Social media marketing voor zzp'ers

De kracht van Linkedin, Twitter en Facebook
In het boek 'Social Media Marketing voor zzp'ers' deelt Marlies van der Meer allerlei nuttige tips om via sociale media klanten te vinden en te bereiken. In een interview licht de schrijfster vast een tipje van de sluier op.
 
Social media marketing voor zzp'ers
Hoe kun je je voordeel doen met social media? Drie vragen aan auteur Marlies van der Meer:
 
Vertel, wat hebben ondernemers aan het boek over social media?
"Ze leren hoe ze social media als marketinginstrument kunnen gebruiken en dus hoe ze potentiële klanten kunnen aantrekken met hulp van social media. Het boek is vooral geschikt voor zelfstandige ondernemers die wel wat doen met social media, maar die (nog) niet weten hoe ze het kunnen inzetten om nieuwe klanten te vinden."
 
Waarom is social media marketing belangrijk voor ondernemers?
"Veel zelfstandige ondernemers zijn het liefst fulltime inhoudelijk bezig met hun bedrijf. Ze houden niet van marketing en verkoop of zien er tegenop. Toch weten ze allemaal: geen marketing, géén klanten. En zonder klanten heb je geen bedrijf.
Social media zijn uitermate geschikt om op een meer subtiele manier reclame voor jezelf te maken. Hoe? Door waardevolle informatie, zoals tips en adviezen, met je klanten te delen via bijvoorbeeld twitter. Je klanten zien dan vanzelf dat jij de beste oplossing bent.
Het voordeel van sociale media is dat ze vrijwillig zijn. Je dringt je aan niemand op, niemand hóeft jou te volgen. Het enige dat je doet is aandacht besteden aan je klant. Dat maakt marketing meteen een stuk minder 'vervelend' voor ondernemers."
  
Welke drie 'social media'-tips zou je ondernemers willen meegeven?
"Allereerst: Zorg dat klanten je aardig vinden en je als expert beschouwen. Dat doe je door waardevolle informatie met ze te delen. Met die informatie los je een klein stukje van hun probleem op én laat je zien dat je verstand van zaken hebt.
Ten tweede: Besteed aandacht aan je social media-connecties, door bijvoorbeeld hun vragen te beantwoorden, hen complimenten te geven en hun artikelen of tweets met je eigen volgers te delen.
De laatste tip: Laat duidelijk zien dat anderen vinden dat je kwaliteit levert, zodat potentiële klanten je sneller vertrouwen. Maak bijvoorbeeld op je blog duidelijk welke artikelen het meest gelezen worden en retweet een compliment dat je krijgt. Een andere optie: gebruik buttons die aangeven hoeveel bog-abonnees je hebt of hoeveel Facebook-likes je blogartikel heeft gekregen."

Hoe gebruik ik social media als ondernemer?

Wat zijn sociale netwerken en wat kan ik ermee?
Social media zijn niet meer weg te denken. Meer dan driekwart van de Nederlandse bevolking kent Facebook, YouTube, Twitter en LinkedIn. Het is ook een...

Hoe kan ik geld verdienen met internet?

'Ondernemers: Gebruik nieuwe definititie van communicatie'
De generatie van nu groeit op met smartphones en is altijd en overal online. Maar wat moet je daarmee als ondernemer? Moet je perse iets met social...

Dé 8 tips voor je zakelijke Facebook-profiel

Tips voor ondernemers met social media
De meeste organisaties en bedrijven beschikken over een Facebookpagina. Het overgrote deel bezit deze pagina echter alleen ‘omdat het moet’. Gevolg:...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten