Innovatieproces, wat is dat?

De verschillende fases van innovatie
Je doel als ondernemer zal niet snel ‘innoveren’ zijn. Wanneer je probeert je product te vernieuwen of nieuwe markten probeert te veroveren, zal je echter al snel tot de conclusie komen dat je toch aan het innoveren bent.
Hoewel innoveren per definitie het betreden van ongebaande wegen betekent, zijn er in elk innovatieproces dezelfde fases te herkennen:
 
Fase 1: Het creëren van ideeën
Een goed idee is de basis van elke vernieuwing of verandering. Om te kunnen innoveren is het dus belangrijk dat er goede ideeën ontstaan binnen de onderneming. Het ontstaan van nieuwe ideeën kun je op zowel een passieve als een actieve manier stimuleren. Lees meer over hoe je de creativiteit binnen je onderneming stimuleert.
 
Fase 2: Het selecteren van ideeën
Uit de verschillende ideeën die je hebt zul je het beste idee moeten selecteren. Welk idee biedt je de beste marktkansen? Met de uitvoer van welk idee zul je het beste in staat zijn je ambities te verwezenlijken? Een idee moet van te voren goed gescreend worden zodat je later niet op verrassingen stuit. Lees meer over het selecteren van het beste idee.
 
Fase 3: Het opstellen van een businessconcept
Wanneer het idee voldoet aan de eisen die je bij de screening hebt gesteld, moet je een haalbaar businessconcept opstellen. Hier ga je duidelijk op een rijtje zetten wat je bedrijfsstrategie is, welke strategische middelen je hebt, wie er in je netwerk zitten en wie je klanten zijn. MKB Servicedesk werkt samen met studenten en specialisten die je kunnen helpen bij het opstellen van een businessconcept.

Fase 4: Het opstellen van een businessplan
Je businessplan is de houvast voor het opzetten van je onderneming. Doordat je een aantal gegevens en verwachtingen op een rij zet kun je goed inschatten of je plannen en doelstellingen haalbaar zijn. Kortweg beschrijf je in een businessplan (ook wel ondernemersplan genoemd) wie je bent, wat je wilt met je bedrijf en hoe je dat gaat realiseren. Je bespreekt dus je product en de markt, je bedrijf, en je financiën. Financiers besluiten op basis van dit plan of ze je een lening willen verschaffen of niet. Lees meer over hoe je een businessplan opstelt. Hierbij kan ons studentennetwerk je ook goed van dienst zijn.
 
Fase 5: Het starten van je onderneming
Wanneer je businessplan gemaakt is en de financiering rond is, kun je je onderneming of nieuwe project daadwerkelijk opstarten en je idee commercieel gaan uitwerken. Beslissingen die je neemt in de opstartfase van je bedrijf zullen op de langere termijn een groot effect hebben. De kans is groot dat je veel vragen tegenkomt waar je niet per direct een antwoord op hebt. Hiermee kun je natuurlijk altijd terecht bij MKB Servicedesk.
 
Fase 6: Je onderneming verder laten groeien
Na enige tijd zal je onderneming zichzelf hebben bewezen. Als het bedrijf de start goed is doorgekomen en de perspectieven er rooskleurig uitzien, zal het tijd worden je onderneming met een nieuwe impuls te laten groeien. De MKB Servicedesk kan je in contact brengen met financiers en technologiepartners om deze groei te verwezenlijken. Lees het artikel:"Hoe kom ik aan geld?"
 
Kortom
Het innovatieproces doorloopt een aantal duidelijke fases. Elke fase is cruciaal voor het slagen of falen van je onderneming. Wees daarom niet bang om de hulp van anderen in te schakelen.

Leen Zevenbergen over innovatie in het MKB

Waarom kleine bedrijven een voorsprong hebben
Leen Zevenbergen deelt zijn visie over innovatie in het MKB en geeft tips.
leen-zevenbergen-over-innovatie-mkb-21113132322.png

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten