'Zelfs uit Qatar en Dubai komen ze de innovatieve snufjes afkijken'

Achter de schermen timmert Delftse bieb aan een sterkere leercultuur
De modernste bibliotheek ter wereld zijn. Het DOK in Delft heeft beslist geen kinderachtige ambitie. Maar ook niet onhaalbaar. Want, de organisatie blinkt uit in innovatieve producten. En inrichting. 'Internationale delegaties komen regelmatig een kijkje nemen. Laatst nog uit Dubai en Qatar.'
Naam: Loek Middendorp
Functie: Hoofd P en O
Opgericht: 2006
Bedrijfsvorm: Stichting
Aantal werknemers: 70
Werkt: 36 uur per week
Eerste baan: Bibliothecaris

 

De bibliotheek sleepte bovendien diverse prijzen binnen. In 2009 werd DOK verkozen tot beste bibliotheek van Nederland. In 2010 stond het - volgens een Amerikaans onderzoek - in de top 10 van modernste bibliotheken wereldwijd. En was, volgens datzelfde onderzoek, zelfs koploper in de categorie ‘techniek en innovatie’.

 

DOK bestaat sinds 2006. En onstond na een fusie van DiscoTake, (cd-en dvd-uitleen), de Openbare bibliotheek Delft en het Kunstcentrum Delft. De nieuwe organisatie vond onderdak in een architectonisch fraai gebouw. Met een opvallende inrichting. 'We zien onszelf graag als de huiskamer van Delft,' vertelt hoofd P en O, Loek Middendorp. 'Want, we zijn méér dan een plek waar je van alles kunt lenen. We vormen ook een gezellige, laagdrempelige ontmoetingsruimte. Met een belangrijke maatschappelijke functie.'

 

Voorleesuurtje

Hoe dat eruit ziet? Overal vind je zitjes waar je rustig kunt lezen of werken. In een drukkere ambiance bijvoorbeeld in het leescafé kun je een kopje koffie drinken met een tijdschrift erbij. Op de jeugd- en muziekafdeling staan 'consoles waar kan worden gegamed of muziek kan worden geluisterd.

Het hele jaar door zijn er activiteiten. In het theater of gewoon ergens op een afdeling. Zoals een voorleesuurtje voor jonge kinderen. Of een napraatsessie over een recent bezochte opera. 'Verder werken we samen met lokale partners zoals de Historische Vereniging of UWV Werkbedrijf dat hier kantoor houdt.'

 

Innovatief

Het innovatieve karakter van DOK zit hem daarnaast in de ontwikkeling van eigen producten. Het profileert zich daarom ook wel als Library Concept Center. Een van de succesnummers was de 'heritage multitouch-tafel'. Middendorp: 'Hiermee blader je door het stadsarchief van Delft. Als leden er hun DOK-pas opleggen, krijgen ze historische foto's te zien van de straat waar ze wonen. Het idee werd aan diverse (ook internationale) partijen verkocht.

 

Nieuwe filosofie

Het mag duidelijk zijn: van de traditionele functie van bibliotheek bleef bij DOK weinig over. 'Door de opkomst van internet moesten we kiezen voor een nieuwe filosofie. Dat betekende veel voor de medewerkers. Bezoekers vragen veel minder om informatie. Ze zoeken het liever zelf op.'

Doordat de bibliotheek veranderde in een sociale ontmoetingsplek, kregen onze mensen meer de rol van gastheer of -vrouw. Daar hoorden andere competenties bij. Zoals klantgericht, ondersteunend en naar buiten gericht zijn. Ook is het belangrijk dat medewerkers 'digitaal' uit de voeten kunnen. Vooral oudere collega's is dat niet altijd vanzelfsprekend.'

 

Klantenpanels

Op klantgerichtheid scoort de Delftste bibliotheek nu heel goed. 'Maar hoe houden we dat niveau vast en hoe kunnen we ons nog verbeteren? Hoe kunnen we van elkaar leren?' Het excelleren-project komt daarbij goed van pas. DOK is volgens Middendorp al een lerende organisatie. 'Zo werken we met klantenpanels en werken we vanaf 2012 met E- teams op iedere afdeling. Deze zullen voortdurend bezig zijn met de vraag hoe de afdeling nog beter kan.'

De bibliotheek is daarnaast een matrix-organisatie. Nog zo'n kenmerk van een lerende organisatie. 'Medewerkers zijn weliswaar op een afdeling ingedeeld, maar hebben ook de kennis om elders in te springen. Dat maakt ons flexibel. En dat in deze tijd hard nodig; door gemeentelijke bezuinigingen moeten we het met minder mensen doen.'

 

Olievlek

DOK zit nog in de beginfase van het Excelleren-project. Het zou graag het informeel leren bij de kop pakken. 'Onze medewerkers steken wel degelijk wat van elkaar op', stelt Middendorp. 'Maar dat gebeurt nog vooral bij het koffieapparaat. We zouden willen dat het op een meer bewuste manier gebeurt. Misschien kunnen we specifieke leervormen bedenken. En die beter inbedden in de organisatie. Vervolgens moet dit worden afgestemd met de meerjarenplannen.'

Leidinggevenden krijgen een belangrijke taak in de toekomstige verbeterde leercultuur van DOK. 'Zij zijn cruciaal in het geven van het goede voorbeeld. Hun gedrag moet als een olievlek doorwerken op de rest van het team. We staan open voor suggesties van de HRM-adviseur.'

Hoe maak ik leren leuk?

Ondernemerslessen van Mario Bierkens
Bij veel medewerkers roept leren negatieve gevoelens op. Hoe maak je het leuk? Op deze en andere vragen kregen ondernemers een antwoord tijdens de...

Hoe halen collega-ondernemers het beste uit hun mensen?

De beste leertips op een rijtje
Hoe doen anderen dat? Hoe halen collega-ondernemers het beste uit hun medewerkers? Hoe stimuleren zij hun mensen om dagelijks van (en met) elkaar te...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten