Het verzenden van een pakket, het lijkt simpel, maar er zijn veel dingen waar je over na moet denken. Bovendien is de aflevering van de bestelling jouw visitekaartje! Besteed dus voldoende aandacht aan het logistieke proces van je webwinkel. Hoe regel je dat? 10 belangrijke vragen en antwoorden.

Inhoud:
- 1. Hoe verstuur ik de bestellingen uit mijn webshop?
- 2. Welke aanbieder kies ik om mijn webshop-producten te versturen?
- 3. Webshop-items laten bezorgen binnen 24 uur?
- 4. Hoe regel ik retourzendingen?
- 5. Hoe hoog maak ik de verzendkosten?
- 6. Wat kost de verzending mij als webwinkelier?
- 7. Moet ik zorgen voor een afhaallocatie?
- 8. Hoe voorkom ik diefstal en fraude in mijn webshop?
- 9. Wat is fulfilment voor webshops?
- 10. Welke regels gelden er voor het verzenden van producten?
1. Hoe verstuur ik de bestellingen uit mijn webshop?
Als je net een webshop begint, is het geen probleem om zelf je producten in dozen te pakken en ze naar het postkantoor te brengen. Maar krijg je veel bestellingen per week, dan is dat niet meer te doen. Verstuur je meer dan honderd pakketten per jaar, dan kun je een contract sluiten met een pakketvervoerder.
2. Welke aanbieder kies ik om mijn webshop-producten te versturen?
Vooral belangrijk is dat je pakketdistributeur snel, flexibel, betrouwbaar en geautomatiseerd werkt. Het gemakkelijkste is om voor één pakketvervoerder te kiezen. Voor groot, klein, kostbaar of internationaal.
3. Webshop-items laten bezorgen binnen 24 uur?
Jouw klant bestelt het liefst ’s avonds en verwacht daarnaast een snelle levering, het liefst binnen 24 uur. Wil je hieraan voldoen, dan bepaalt dit ook de keuze voor de vervoerder. Meestal worden pakketten aan het einde van de dag opgehaald en de volgende dag bezorgd.
4. Hoe regel ik retourzendingen?
Wil de klant een product retourneren, dan kun je ervoor kiezen om hem zelf naar het postkantoor te laten gaan. Een andere optie is om je vervoerder het bij de klant op te laten halen. Voordeel van die laatste optie is dat je de regie houdt over het product. Bovendien zijn klanten sneller geneigd een aankoop te doen als ze gemakkelijk, snel en het liefst gratis de producten kunnen retourneren.
5. Hoe hoog maak ik de verzendkosten?
Ongeveer 26 procent van de online kopers vindt de verzendkosten het grootste nadeel van kopen op internet. De kunst is om de verzendkosten in de prijs door te berekenen, waardoor je kunt zeggen: ‘de verzendkosten zijn gratis!’ Een nadeel hiervan is dat je op prijsvergelijkingsites als dure webshop naar voren komt. Een andere mogelijkheid is om de verzendkosten pas vanaf een bepaald bedrag gratis te maken, zodat je je prijzen niet hoger hoeft te maken. Daarnaast moet je ook goed nadenken over de verzendverpakking. Voor veel artikelen geld dat het prima via brievenbuspost verzonden kan worden, maar dat nog vaak voor brievenbusdozen gekozen wordt, aldus verzendverpakkingen expert verzendverpakkingenshop.nl
6. Wat kost de verzending mij als webwinkelier?
Om je een idee te geven van de kosten, geven we je het volgende overzicht. Verstuur je een pakket tot 10 kg, betaal je:
€6,95 bij PostNL
€5,75 bij DHL
€5,00 bij DPD
Deze kosten worden meestal lager naarmate je meer pakketten verstuurt, maar dit is afhankelijk van de zakelijke overeenkomst die je met je vervoerder afsluit. Bij sommige koeriers kan dit bijvoorbeeld als je minimaal 100 pakketten per jaar verstuurt. Handig is dat je dan de kosten per maand kunt betalen.
Online pakketten verzenden
Wil je géén contract afsluiten, maar wil je ook niet dagelijks naar het postkantoor? Je kunt het verzenden van pakketten ook online regelen. Met een paar muisklikken frankeer je je pakje, weet je hoeveel je moet betalen en regel je dat de vervoerder je pakje komt halen.
7. Moet ik zorgen voor een afhaallocatie?
Het overgrote deel van de online shoppers krijgt het liefst een product thuisgestuurd. Minder dan 5 procent geeft de voorkeur aan een afhaallocatie. Kies je ervoor om een afhaallocatie te regelen? Houd dan rekening met het feit dat 90 procent van de consumenten de voorkeur geeft aan een afhaallocatie in een supermarkt. Zo kunnen ze het ophalen van hun pakket combineren met de boodschappen.
8. Hoe voorkom ik diefstal en fraude in mijn webshop?
De sterke groei van het aantal internetaankopen gaat helaas gelijk op met het aantal frauduleuze transacties. Identiteitsfraude in webwinkels zorgt jaarlijks voor miljoenen euro aan schade. Bij identiteitsfraude worden gegevens gebruikt van een willekeurig slachtoffer, die later rekeningen en aanmaningen krijgt. Jij ontvangt zo nooit je geld en bent je spullen kwijt! Daarnaast bestellen consumenten en internetbendes steeds vaker producten online, betalen ze met een creditcard om vervolgens na ontvangst van de goederen de betaling terug te draaien. Dit heet het ‘chargeback-risico’. Ook komt het wel eens voor dat de klant beweert de bestelling niet te hebben ontvangen. Ze eisen hun geld terug of vragen de webwinkelier het product nogmaals te versturen.
Tips om je risico’s te beperken
Handtekening bij ontvangst: op deze manier weet je zeker dat de zending is afgeleverd en dat er voor is getekend. Vervoerders hebben hiervoor een track & trace-systeem waarmee je dit kan bekijken.
Alleen huisadres: kies ervoor om alleen op het huisadres te bezorgen. De meeste aanbieders bieden dit aan. Zo worden de producten nooit bij de buren afgeleverd.
Afleveren = betalen: onder rembours houdt in dat de ontvanger bij ontvangst van het product aan de postbode betaalt. Nieuw is de betaalmethode checkPay van Post NL Pakketservice. Hierbij is de betaling gekoppeld aan de levering van een bestelling. Volgens Post NL hebben webwinkels daardoor zekerheid over aflevering en betaling waardoor fraude kan worden voorkomen.
9. Wat is fulfilment voor webshops?
Wat doe ik als het verwerken van bestellingen te druk voor me wordt? Denk dan eens aan fulfilment. Hierbij neemt een bedrijf je klantencontact, orderverwerking, retourverwerking, opslag en debiteurenbeheer uit handen. Dit alles scheelt je veel energie, tijd en ruimte. Aanbieders zijn onder andere: DSV, Webvoorraad.nl en Post NL.
10. Welke regels gelden er voor het verzenden van producten?
Vervoerders hebben zelf voorwaarden waar je je aan moet houden. Deze kun je vinden op de website van de aanbieder.
Tip: Onderhandel met aanbieders
Aanbieders hebben er ook baat bij om een grote hoeveelheid van jouw pakketten te vervoeren. Sowieso is het slim bij meerdere aanbieders te informeren. Iets simpels als bij een aanbieder op de route liggen, kan je al een korting opleveren. Zo is er behalve Post NL ook Sandd, SelektMail en Selektvracht.
Meer over online ondernemen
Wil je meer weten over online ondernemen bijvoorbeeld hoe je de logistiek van jouw webshop regelt of hoe je ervoor zorgt dat klanten betalen, bekijk dan onderstaande artikelen: