"Zonder goed businessmodel komt je website er niet"

Interview met Stephan Bosman van Zoover een Weeronline
In vijf jaar tijd heeft Bosman samen met collega Bas Rasker van Zoover een regelrechte succesformule gemaakt, een website die bekend is in binnen- en buitenland. En vergeet Weeronline niet.
Naam: Stephan Bosman
Bedrijfsnaam: Zoover en MeteoVista (Weeronline)
Bedrijfsvorm: bv
Sinds: 2004 en 2009
Aantal werknemers: 70
 
Je kent ze vast, de websites Zoover.nl en Weeronline.nl. Even klikken naar Zoover om te kijken of die camping echt wel zo geschikt is voor je kinderen en of dat hotel niet per ongeluk naast een dampende discotheek staat. En Weeronline vormt voor velen dé manier om even naar de weersvooruitzichten bij diezelfde camping te kijken of om erachter te komen of de paraplu mee moet naar kantoor. De ondernemers achter deze  bekende sites mogen trots zijn. En dat zijn ze. We spraken met Stephan Bosman. 
  
Vertel, wat is je geheim?
"Allereerst het bezit van een unieke naam. Zonder goede naam die blijft hangen bij mensen en die te 'branden' is, ben je online nergens. Wij hebben in 2004 www.vakantiewijzer.nl overgenomen en we besloten meteen: Die naam werkt niet. Een naam met ‘wijzer’ erin dekt misschien wel de lading, maar blijft niet hangen bij bezoekers. ‘Was het nou vakantiewijzer of vakantiereiswijzer?’ zeggen mensen tegen elkaar als ze tijdens een verjaardag over de site vertellen. Bovendien: zo’n naam doet internationaal niks. Daarom hebben we naast Vakantiewijzer, Zoover ontwikkeld: Een website met een veel betere naam."
 
En dat heeft gewerkt!
"We hebben een onderzoek naar onze naamsbekendheid laten doen door GfK (Growth from Knowledge, een marktonderzoekbureau, red.). Wat bleek? 89 procent van de Nederlanders van 13 jaar of ouder kent Zoover: een geweldig resultaat. Dat de mensen ons vinden, blijkt ook uit onze bezoekersaantallen: In de maanden waarin mensen zich oriënteren op hun volgende vakantie, hebben we zo'n driehonderd- tot vierhonderdduizend bezoekers per dag. In het buitenland doet Zoover het trouwens ook goed: Buiten Nederland hebben we dagelijks tussen de zeshonderd- en zevenhonderd bezoekers."
 
Hoe heb je bezoekers naar Zoover getrokken?
"Eigenlijk is het vooral de consument die dat werk vóór ons heeft gedaan. Want dat is het leuke aan Zoover: de content bestaat volledig uit informatie die vakantiegangers met anderen willen delen. Het enige wat wij doen, is die informatie organiseren en begeleiden. Al vanaf het begin bleek die content goed te zijn, waardoor we direct goed gevonden werden in zoekmachines en dat heeft ons geboost. We hebben wel íets gedaan aan offline marketing hoor, bijvoorbeeld via tv-spotjes in 2006, maar nog steeds doen we het overgrote deel van de marketing online via SEO. We hebben drie á vier werknemers die zich fulltime bezig houden met zoekmachine optimalisatie."
 
En SEA?
"SEO is voor ons belangrijker dan SEA. Het zorgt voor 'free traffic'. Op populaire termen als 'vakantie Turkije' en 'hotel Parijs' is de concurrentie moordend en daarmee lopen de kosten voor AdWords flink op. Wij richten ons daarom SEA-matig vooral op de longtail en daarnaast hebben wij een systeem dat de doorklik (en daarmee onze inkomsten) doormeet. Op deze manier lukt het ons om SEA-campagnes lonend te krijgen. Maar zoals gezegd focussen wij ons meer op zoekmachineoptimalisatie."
 
Wat doen sommige ondernemers verkeerd in jouw ogen?
"Ik zie ontzettend veel prachtige sites, die ontberen aan traffic. Ondernemers achter deze sites komen regelmatig bij ons langs, met de vraag: 'Hoe kom ik aan bezoekers?' Bijna altijd zien we hetzelfde probleem: hun businessmodel klopt niet. De ondernemers rekenen zich rijk via Excel, zien fantastische cijfers en een gouden toekomst, maar blijken zich een nulletje te vergissen. Zonder goed businessmodel komt je webite er niet."
  
Waaraan voldoet een perfecte website inhoudelijk volgens jou? 
"Belangrijk is dat je niet denkt vanuit het idee: ‘wat wil ik aanbieden?’. Denk vanuit de gebruiker: wat wil hij graag zien, hoe wil hij graag door je website navigeren? Weeronline.nl zat op het gebied van usability helemaal niet goed in elkaar toen wij de website overnamen in 2009. We hebben het gerebrand, geredesigned en zijn meer gaan denken vanuit de user. We hebben bijvoorbeeld weercijfers ingevoerd, net zoals ‘het korte rokjesweer’ en een schatting van het moment waarop de buien gaan vallen. Dát wil de bezoeker weten. Vergeet jezelf, zet de bezoeker voorop."

Hoe zorg ik voor conversie?

Hoe maak ik klanten van mijn websitebezoekers
Het bezoekersaantal van je website zegt weinig over je aantal klanten: Als iedereen je site verlaat vóór het afrekenmoment, de informatieaanvraag of...

Optimaliseer ik mijn website zelf of besteed ik het uit?

Optimalisatie en onderhoud
Wil je je website voor méér doeleinden gebruiken dan alleen als online visitekaartje, dan zul je hem moeten onderhouden en optimaliseren. De grote...

Vijf tips om je website te verbeteren

Wat kan ik doen om mijn website nog beter te maken?
Je wil je website verbeteren, maar hebt het geld niet om er een professioneel bureau naar te laten kijken én je wil er geen weken tijd in steken. Wat...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 50 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten