Trends op marketinggebied

Wat is hot in marketingland?
Marketing is zeer onderhevig aan trends. Hier wordt beschreven wat de verschillende trends zijn op marketinggebied.
Behavioural targeting
Met behavioural targeting wordt bedoeld: het gericht aanbieden van een boodschap op basis van surfgedrag op internet. Bezoekers van autopagina's bijvoorbeeld klikken regelmatig door op advertenties van autogerelateerde advertenties, zoals verzekeringen. Met nieuwe technieken worden marktsegmenten gedefinieerd op basis van zoekgedrag gekoppeld aan gebruikerseigenschappen zoals leeftijd en geslacht.
 
Belevenismarketing
Met belevenismarketing probeer je een onuitwisbare indruk bij klanten achter te laten door hen een ervaring aan te bieden. Een voorbeeld is de Heineken Experience. Bezoekers krijgen een rondleiding in de brouwerij. Ze mogen daarbij een webfilmpje maken dat per e-mail kan worden verstuurd.
 
Bluecasting
Bluetooth is een open standaard voor draadloze verbindingen tussen apparaten op korte afstand. Dankzij Bluetooth kunnen bijvoorbeeld adresgegevens tussen mobiele telefoons worden uitgewisseld, kan snel vanaf een handheld computer worden geprint, of kan een mobiele telefoon worden uitgerust met een draadloze headset.
 
Met behulp van Bluecasting krijgen gebruikers van Bluetooth-apparatuur automatisch informatie aangeboden, zodra ze in de buurt zijn van een speciaal ontwikkeld plasmascherm of multimediazuil. Volvo is bijvoorbeeld in mei gestart met een Bluecasting-programma op vliegveld Heathrow. Zodra reizigers met een met Bluetooth uitgeruste en ingeschakelde mobiele telefoon of PDA (telefoon en organiser in één) langs de Volvo-zuil lopen, krijgen ze automatisch informatie aangeboden zoals een videoclip van een van de zeven advertentiefilmpjes. Wie Bluetooth niet aan heeft staan, wordt daaraan herinnerd als hij die zuil passeert. Informatie kan via Bluetooth tien keer sneller verstuurd worden dan via een mobiel netwerk en de klant hoeft voor het netwerkgebruik niet te betalen.
 
E-mailmarketing
Steeds meer bedrijven gebruiken e-mail om met hun klanten te communiceren. Snelle productie- en responstijd, perfecte meetbaarheid van de respons en de relatief lage kosten maken e-mail zeer aantrekkelijk. Aangezien een klant zichzelf opgeeft voor een elektronische nieuwsbrief, zal die relatief vaak ook worden gelezen.
 
Eventmarketing
Bij eventmarketing wordt het event als mediakanaal gebruikt. Het draait om sponsoring van grote evenementen, zoals een popconcert of sportevenement, waarbij cadeautjes worden weggegeven of merchandising van shirts, petjes en vlaggetjes plaatsvindt. Eventmarketing is een handig middel om de naamsbekenheid te vergroten, niet alleen bij de bezoekers van het event, maar ook in de pers. Voor MKB-ers zijn de grote, landelijke evenementen misschien niet haalbaar, maar ook de plaatselijke braderie biedt volop kansen.
 
Fotomarketing
Fotomarketing is een handig trucje dat samen met eventmarketing bezoek naar je website kan genereren en je adressenbestand kan vergroten. Fotografen maken dan foto's van de bezoekers van het evenement. Die bezoekers krijgen vervolgens een kaartje met een unieke code, waarmee ze naar een speciale fotosite kunnen gaan. Op deze website kunnen foto's doorgestuurd, opgeslagen of geprint worden. De bezoeker moet zich dan wel eerst registreren (en dus naam- en adresgegevens opgeven).
 
Gamemarketing
Met behulp van gamemarketing laat je klanten zelf je website zoeken. Door het aanbieden van een spel waar ze hun tijd aan willen spenderen komen ze vanzelf op je website.
 
iTuning
iTuning is een variant op Podcasting (zie verderop in artikel). De muziek wordt via dezelfde RSS-feeds aan podcastprogramma's aangeboden, alleen wordt die niet gedownload maar live of op aanvraag naar iTunes gestreamd. De luisteraar hoeft dus niet op de download te wachten en de harde schijf word niet gevuld. De luisteraar kan wel direct binnen de uitzending voor- of achteruit spoelen.
 
Multichannelmarketing
Met multichannelmarketing benader je de klant via meerdere marketingkanalen tegelijk. Denk bijvoorbeeld aan een combinatie van een website of e-mailnieuwsbrief met een papieren folder of een advertentie in een krant of tijdschrift.
 
Narrowcasting
Narrowcasting is een breedbanduitzending waarbij een specifiek publiek bediend wordt. Denk aan een commercial in een winkel over een product dat ter plekke verkocht wordt. De mogelijkheden van narrowcasting worden groter als het tijdperk van de digitale televisie aanbreekt. Voor elke doelgroep kan er dan een apart televisiekanaal worden opgezet.
 
Podcasting
De naam Podcasting is een samentrekking van iPod, de draagbare MP3-speler van Apple en broadcoasting (uitzending). Die combinatie maakt radio- en video op aanvraag mogelijk. Een podcast is dus een radio-uitzending in MP3-formaat. Dat kan een radioshow zijn, een discussie of een muziekprogramma. Alhoewel de naam naar iPod verwijst kunnen ook mobiele muziekdragers, zoals de computer, de PDA en de telefoon die de audiobestanden MP3, WMA en AAC ondersteunen podcasts ontvangen.
 
RSS-feed marketing
RSS staat voor Really Simple Syndication. Dankzij speciale RSS-readers (vaak gratis) worden internetgebruikers desgevraagd op de hoogte gehouden van nieuwe artikelen op gekozen sites. De reader haalt zelf de koppen op van nieuw geplaatste berichten. Die koppen linken direct naar het betreffende artikel. Je kunt een RSS-feed op je site plaatsen zodat klanten, leveranciers en relaties altijd van het laatste nieuws op de hoogte zijn. Klanten die op je site of weblog een RSS-feed nemen, zijn zeker in je geïnteresseerd.
 
SMS-marketing
In 2005 waren er in Nederland al meer mobieltjes dan inwoners. Het mobieltje kan dus een prima kanaal zijn om je doelgroep te bereiken. Zeker als het om jongeren gaat, want die zijn over het algemeen zeer vertrouwd met het ontvangen en versturen van sms-berichten.
 
Streaming video advertising
Met streaming video advertising zet je video in bij banners. Volgens een rapport van AccuStream iMedia Research worden maandelijks een miljard streaming video advertenties online getoond.
 
Transformation marketing
Transformation marketing is het bijdragen aan een positieve verandering van het leven van klanten. Het gaat er dus om kwaliteit aan het leven van klanten toe te voegen. Marketinggoeroe Joseph Pine verwoordt het als volgt: 'In de toekomst wordt het product in de klantrelatie helemaal ondergeschikt. Cruciaal wordt of je erin slaagt kwaliteit toe te voegen aan het leven van je klanten.' Een voorbeeld is McDonalds. Op de site zijn geen hamburgers meer te zien, maar sportende mensen.
 
Tryvertising
Het uitproberen van producten is niet nieuw: er zitten al jaren proefzakjes met shampoo in tijdschriften. Tryvertising gaat verder en duurt langer. Denk bijvoorbeeld aan dertig dagen lang gratis software uitproberen. Of een proefrit in een auto die geen vijf minuten, maar drie dagen duurt.
 
Undergroundmarketing
Een ander woord voor undergroundmarketing is onzichtbare marketing. De klant heeft dan geen idee dat de boodschap die hij leest, hoort of ziet een verkapte vorm van marketing is. Voorbeeld: 'per ongeluk' producten ergens achterlaten waarop duidelijk een merknaam en websiteadres staan. Of het 'planten' van mensen in cafés, bars en chatruimtes om zogenaamd onafhankelijk producten te promoten. Of iemand met een gadget laten spelen en anderen uitnodigen het ook te proberen.
 
Videoblogging
Videobloggen is hetzelfde als webloggen, alleen dan met filmpjes. Videoblogs worden daarom ook wel vlogs genoemd. Je kunt op je vlog videoverslagen plaatsen van belangrijke bijeenkomsten, events of van je voordracht op een congres of seminar. Je zou klanten een video kunnen laten maken over hoe zij jouw producten gebruiken en zo potentiële klanten verleiden om je producten te kopen.
 
Videomarketing
Dankzij breedbandinternet is er ook plaats voor videomarketing. Op een event, bij een optreden, bij interviews of van klanten op een beursbezoek worden videofilmpjes gemaakt en deze worden geconverteerd naar een flashbestand, die op een speciale videosite op je website te zien zijn. Mensen kunnen het filmpje doorsturen naar bekenden. Je krijgt er geheid meer bezoek door.
 
Virale marketing
Virale marketing is de digitale versie van mond-tot-mondreclame. Je laat klanten je boodschap verspreiden via digitale kanalen. Dat is goedkoop en effectief. Een boodschap verspreidt zich via internet, sms en e-mail veel sneller dan gewone mond-tot-mondreclame. De geloofwaardigheid van het doorgestuurde bericht van een vriend of kennis is groot.
Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is je marketingboodschap voor je product of dienst zodanig te vertalen dat mensen worden aangezet via digitale kanalen de boodschap door te sturen naar hun kennissenkring. Opmerkelijke nieuwsfeiten, interessante informatie op je site of een combinatie met gamemarketing werken goed. Je kunt virale marketing ook zelf bewerkstelligen met zogeheten member-gets-member-acties. Daarbij krijgen de boodschappers een cadeautje om extra hard voor je te lopen.
 
Weblogmarketing
Wereldwijd hebben miljoenen mensen een weblog (blog). Ze bieden veel marketingtoepassingen. Je kunt er zelf een starten, een sponsoren, actief deelnemen in blogs waar uw doelgroep zit of erop adverteren. Weblogs lenen zich ook uitstekend om virale marketing uit te lokken.
 
Zoekmachinemarketing
Bij zoekmachinemarketing draait het om het verhogen van je websitebezoek. Klanten die een product of dienst zoeken, raadplegen in negen van de tien keer een zoekmachine, meestal Google. Met zoekmachinemarketing wordt je bedrijf sneller gevonden. Klik hier voor meer informatie over het genereren van bezoekers met behulp van zoekmachines.

Dossiers

Praat met ons mee op

Verbeter jezelf met onze tools

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten