Maak je merk sterk door klanten te inspireren

'Waarom' hebben klanten jou nodig?
‘Wat doe je voor de kost’, is een veelgestelde vraag. Je kunt zeggen dat je een restaurant bezit. Of een fabriek waar kogellagers worden gemaakt. Je kunt ook zeggen dat je mensen een topavond bezorgt of zorgen weg neemt.
 
Het wordt wel gezegd dat Apple zulke trouwe klanten heeft omdat het bedrijf ondernemen anders benadert. Veel bedrijven maken een product en vertellen je vervolgens hoe goed het is en dat je het zou moeten kopen. Apple begint met de vraag waarom je hun product zou moeten kopen. Omdat het je leven makkelijker maakt, bijvoorbeeld. Of omdat je er meer vrijheid door krijgt.

Start with Why
Dat simpele vraagje  'waarom' staat ook centraal in het werk van Simon Sinek, een gevierd Brits reclameman. Hij schreef er het boek Start with Why over, waarin hij het begrip ‘gouden cirkel’ introduceerde. Daarin staat centraal dat je een merk kunt bouwen door klanten te inspireren, in plaats van ze over te halen. Met deze tips en trucs kun jij dat ook.
 
Wat?
De meest basale vraag die bedrijven zichzelf stellen, is wat ze doen of maken. Bij Sinek zit deze vraag in de buitenste schil van zijn gouden cirkel. Wat is je product of dienst? Wat is daar zo bijzonder aan? Wat is in essentie wat je verkoopt aan je klanten? Die vragen staan de meeste ondernemers wel helder voor de geest.
 
Hoe?
Deze vraag is voor veel organisaties al lastiger. Hoe ga je jouw product aan de man brengen? Hoe overtuig je een klant dat ze met jou zaken moeten doen en niet met de concurrent? Door goed na te denken over deze vragen begint zich een strategie af te tekenen waarmee je succesvol kunt worden.
 
Waarom?
De hamvraag, volgens Sinek. Het gaat om de achterliggende gedachte van een bedrijf, de motivatie om iedere dag weer hard aan het werk te gaan om er iets van te maken. Sinek betoogt dat de meest succesvolle bedrijven beginnen met ‘waarom’ en daarop de organisatie inrichten. Steve Jobs was zo’n typische waarom-man. Hij wilde geen computers maken – dat deed IBM al – maar machines die het leven makkelijker zouden maken.
 
Geen zorgen
Wie op een borrel de bekende vraag krijgt: ‘wat doe je voor de kost’, kan natuurlijk antwoorden dat hij of zij een restaurant bezit. Of een fabriek waar kogellagers worden gemaakt, of een verzekeringsagentschap. Dan ben je volgens Sinek vooral bezig met ‘wat’. Je antwoord kan ook zijn dat je mensen een onvergetelijke avond bezorgt, Nederland in beweging houdt of zorgt dat niemand zich zorgen hoeft te maken.
 
Differentiatie
Sinek zegt dat bedrijven die deze benadering kiezen, een grote schare trouwe klanten genereren. Het toverwoord is differentiatie. Het is steeds moeilijker om je als bedrijf te onderscheiden. Je zult dus aan branding moeten doen, je merk moeten ‘laden’ met een gevoel dat klanten bij je krijgen. Branding gaat in het universum van Sinek over bedrijfscultuur, visie en missie. Het is de look en feel van het bedrijf, het is de ervaring die een klant opdoet, niet het blote product.
 
Een merk is niet alleen naar buiten toe gericht, zegt Sinek. Iedereen in de organisatie moet het uitdragen. Daarvoor zijn inspirerende leiders met een sterk geloofssysteem nodig. Iemand die personeel aanneemt dat gelooft in het ‘waarom’ van een bedrijf. Waarom zijn jouw mensen bij je, voor het ‘wat’ of het ‘waarom’?
 
Video
Kijk hieronder ook naar de video waarin Sinek zijn model voor inspiratie, gebaseerd op de 'Golden Circles', presenteert.
 

'Online is meer dan scherpe prijzen'

Kijk en luister naar je klanten
Geen ondernemer kan zonder een online marketingstrategie, stelt marketingexpert en ondernemer Ment Kuiper. ‘Kijk en luister goed naar je klanten. Wat...

‘Stop met schreeuwen en pushen; leer je klanten écht kennen’

Ondernemer in beeld | Floris Venneman
Floris Venneman, oprichter van Venterprise is expert in business development en online strategie. Hij adviseert, geeft lezingen en onderneemt. ‘Mijn...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten