Hoe bepaal ik mijn doelgroep?

Hoe beschrijf ik de klanten die ik wil bereiken?
Het is verleidelijk om te denken dat jouw product of dienst voor iedereen geschikt is. Toch is het verstandig om goed in kaart te brengen wie je nou concreet wilt bereiken. Daarbij is het belangrijk om je toekomstige klanten zo specifiek mogelijk te benoemen. Als je dat weet, kun je daar weer je marketingstrategie op aanpassen.
Je marketing in een nieuw jasje?
Klik hier
Download het whitepaper Marketing nieuwe stijl!
Naar MijnMKB
Social media inzetten voor marketing?
Klik hier
Download ons e-book over social media!
Naar MijnMKB
Bedrijf starten?
Klik hier
Download ons whitepaper erover!
Naar MijnMKB

Waarom moet ik mijn doelgroep bepalen?

Doelgroepbepaling richt zich op de specifieke wensen en overeenkomsten van potentiële klanten. Zodat je weet waar je klanten behoefte aan hebben, kun je hier je product of dienst op aanpassen. Het bepalen van je doelgroep noemen we ook wel marktsegmentatie, omdat je de markt opdeelt in duidelijk herkenbare en aanspreekbare groepen. In eerste instantie wil je graag dat zoveel mogelijk mensen je product of dienst afnemen, maar durf op een gegeven moment de kiezen voor een bepaalde doelgroep. Die keuze leidt ertoe dat klanten zich meer aangesproken zullen voelen en daardoor eerder tot de aanschaf overgaan.
 

Wie is het?

Hoe breng je dan je doelgroep in kaart? Door jezelf vragen te stellen. Vergelijk het met het spelletje van vroeger: ‘Wie is het?’. Maak een lijst met standaard kenmerken van klanten, zoals:
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Regio
  • Klasse
  • Opleidingsniveau
  • Beroep
  • Functie
 
Komt je doelgroep uit de zakelijke markt? Dan kun je daar de volgende kenmerken bij gebruiken:
  • Branche
  • Aantal werknemers
  • Vestigingsplaats
  • Omzet
  • Soort bedrijf
 
Na deze standaard segmentatie ga je nog een stap verder. Om daadwerkelijk succesvol te segmenteren, wil je ook weten wat je doelgroep bezighoudt. Dat doe je aan de hand van open vragen, zoals:
  • waar ligt je doelgroep ‘s nachts wakker van?
  • Hoe besteden de mensen uit je doelgroep hun vrije tijd?
  • Wat zijn hun behoeftes en dagelijkse bezigheden?
  • Hoe ziet hun aankoop-/verbruiksgedrag eruit?
 

Deelmarktmatrix

Een hulpmiddel voor het bepalen van je doelgroep is het maken van een deelmarktmatrix. Met dit model deel je de markt in kleine stukjes op zodat je specifiek je doelgroep kunt bepalen. Door bijvoorbeeld aan de ene kant twee soorten producten en aan de andere kant drie soorten klanten neer te zetten, heb je zes potentiële doelgroepen waaruit je kunt kiezen. Stel dat een kaasverkoper ook wijn in zijn assortiment wil opnemen, kan hij kiezen uit drie soorten namelijk rosé, witte en rode wijn. Zijn klanten deelt hij op in drie groepen namelijk studenten, gehuwd met kinderen en 65+. Het model komt er dan als volgt uit te zien: 
 
Product\Klant Studenten Gehuwd met kinderen 65+  
Rosé - - -
Wit - - -
Rood - - -

 

Op basis van dit model kun je beslissen op welke groep je je gaat richten. Uit marktonderzoek is bijvoorbeeld bekend dat studenten tegenwoordig veel rosé drinken, en dat binnen de groep 65+ veel rode wijn wordt verkocht. Voor je doelgroepbepaling betekent het resultaat in dit geval dat je voor de succesvolle marketing van je rosé je beter kunt richten op studenten dan op 65+-ers. Zodra je je doelgroep bepaald hebt, kun je overgaan tot het samenstellen van een adressenbestand. 
 

Kortom

Het bepalen van je doelgroep is een proces waarvoor geen duidelijke richtlijnen bestaan, maar wel erg nuttig is voor je onderneming. Vooral wanneer je nieuwe producten en/of diensten op de markt wil zetten. Het helpt om inzichtelijk te hebben op wie je je richt, zodat je je aanbod specifiek kunt afstemmen op de behoefte van je doelgroep. De kans dat daardoor klanten producten of diensten bij je afnemen, wordt erdoor vergroot. Ze voelen zich aangesproken door jouw product of dienst.

Leen Zevenbergen over de zin en onzin van marketingplannen

Waar is de klant in je verhaal?
Serie-ondernemer Leen Zevenbergen deelt zijn visie over het nut van marketingplannen met je.
leen-zevenbergen-over-zin-onzin-marketingplannen-21113132349.png
Kennispartner op het gebied van innovatie
TNOinnovationforlife (1).jpg

TNO

Als publieke onderzoeksorganisatie ondersteunt TNO jou als ondernemer bij innovatie. Mede dankzij de Nederlandse overheid beschikt TNO over middelen om steeds nieuwe kennis te ontwikkelen, over te dragen en toe te passen. Met hun kennis en expertise helpt de organisatie ondernemers verder.
méér...

Hoe doe ik marktonderzoek?

'Is daar wel een markt voor?'
Je hebt een goed idee voor een nieuw product of een nieuwe dienst. Natuurlijk ben je zelf helemaal overtuigd van het nut en de noodzaak ervan, maar is...

Downloads

 businessplan
Download het businessplan artikel

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 50 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten