"Voor een goede webshop heb je geen megabudget nodig"

Interview met Annefrid Imenkamp van Chocstar
Annefrid Imenkamp maakte met haar chocoladewebshop Chocstar een vliegende start. Binnen een maand na oprichting regerende het orders en lovende pers. Een bewijs dat je als kleine zelfstandige snel een grote klantenkring kunt opbouwen.
Meer over e-commerce anno nu?
Klik hier
Lees het whitepaper!
Lees verder
Je webshop goed beveiligen?
Klik hier
Lees het whitepaper!
Lees verder
Hoe goed ben jij online bezig?
Klik hier
Check het met de scan!
Lees verder
Wie: Annefrid Imenkamp (30)
Webshop: www.chocstar.nl. ‘Chocoladefabriek 2.0’
Oprichting: september 2011
Mensen: eenmanszaak
Prijzen: Thuiswinkel Award Best Startende Webwinkel 2012
Gouden tip: Ga door. Als het makkelijk was, deed iedereen het
 
Hoe kun je met een low cost webshop groot worden?
Het verhaal van Chocstar begint op een reis door Amerika. Annefrid Imenkamp proeft daar de heerlijkste chocolade die ze ooit heeft gehad. Terug in Nederland zoekt ze stad en land af naar de smaaksensatie. Maar de lekkernij is nergens te vinden. Dan neemt ze een drastisch besluit. Ze zegt haar baan als marketeer op, volgt een cursus chocolade maken bij de grootste chocolademaker ter wereld en koopt een chocolademachine. Ze ontwerpt een website en start een eigen bedrijf. De eerste Nederlandse ‘chocoladefabriek 2.0’ is een feit.
 
Bij Chocstar kunnen klanten hun eigen chocoladereep samenstellen. Er is keuze uit verschillende smaken fair trade chocolade en meer dan 65 ingrediënten. De website ademt in al zijn facetten de sfeer van een feestje. Met vrolijke vormgeving, leuke teksten (‘Do you wannabe a chocstar?) en een persoonlijke aanspreektoon. Een goed doordacht concept dus, dat al snel wordt ontdekt door (vrouwen)media en inmiddels loopt als een trein. Imenkamp werkt tachtig uur per week en komt nog tijd te kort.
 
Durf te vragen
Het geheim van haar succes? Haar passie voor chocola en slim (lees: low cost) opereren. ‘Ik ben begonnen met alleen wat spaargeld en zonder investeerders’, vertelt Imenkamp. "Voor het opzetten van de webshop en mijn bedrijf heb ik gebruik gemaakt van mijn persoonlijke netwerk. Zo is mijn zusje zelfstandig grafisch vormgeefster. Zij heeft de site ontworpen. Het functioneel ontwerp heb ik zelf gemaakt met behulp van open source software. Daar had ik vanuit mijn werk al wat ervaring mee. Daarnaast heb ik heel veel gelezen. Over interfaces, site- en shopontwerpen, betaalmogelijkheden, productaansprakelijkheid. Ook ontdekte ik dat je gerust vragen kunt stellen aan onbekenden die ergens verstand van hebben. Mensen helpen je met plezier."
 
Persoonsgerichte marketing
De cruciale stap voor een kersverse webshop is natuurlijk klanten trekken. Ook dat kan zonder groot marketingbudget, leerde Imenkamp. Ze begon met een Facebookpagina voor Chocstar en vroeg vrienden en bekenden die te ‘liken’. Via via groeide zo de schare geïnteresseerden. Daarnaast zocht ze de pers op. Niet door klakkeloos een persbericht de wereld in te sturen, maar door gericht de voor Chocstar interessante bloggers en journalisten te benaderen. "Ik heb bijvoorbeeld opgezocht wie er schreven voor de blogsite Dutch Cowboys en ben die mensen eerst gaan volgen op Twitter. Eén vrouwelijke blogger reageerde daarop. Dat resulteerde in een enthousiast stukje. Redacties van vrouwenbladen, zoals LINDA, heb ik chocoladerepen gestuurd. Zo ging het balletje rollen. Het enige waar ik echt geld heb ingestopt is een stand op Flavourites Live, een beurs voor hippe websites voor vrouwen."
 
Uitbesteden en focussen
Ondanks haar vliegende start was het afgelopen half jaar niet uitsluitend gemakkelijk. Tranen en leermomenten waren er ook. "Mijn vriend zei dan: als het gemakkelijk was, deed iedereen het. Dat is mijn belangrijkste les. Ik ben een perfectionist en kon het na twee maanden alles zelf doen niet meer bijbenen. Toen heb ik een chocolatier ingehuurd die nu de chocolade maakt. Voor inpakken en verzenden huur ik af en toe studenten in. Het is moeilijk om werk uit handen te geven, maar je moet het doen om te kunnen focussen op belangrijke zaken die jij alleen kunt doen. Zoals de webstatistieken bekijken en het klantgedrag analyseren. Na Pasen, als het chocoladeseizoen voorbij is, hoop ik zo ook toe te komen aan mijn groeistrategie."

Hangout The Next Entrepeneur - Marketing

Zorg dat jouw bedrijf gevonden wordt en opvalt bij je doelgroep!
Als je eenmaal een bedrijf hebt opgezet, moet je ervoor zorgen dat potentiële klanten je leren kennen. Hoe zet je je startup goed in de markt? Welke instrumenten kun je allemaal gebruiken?
hangout-the-next-entrepeneur-marketing-2713140022.png

Dossiers

Aan welke juridische eisen moet mijn webshop voldoen?

Dit zijn de wetten en regels
Om een webshop te starten, heb je een goed bereikbare en gebruiksvriendelijke website nodig, maar met welke wetten en regels krijg je te maken? De...

"Social media draait om interactie"

Interview met Petra de Boevere
Petra de Boevere kent als geen ander de kracht van social media. In 2009 sleepte ze met haar online wijnhandel/slijterij de Social Media Star Award in...

"Behandel je webshop als aparte winkel"

Interview met Ernst Wijdeman
Ernst Wijdeman runt in Alkmaar drie schoenenwinkels en heeft daarnaast een succesvolle webshop. Wijdeman.nl won twee grote publieksprijzen op rij en...

Praat met ons mee op

Verbeter jezelf met onze tools

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten