Hoe zorg ik voor conversie?

Hoe maak ik klanten van mijn websitebezoekers
Het bezoekersaantal van je website zegt weinig over je aantal klanten: Als iedereen je site verlaat vóór het afrekenmoment, de informatieaanvraag of een andere concrete actie, ben je niet goed bezig. Hoe zorg je voor conversie?
Voordat je de mate van succes van je website kunt beoordelen, is het goed om een conversiedoel te bepalen. Wil je je klanten bijvoorbeeld verleiden tot een aankoop of het aanvragen van een offerte? Of is het vooral de bedoeling dat mensen door je site contact met je opnemen? Bepaal je doelen en bekijk via Google Analytics hoe het er op dit moment voor staat met deze doelen, door te meten wat mensen doen na het aanklikken van het contactformulier of de winkelwagen. Last van afhakende klanten? Zoek uit waar dat aan ligt.

Maak duidelijkheid wat je doet
Zorg dat op je website duidelijk wordt wat je bedrijf doet en wat je voor een klant kunt betekenen. Weet je (potentiële) klant dit niet binnen een paar seconden, dan klikt hij weg (bouncerate). Zorg daarom voor een heldere beschrijving van je bedrijf. Let op: beperk de hoeveelheid informatie op je homepage: een flinke lap tekst schrikt mensen af. Zorg bovendien dat je je klant op een bepaalde behoefte aanspreekt: ‘Gaan je concurrenten er met je klanten vandoor?’ of ‘Wil jij gratis het nieuwste boekhoudsysteem proberen?’ bijvoorbeeld.
 
Heldere aanschafknop
Zodra je websitebezoeker het idee heeft dat jij hem in een bepaalde behoefte kan voorzien, moet hij makkelijk de aanklikbare knop kunnen vinden om het product of de dienst aan te schaffen. Zorg dat op deze vervolgpagina een korte uitleg staat over de dienst of over het product. Noem hierbij ook referenties als je die hebt, om je expertise te tonen. Tot slot: geef je klanten de optie om er even over na te denken, door bijvoorbeeld een aanklikbaar ‘Ik wil graag meer informatie’ toe te voegen. Zo voorkom je dat je mensen wegjaagt die niet meteen een beslissing willen nemen.
 
Acties en kortingen scoren
Kortingscodes, gratis bezorgkosten, twee voor de prijs van één: Mensen zijn gek op korting en speciale acties, dus zet acties in om je conversiedoelen te behalen. Zeker als je een webshop hebt, is een actie dé manier om extra klanten binnen te halen. Zet je nieuwste acties daarom op de homepage. Je doel: zorgen dat je klant blijft hangen in je webshop en daadwerkelijk overgaat tot een aankoop.
 
Zorg voor conversie!
Maak het de klant zo makkelijk mogelijk om kennis te maken met jouw bedrijf en je diensten. Ga er niet vanuit dat bezoekers relaxt met een kop koffie een uur op je website rondhangen, zorg dat ze snel en makkelijk bij de informatie komen die ze zoeken. Kauw informatie voor. Doe je dit goed, dan kun je succesvol converteren.
 
Bron: Maurits Dijkgraaf, Way2web

De MKB Webscan met Tineke Verburg - Weg met die dode links!

Aflevering 2: Waarom zijn dode links zo slecht voor je vindbaarheid op Google? Geerke Vermeulen van schoenmakerij De Leest uit Bunnik laat haar website testen.
de-mkb-webscan-met-tineke-verburg-weg-21113125459.png

Dossiers

Wat is SEO (zoekmachine optimalisatie)?

Hoe zorg ik dat mijn website beter wordt gevonden?
Heb je al een website, maar heb je het idee dat er meer uit te halen valt? Het is verleidelijk om een nieuwe website te laten maken. Bespaar geld en...

Wat is het doel van mijn website?

Een website als uithangbord, verkooppunt, merkversterker of interactief platform
86 procent van de bedrijven met meer dan tien werknemers heeft een website. Maar waarom heb je er eigenlijk één? En voor de ondernemers die nog geen...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten