stap 1: Domeinnaam bepalen
Kies een goed te onthouden domeinnaam, zodat je doelgroep de website makkelijk kan vinden. Je kunt kiezen voor een betaalde naam die eindigt op .nl, .com, .org of .eu of een gratis domeinnaam zoals .tk. Nadeel daarvan is dat je reclame op je website krijgt. Je gewenste domeinnaam checken en registreren? Ga naar www.sidn.nl of www.internetten.nl.
 
Stap 2: Programma kiezen
Om iets op het internet te kunnen publiceren, heb je een content management systeem (cms) nodig. Je slaat je teksten en afbeeldingen op een server of gehoste omgeving op en vanuit daar worden je pagina’s zichtbaar gemaakt op het web en gekoppeld aan je internetadres.
  • Wil je het simpel houden? Je kunt een weblog beginnen, via Wordpress of Blogger. Goedkoop en makkelijk. Nadeel van een weblog is dat je beperkt bent in de lay-out en het design. 
    Wordpress: nl.wordpress.org 
    Blogger: www.blogger.com
  • Een standaard cms, bijvoorbeeld via Google sites (gratis), Apple of Microsoft. Je betaalt dan wel een licentie. Voordeel is dat je professionele ondersteuning, garantie en kwaliteitsgarantie krijgt. 
    Googlesites: sites.google.com
    Microsoft Webmatrix: www.microsoft.com/web
    Salesforce: www.site.com
  • Wil je geen licentie hoeven betalen? Je kunt ook voor een open source systeem kiezen. Dan is de broncode van de software vrijgegeven. Voorbeelden hiervan is ‘Joomla!’, een voor iedereen vrij beschikbaar webbouwpakket. Aanschaf is simpel: je downloadt het programma via de website van Joomla en installeert het programma op je browser. Daarna kun je al je eerste artikel toevoegen. Handleiding nodig? Deze kun je - tegen betaling - downloaden via www.joomla-handleiding.nl.
    Daarnaast zijn websites als Wordpress en Deliberation ook handig als je wil bloggen of een website wil bouwen. Wordpress is simpel en gebruikersvriendelijk en via WebsiteCowboy kun je leren hoe je een website maakt op Wordpress. 

    In een cms kun je allereerst platte teksten aanmaken. Daarnaast kun je (zowel via standaard cms als open source systemen), verschillende extra toepassingen kiezen. Je kunt bijvoorbeeld een fotogalerij toevoegen, een inlogscherm voor gasten toevoegen of gasten de optie geven om te zoeken binnen je site. Bedenk welk soort toepassingen handig zijn voor je site en installeer deze (bij Joomla moet je deze uitbreidingen eerst downloaden).

  • Het uiterlijk van de site bepaal je met behulp van een template. Je kunt zelf een template maken of een door iemand anders gemaakte template downloaden en installeren op je site.
  • Of kies voor maatwerk. Hierbij worden cms en de opmaak van jouw site (design) speciaal voor jou gemaakt. Dit kost wel wat, maar dan heb je wel een systeem dat geheel naar je eigen wensen is geschreven.
  • Wil je een webshop starten? Met www.magento.com kun je aan de slag.
Stap 3: Bedenk de inhoud
Ben je bezig je website op te zetten en content te schrijven? Bedenk altijd: voor wie schrijf ik? Houd je doelgroep in het achterhoofd! Zorg dat de inhoud altijd up-to-date is en haal verouderde informatie eraf. Heb je nieuwe informatie over een product of dienst, zet het meteen online. Denk ook aan seizoensgebonden nieuws of aanbiedingen, maak hiervoor een planning. Heb je al klanten geholpen? Vraag hen een testimonial te schrijven die je op de site kunt zetten. Dit kan nieuwe klanten net over de streep trekken.
 
Stap 4: Denk aan gebruiksvriendelijkheid
Als je website chaotisch en onduidelijk is, zullen bezoekers waarschijnlijk niet lang op je site blijven, laat staan iets kopen of een andere keer terugkomen. Zorg ervoor dat de gebruiksvriendelijkheid (ook wel usability genoemd) in orde is. Voor een hoog gebruikersgemak, is het zaak stil te staan bij de volgende punten: 
  • Zorg voor herkenbaarheid; laat je huisstijl terugkomen in de vormgeving van je website. Zet je logo op iedere pagina. 
  • Zorg voor een duidelijke structuur, zodat bezoekers goed kunnen navigeren. Gebruik een menu om de onderwerpen aan te geven. De belangrijkste informatie die je wil delen, staat op je homepage. Overgebleven informatie staat keurig gestructureerd op subpagina’s. 
  • Voeg een zoekoptie toe aan elke pagina. 
  • Gebruik alleen afbeeldingen en of filmpjes als ze ook echt een functie hebben, niet puur ter opvulling. 
  • Maak gebruik van leesbare kolommen (niet te smal, niet te breed). 
  • Gebruik een lettertype dat standaard door browsers wordt ondersteund; Arial, Helvetica en Verdana bijvoorbeeld.
  • Schrijf kort en bondig en bedenk met welk doel je schrijft. 
  • Zorg voor contrast tussen de tekst en de achtergrondkleur; bij voorkeur donkere letters op een lichte achtergrond.
  • Zorg dat de pagina snel laadt. Een paar tips: 
    - houd het aantal te downloaden afbeeldingen en stylesheet-, Javascript- en Flashbestanden beperkt,
    - verdeel grote tabellen over meer pagina’s en vermijd redirects.
Stap 5: Hostingprovider kiezen
Een hostingprovider biedt ruimte aan op internet. Deze provider zorgt ervoor dat jouw website aan het internet wordt gekoppeld en dat je site actief
blijft als jij je computer uitzet. Via internet kun je op zoek naar een geschikte hostingprovider. Er zijn verschillende websites waar je providers met elkaar kunt vergelijken, bijvoorbeeld via www.internetten.nl. Let bij het vergelijken op het volgende:
  • budget
  • benodigde webruimte; afhankelijk van o.a. afbeeldingen en animaties
  • verwachte hoeveelheid dataverkeer 
De kosten kunnen uiteen lopen. Het grootste verschil zit hem tussen een dedicated server en een shared server. Een dedicated server is vooral bedoeld voor grote websites met veel bezoekers. Een dedicated server kost zo een paar honderd euro per maand. Een shared server biedt ruimte voor meerdere kleine websites en is een stuk goedkoper, een paar tientjes per maand
 
Stap 6: Bijhouden
Om bezoekers te genereren én ze terug te blijven zien, moet je de informatie op je website regelmatig updaten. Zorg dat je steeds dezelfde toon aanhoudt bij het aanspreken van je doelgroep. Je website is je visitekaartje. Vraag je dus regelmatig af: wat is mijn doel en zie ik dat nog steeds terug op mijn website? En houd je bezoekersaantallen in de gaten. Want je moet niet alleen online zijn, je moet ook online víndbaar zijn. 
 
Tip: Gebruik de webrichtlijnen
De Nederlandse overheid heeft regels opgesteld voor het maken van een website. Zie: www.webrichtlijnen.nl. Deze regels zijn niet verplicht, maar als je aan deze regels voldoet, weet je zeker dat je website zo duurzaam en gebruiksvriendelijk mogelijk is. 
 
Stap 7: Bezoek genereren
Als je website online is, moet je er natuurlijk ook nog voor zorgen dat je doelgroep de site gaat bezoeken. Er komen dagelijks duizenden nieuwe sites bij op het internet en het is dus zaak om gevonden te worden. Daarvoor zijn verschillende manieren:
  • Via zoekmachines
    Door je website aan te melden bij zoekmachines, kan hij gevonden worden.
  • Via andere websites
    Naast het lezen van de codes op je site, gaan de meeste zoekmachines op zoek naar andere sites op het internet, die hetzelfde onderwerp hebben. Daar wordt geteld op hoeveel van deze sites een link naar jouw internetsite staat. Met andere woorden, hoe meer vergelijkbare sites een link naar jouw site hebben opgenomen, hoe hoger je scoringskans op meer bezoekers. Ga dus op zoek naar verwante websites en maak afspraken over het opnemen van elkaars link.
  • Code optimaliseren
    Door de HTML-code van je website te optimaliseren wordt de website eerder gevonden door de zoekmachines. Belangrijke onderdelen zijn:
    • Titel
      De zoekmachines zetten de titel in de zoekresultaten die hun bezoekers te zien krijgen. Als je geen titel gebruikt, zet de zoekmachine er gewoon de eerste regels van je website in en dat maakt natuurlijk een minder goede indruk. De titel moet een korte samenvatting van de pagina zijn.
    • Keywords
      Het is aan te raden om keywords en een beschrijving voor je site te maken. Keywords zijn de woorden waarop gezocht wordt naar een bepaald onderwerp. Maak ook combinaties van belangrijke steekwoorden. Wanneer een woord vaak fout wordt gespeld dan is het aan te raden dit ook opnemen in de keywords. Zorg er ook voor dat je de woorden zowel in enkelvoud als meervoud opneemt. Zorg tenslotte dat de keywords ook voorkomen in de eerste 200 woorden tekst op je pagina. Dit zijn allemaal belangrijke gegevens voor zoekmachines, waardoor je hoger kunt scoren in de zoeklijst. Gebruik de woorden niet te vaak, want dan zien de zoekmachines het als spam. De keywords worden alleen door zoekmachines gebruikt en zijn niet zichtbaar voor gebruikers. Je kan ze wel zichtbaar maken door de broncode van een website in de browser op te vragen via 'View --> Source' (Internet Explorer).
 

De MKB Webscan met Tineke Verburg - Weg met die dode links!

Aflevering 2: Waarom zijn dode links zo slecht voor je vindbaarheid op Google? Geerke Vermeulen van schoenmakerij De Leest uit Bunnik laat haar website testen.
de-mkb-webscan-met-tineke-verburg-weg-21113125459.png

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Hoe zorg ik dat mijn website beter wordt gevonden?
Heb je al een website, maar heb je het idee dat er meer uit te halen valt? Het is verleidelijk om een nieuwe website te laten maken. Bespaar geld en...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten