Wat is eHerkenning en hoe gebruik je het?

DigiD voor ondernemers

inloggen-veilig-eherkenning-digid

Wat DigiD is voor particulieren is eHerkenning voor ondernemers. De manier om je online te identificeren en authenticeren bij overheidsinstanties. In dit artikel lees je wat eHerkenning is, hoe je het gebruikt, waar en hoe je eHerkenning kunt aanvragen en het antwoord op meer veelgestelde vragen over deze online manier van identificeren. 

Wat is eHerkenning?

Met DigiD log je veilig in bij verschillende overheidsinstanties. Als bedrijf doe je dat met eHerkenning, vroeger bekend als DigiD voor bedrijven. Je kunt hiermee inloggen bij verschillende dienstverleners, zoals het UWV, gemeenten, Belastingdienst en verzekeraars. Zo weten zij wie je bent en dat je bepaalde zaken mag regelen. 

Betrouwbaarheidsniveaus van eHerkenning

Er zijn 3 betrouwbaarheidsniveaus binnen eHerkenning. Hoe hoger het niveau, hoe veiliger de toegang tot je gegevens. 

  • EH2+ is het laagste niveau. Hiermee kun je eenvoudige zaken doen, zoals je belastingaangifte inzien.

  • EH3 is het meest gebruikte eHerkenningsmiddel en wordt daarom als standaard gezien. Hiermee kun je meer complexe zaken regelen, zoals het aanvragen van een vergunning of een verklaring omtrent gedrag (VOG).

  • EH4 is het hoogste betrouwbaarheidsniveau. Hiermee kun je inloggen bij de meest gevoelige diensten en bijvoorbeeld je belastingaangifte doen.

Wanneer gebruik je eHerkenning?

Je kunt eHerkenning gebruiken om vergunningen aan te vragen, je belastingaangifte te doen of je handelsregister-uittreksel opvragen. Momenteel zijn de Rijksoverheid, lokale overheden en private dienstverleners zoals pensioenfondsen en verzekeraars aangesloten. Door de toekomstige Wet Digitale Overheid moeten overheidsdienstverleners eHerkenning straks gebruiken. 

eHerkenning aanvragen in 6 stappen

Stap 1: bij welke dienstverleners wil je inloggen? En welke diensten heb je nodig?

Stap 2: voor wie wil je eHerkenning aanvragen? eHerkenning is persoonsgebonden. Elk persoon heeft een eigen eHerkenningsmiddel met machtigingen voor dienstverleners en diensten. Daardoor kan jij of een werknemer met de juiste rechten inloggen namens je bedrijf. Zonder machtiging werkt eHerkenning niet.

Stap 3: bepaal je betrouwbaarheidsniveau. De dienstverlener waar je in wilt loggen bepaalt welk betrouwbaarheidsniveau je nodig hebt. De meeste dienstverleners vragen EH3. Wil je meerdere diensten gebruiken en is het niveau verschillend? Dan kies je het hoogste niveau. Je kunt dan altijd inloggen bij een dienst die een lager betrouwbaarheidsniveau vraagt. 

Stap 4: personen machtigen. Als je wilt dat andere mensen van binnen of buiten je bedrijf zaken kunnen regelen, dan is er per persoon een machtiging nodig. Met zo’n machtiging leg je vast bij welke dienstverleners en voor welke diensten iemand mag inloggen namens jouw bedrijf. Je kunt tekenbevoegde personen in de organisatie en beheerders machtigen om dat te doen. 

Stap 5: leverancier kiezen en eHerkenning aanvragen. Je vraagt eHerkenning aan bij de door de Rijksoverheid aangestelde leveranciers. Soms is dit binnen een dag geregeld, maar het kan ook een paar dagen duren. Dit hangt af van het betrouwbaarheidsniveau en het verschilt per leverancier. 

Dit zijn de erkende leveranciers (2024):

  • Digidentity

  • Zlogin

  • We ID

  • QuoVadis

  • KPN

  • Reconi

Alle leveranciers voldoen aan dezelfde eisen, maar verschillen op, onder andere, prijs en type inlogmiddel. 

Stap 6: activeren en testen. Heb je een eHerkenningsinlogmiddel aangeschaft? Activeer het en laat het testen door degene die het gaat gebruiken.

eHerkenning aanvragen zonder kvk-nummer

Je kunt ook eHerkenning aanvragen als je (nog) niet bent ingeschreven bij de KVK. Met een EH3 zonder kvk-nummer kunnen bedrijven en organisaties uit Nederland en het buitenland eHerkenning aanvragen. Zo is eHerkenning ook beschikbaar voor eenmanszaken, maatschappen, verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid en kerkgenootschappen.

Ook kunnen rechtsvormen die zich niet kunnen inschrijven bij de KVK, eHerkenning gebruiken. Denk aan samenwerkingsovereenkomsten, Europese vennootschappen (Societas European), Europees economische samenwerkingsverbanden, buitenlandse rechtvormen, fiscale eenheden voor de btw en fondsen voor gemene rekening.

Met deze soort eHerkenning kun je alleen inloggen bij Mijn Belastingdienst Zakelijk. Je vraagt een EH3 zonder kvk-nummer  aan bij een van de zes goedgekeurde leveranciers: Zlogin, Digidentity, QuoVadis, Reconi, KPN, We ID.

Een hoger betrouwbaarheidsniveau aanvragen

Als je een hoger betrouwbaarheidsniveau nodig hebt, dan kun je je inlogmiddel upgraden bij je leverancier. Let erop dat je ook de machtigingen vastlegt voor de diensten waar je wilt inloggen. Hoe je moet upgraden verschilt per leverancier, bijvoorbeeld met een online formulier, een beheermodule of via een app. Tijdens het upgraden vraagt de leverancier mogelijk om extra informatie en kan hij extra controles uitvoeren, zoals een face-to-face controle of elektronische controle van je identiteitsbewijs. 

Veelgestelde vragen over eHerkenning

Is eHerkenning verplicht?

Nog niet, maar voor overheidsinstanties wordt het dat wel. Daarnaast sluiten ook steeds meer organisaties van buiten de overheid zich aan bij eHerkenning, waardoor je het steeds vaker nodig hebt om zaken online te regelen. 

Waar heb je eHerkenning voor nodig?

Je hebt eHerkenning nodig om online in te loggen bij overheidsinstanties en andere organisaties. Je kunt er je belastingaangifte mee doen, je handelsregister-uittreksel opvragen of een loonstrook bekijken. 

Wat kost eHerkenning?

De kosten van eHerkenning verschillen per leverancier. De prijs voor EH2+ voor 1 jaar ligt gemiddelde rond de 20 euro, voor EH3 rond de 42 euro en voor EH4 rond de 47 euro (2024). Op de site van eHerkenning vind je het meest actuele overzicht van de leveranciers en de kosten.

Kan ik met elk eHerkenningsmiddel bij alle organisaties inloggen?

Nee, niet alle eHerkenningsmiddelen zijn bij alle organisaties toegestaan. Je kunt op de website van een organisatie of dienstverlener zien welke eHerkenningsmiddelen worden geaccepteerd. 

Is eHerkenning veilig?

Ja, het is een veilige manier om online in te loggen. De dienst is gecertificeerd en voldoet aan de hoogste veiligheidseisen. 

Krijg ik een vergoeding als ik een eHerkenningsmiddel voor de belastingaangifte moet aanvragen?

Als je een eHerkenningsmiddel ‘Belastingdienst EH3 inlogmiddel’ hebt gekocht, dan kun je compensatie aanvragen via RVO.nl

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Laura Wennekes