Begroting maken: zo pak je het aan

Je financiële route bepalen

financieel

Een begroting maken hoeft niet moeilijk te zijn. Als je eenmaal weet wat een begroting is en wat de onderdelen ervan zijn, kun je direct aan de slag. Welke begrotingen zijn nuttig voor jouw bedrijf? Bepaal je financiële route met deze tips en voorbeelden.

Wat is een begroting?

Een begroting wordt ook wel een prognose genoemd. Het is een financieel overzicht van de toekomst. Je zet bijvoorbeeld je verwachte inkomsten en uitgaven op een rij voor het komende jaar. Daarmee krijg je inzicht in de haalbaarheid van je plannen. Ga je genoeg inkomsten genereren? Wat zijn de uitgaven per periode? Heb je dan genoeg geld om je rekeningen te betalen? Heeft je bedrijf misschien extra financiering nodig? Met heldere begrotingen krijg je antwoord op die vragen.

Begroting maken: wanneer?

De meeste ondernemers maken bij de start van hun bedrijf een financiële begroting. Die begroting is vaak onderdeel van het ondernemingsplan. Het kan ook gaan om meerdere begrotingen of prognoses. Die geven je inzicht in de financiële plannen van je bedrijf.

Begrotingen maken voor financiers

Een begroting maken doe je niet alleen voor jezelf. Zodra je financiering nodig hebt, zoals een zakelijke lening of geld via crowdfunding, dan moet je vaak een aantal begrotingen maken. Daarmee kun je financiers overtuigen dat je bedrijf genoeg inkomsten gaat genereren om de lening na verloop van tijd weer af te lossen. 

Zodra de financiering rond is, kijken veel ondernemers niet meer naar hun gemaakte begrotingen. Dat is zonde. Er zijn namelijk veel goede redenen om te blijven werken met begrotingen.

Lees ook: zo maak je een financieel plan

Begroting maken: waarom?

Waarom maak je een begroting? Daarmee vergroot je de kans op succes. Ondernemers die bewust en actief met een begroting werken zijn vaak succesvoller, omdat ze gericht sturing geven aan hun bedrijf. Een begroting gebruiken heeft veel voordelen. Vier voordelen op een rij:

1. Je ziet wat haalbaar is

Met een begroting worden zwakke plekken en risico’s zichtbaar. Het is goed om van tevoren helder te krijgen wat wel en wat niet haalbaar is. Aan de hand daarvan kun je prioriteiten stellen. Blind blijven sturen op een onhaalbaar doel kan je bedrijf grote schade opleveren.

2. Uitgaven, budgetten en prijzen bepalen

Een begroting geeft inzicht in je toekomstige kosten. Je kunt dan beter bepalen welke uitgaven wel of niet gewenst zijn. Met een begroting kun je financiële beslissingen ook transparanter maken richting partners en medewerkers. Bijvoorbeeld bij het bepalen van budgetten. 

Daarnaast geven begrotingen je een basis om de kostprijs van je product of dienst te bepalen. Je weet namelijk precies hoeveel geld er nodig is om winst te blijven maken.

3. Meer kans op krediet

Op basis van een goed doordacht plan kun je bepalen hoeveel extra geld (financiering) er nodig is. Met een begroting laat je de financier vooraf zien wat je met het geleende geld gaat doen. Als je kunt aantonen dat je met behulp van een begroting bewust sturing geeft aan je bedrijf, is je kans op krediet een stuk groter.

4. Op tijd bijsturen

Hoewel een begroting nooit (exact) gerealiseerd wordt, is het goed te proberen de begroting te halen. Vergelijk maandelijks je resultaten met je begroting. Soms zullen omstandigheden je dwingen de begroting aan te passen. Je ziet eventuele problemen vaak al in een vroeg stadium aankomen. Dan kun je op tijd bijsturen en grotere problemen voorkomen.

Begrotingen maken: hoe?

Maar hoe maak je een goede begroting voor je bedrijf. Er zijn verschillende begrotingen die je kunt maken. Welke begrotingen zijn nuttig voor jouw bedrijf?

Liquiditeitsbegroting maken

Met een liquiditeitsbegroting of liquiditeitsprognose zet je alle inkomende en uitgaande geldstromen van je bedrijf op een rij. Dit doe je voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld een maand, kwartaal of jaar. Je kunt ook een meerjarenbegroting maken, bijvoorbeeld voor 3 of 5 jaar. 

Een liquiditeitsbegroting is iets anders dan een winst- en verliesrekening. Zorg bij een liquiditeitsbegroting dat de bedragen inclusief btw zijn.

Lees meer over het maken van een goede liquiditeitsbegroting

Exploitatiebegroting maken

Hoeveel houd ik precies over onderaan de streep? Met een exploitatiebegroting of resultatenbegroting krijg je dat in beeld. Deze begroting maakt duidelijk welke omzet je minimaal moet halen om de kosten te dekken en winst te maken. Dit begroot je voor meerdere jaren. 

Bepaal hoeveel omzet je verwacht. Bereken dan de inkoopkosten en trek die van de omzet af, dat is je brutowinst. Trek daar nog alle andere bedrijfskosten en de belastingen vanaf. Het bedrag dat je overhoudt, is je nettowinst.

Bekijk een voorbeeld exploitatiebegroting

Financieringsbegroting maken

In een financieringsbegroting laat je zien hoe je de investeringen van je bedrijf wilt gaan financieren. Je zet de geplande investeringen op een rij: hoeveel geld je nodig hebt, waarvoor en wanneer. Dit deel is je investeringsbegroting. 

Daarna bepaal je hoe je de geplande investeringen gaat betalen of financieren. Bijvoorbeeld vanuit je eigen vermogen (eigen geld / bedrijfsvermogen) of vanuit vreemd vermogen (via financiers). Dit totaaloverzicht is je financieringsbegroting.

Hoe ziet dat eruit? Bekijk een voorbeeld financieringsbegroting.

Financieel plan maken 

De begrotingen hierboven zijn belangrijke onderdelen van een financieel plan. Een dergelijk plan is nuttig voor alle ondernemers die grip willen krijgen op hun financiën. Pak dus je administratie erbij en bepaal wat financieel haalbaar is. Dit doe je op basis van je bedrijfsresultaten en je doelen voor de toekomst. Beschrijf dit zo goed mogelijk in een financieel plan of ondernemingsplan.

Lees meer over het maken van een sterk financieel plan met de juiste begrotingen

Via begrotingen laat je dus zien wat je onderneming precies gaat doen. Ze vormen samen je financiële koers: de route voor jouw bedrijf. Bon voyage!

Wat vind je van dit artikel?

Raphael Klees

Auteur

Raphael Klees

Elke week probeer ik ondernemers in Nederland te inspireren en vooruit te helpen. Dat doe ik als redacteur en hoofdredacteur van verschillende zakelijke websites. Mijn doel is de informatie voor bedrijven zo helder en duidelijk mogelijk te maken. Daardoor kunnen ondernemers zich snel weer richten op hun bedrijfsvoering.