Een bedrijfsruimte kopen of huren?

De voor- en nadelen
Ben je op zoek naar nieuwe bedrijfsruimte? Bedenk dan of je een pand wilt kópen of huren. Beide opties hebben zo hun voor- en nadelen.
Ontdek hoeveel jij kunt besparen op je kantoorruimte!
Klik hier
Lees het whitepaper Kantoorruimte anno 2016
Lees verder..
Vaak bepaalt de gewenste locatie al of je kunt kopen of huren. Als je een klein kantoor wilt op een toplocatie, zijn de koopmogelijkheden zeer beperkt en kun je haast niet anders dan huren. Algemene regel is dat wanneer je op zoek bent naar een ruimte van minder dan 400 m2, je het beste kunt huren. Uitzonderingen hierop zijn echter altijd mogelijk.
 
Financieel plan
Maak daarom voordat je gaat beslissen een financieel plan. In dit plan kijk je enkele jaren vooruit. Je kunt kijken naar je omzet, de hoeveelheid geld die beschikbaar is voor een bedrijfsruimte en wat investeringen in andere gebieden mogelijk kunnen opbrengen. Als je denkt dat je meer geld kunt verdienen met andere investeringen dan een kantoorruimte, moet je zeker gaan huren. Ook moet je over genoeg eigen vermogen beschikken als je wilt gaan kopen. Gemiddeld moet je twintig procent van de koopsom zelf investeren. Kijk uit naar de mogelijkheden om het pand uit te breiden, mocht je in de toekomst groeien. Stelregel is dat voor elk personeelslid tussen de 18 en 25 vierkante meter ruimte moet zijn.
 
Pand huren
De voor- en nadelen van het huren van een pand kort op een rijtje.
 
Voordelen huren:
  • Je bent niet afhankelijk van de prijzen van onroerend goed;
  • Je hoeft niet direct geld vrij te maken voor een grote investering;
  • Je kunt geld investeren in zaken die je belangrijker vindt;
  • Op sommige (top)locaties zijn meer huurpanden aanwezig;
  • Groot onderhoud is voor de verhuurder;
  • Een kleine ruimte is vaker te huur dan te koop;
  • Je bent iets flexibeler, ook als je een groei verwacht.
Nadelen huren:
  •  Je verdient niets aan het pand als het meer waard wordt;
  • Als je bedrijfsruimte huurt (ex 290) zit je sowieso vijf jaar aan een huurcontract vast;
  • Je hebt te maken met een verhuurder die zijn eigen eisen heeft.
Pand kopen
Als je een pand koopt, kan je dat zien als een investering voor de toekomst. Op een gegeven moment heb je de hypotheek afgelost en is het pand echt van jou. Als je het verkoopt, is de opbrengst voor jou. Je bent wel afhankelijk van de prijzen van onroerend goed op dat moment. Een ander voordeel is dat de maandelijke kosten van de hypotheek vaak lager zijn dan de maandelijkse lasten van huur.
Als je een pand gekocht hebt, ben je onafhankelijker. Beslissingen over de bedrijfsruimte maak je helemaal zelf. Onderhoud in je kantoor moet je ook zelf doen. Als je huurt ben je vaak alleen verantwoordelijk voor het binnenonderhoud. Denk bijvoorbeeld aan de inrichting en het binnenschilderwerk. Het buitenonderhoud (schilderwerk, daken, vloeren, fundering, muren) komt dan voor rekening van de verhuurder. Je kunt hierover bij de huurovereenkomst afspraken maken.
 
Voordelen kopen
  • Je hebt voor de lange termijn veel duidelijkheid;
  • Je investeert in je eigen bedrijf;
  • Bij een verkoop kan je, als de markt goed is, erop verdienen;
  • De rente van de financiering is soms lager dan de huurprijs van een pand;
  • Je bent onafhankelijker, geen verhuurder die je beperkingen oplegt.
Nadelen kopen
  • Je moet je eigen onderhoud plegen;
  • Het pand kan in waarde minderen als de markt slecht wordt;
  • Op sommige locaties is het vinden van een kooppand erg lastig;
  • Sommige banken verstrekken voor een bedrijfspand maar voor 80 procent van de koopsom een hypotheek. Dit betekent dat je 20 procent van de koopsom zelf moet investeren. Dit is per bank verschillend, er zijn ook banken die wel voor 100 procent van de koopsom een hypotheek verstrekken. 
Kopen en huren combineren
Je kunt beide vormen ook combineren. Je koopt dan privé het pand en verhuurt dat aan je eigen bedrijf. Met de huur betaal je maandelijkse rente en aflossing. Alles wat overblijft, is een privé-inkomstenbron. Stijgt het pand in waarde, dan is dat een toename van je eigen vermogen. 
 
Tip: bedrijfsmakelaar
Kom je er niet uit? Vraag dan een bedrijfsmakelaar om hulp. Die heeft verstand van zaken en is ook juridisch op de hoogte van de bestaande regels en mogelijkheden.

Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten