‘Stop met schreeuwen en pushen; leer je klanten écht kennen’

Ondernemer in beeld | Floris Venneman
Floris Venneman, oprichter van Venterprise is expert in business development en online strategie. Hij adviseert, geeft lezingen en onderneemt. ‘Mijn advies is altijd: focus!
 
’Ik had de grote mond en mijn zakenpartner bouwde websites.’ Zo omschrijft Floris Venneman zijn eerder schreden als ondernemer. Hij was pas veertien toen hij samen met een vriend een bedrijfje oprichtte. Van studeren zou nooit meer iets komen. Na drie pogingen hield hij de schoolbanken voor gezien. ‘Ondernemerschap vond ik veel leuker’, vertelt hij, ‘ik leer het wel in de praktijk dacht ik’. En dat gebeurde ook.
 
Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd?
‘Dat je zelf moet bedenken wat “succes hebben” voor jou betekent. Je moet bij jezelf blijven. Als dat groot groeien is, en een groot kantoor, prima. Moet je dat vooral doen. Op een gegeven moment zat ik alleen maar in de auto omdat ik in Groningen woonde en vooral in de Randstad werkte. Ik had nergens tijd meer voor, leefde ongezonder en ongezonder. Dat was ik na een tijdje zo zat, dat ik naar Haarlem ben verhuisd. Nu heb ik tijd om ook eens op de bank te zitten en ik sport veel. Dat vind ik ook belangrijk.’
 
Wat is hier de link met je ondernemerschap?
‘Ik zie ondernemers steeds maar bezig met de waan van de dag, zodanig dat ze het grotere plaatje niet meer zien. Ik heb natuurlijk makkelijk praten; ik heb geen hypotheek, niet vier kinderen en geen zieke kat. Dat is een luxe positie, weet ik ook wel. Maar je moet je als ondernemer blijven aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Blijf niet als een konijn in de koplampen staren, maar kom in beweging als er iets in je markt verandert. Wat betekenen technologische veranderingen voor jouw zaak? Hoe veranderen klanten hun zoek- en koopgedrag?’
 
Help, we moeten ook iets met social media, roept men dan?
‘Ja, en dan gaat men als een gek op 29 borden schaken. Een schot hagel afvuren. Alsof dat de heilige graal is. Al doe ik het zelf misschien niet met al mijn verschillende bezigheden, toch zeg ik: focus! Het gaat er om dat je je klanten blijft volgen, dat je ze echt kent, en dat je nieuwe klanten leert kennen. Waar houden zij zich op? Wat zijn hun behoeften? Laatst vroeg een fysieke winkel mij advies. Zijzelf hadden al het idee dat als ze zo zouden doorgaan, dat ze over tien jaar niet meer zouden bestaan. Vroeger hadden ze vooral ruimte nodig voor de voorraad, en een stel sterke jongens. Maar een grote voorraad is niet meer nodig. Het gaat om verbinding met je klanten.’
 
Wat moet je daar mee dan?
’Werken aan een meer duurzame relatie met je klanten. Minder schreeuwen en pushen om iets nu te verkopen, maar meer lange termijn doelen nastreven. En: stoppen met drie kilo oud papier door de brievenbus duwen. Niemand zit meer te wachten op folders. Ga zelf de wereld in om je markt te verkennen.’
 

3 ondernemerstips van Floris Venneman

  • Stel jezelf zo nu en dan de vraag: ben ik nog op de goede weg?
  • Pak je kansen; wachten op het juiste moment heeft geen zin
  • Doe wat je goed kunt en besteed de rest uit

 

Foto: Gerhard Taatgen


Wie wordt The Next Entrepreneur?

MKB-Nederland en Rabobank lanceren The Next Entrepreneur 2012
Rabobank en MKB-Nederland zoeken de meest vernieuwende ondernemer van Nederland tijdens de verkiezing 'The Next Entrepreneur 2012'. Doel van de...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten