LEGO: innovatie met crowdsourcing

5 tips van Troels Lange Andersen (LEGO Group)
Wie aan Denemarken denkt, denkt aan Lego. LEGO Group is een van de grootste speelgoedproducenten ter wereld. Ondanks het simpele concept (blokjes) komt Lego ieder jaar met nieuwe producten. Het Deense bedrijf heeft niet alleen een sterke innovatieafdeling, maar maakt ook gebruik van crowdsourcing.
“Vier tot zes producten per jaar zijn bedacht door onze fans,” vertelt Troels Lange Andersen, hoofd bedrijfsontwikkeling bij LEGO Group. Een paar jaar geleden zette hij LEGO Ideas op, een platform waarop fans hun ideeën kunnen plaatsen. “Als meer dan tienduizend mensen interesse tonen in jouw nieuwe Lego-product, dan nemen wij het in productie. De bedenker krijgt 1 procent van de opbrengst.”
 
Tips van Troels Lange Andersen
1. Gebruik crowdsourcing als aanvulling op je innovatieafdeling. Crowdsourcing is een fantastische manier om te ontdekken wat je doelgroep bezighoudt, maar je werknemers zijn experts die je bedrijf door en door kennen. Laat werknemers en doelgroep elkaar verrassen.
2. Bepaal duidelijke regels als je een crowdsourcingplatform opzet. Op het platform LEGO Ideas staan heldere richtlijnen over wat Lego wel en niet doet. Zo blijft het bedrijf dicht bij de visie en ontstaan er geen misverstanden met de fans. Bekijk dit voorbeeld: https://ideas.lego.com/guidelines
3. Maak afspraken met je fans. Zo moet 'the crowd' op het LEGO Ideas-platform van te voren akkoord gaan met het feit dat de rechten van hun idee bij het bedrijf liggen. En dat het idee pas wordt uitgevoerd bij tienduizend geïnteresseerden.
4. Beloon je fans. Voor LEGO Group zijn klantinzichten vanuit het platform het meest belangrijk. De producten die voortkomen uit de participatie zijn vooral een manier om de crowd te verleiden om mee te doen. De bedenkers krijgen erkenning en een klein percentage van de winst.
5. Voor crowdsourcing heb je in principe geen duizenden fans nodig. LEGO opereert wereldwijd, maar als lokale ondernemer zijn inzichten in de wensen van een tiental klanten uit de omgeving al heel waardevol. En als je zorgt dat meedoen leuk is, zal je platform alleen maar groeien dankzij mond-tot-mond reclame.


Productontwikkeling

Dat klinkt simpel, maar iedere ondernemer die ooit een nieuw product heeft ontwikkeld, weet dat het een flinke klus is. “Normaal gesproken duurt een nieuw product op de markt brengen bij ons 2 jaar,” vertelt Lange Andersen. “Voor crowdsourcing is dat te lang, fans hebben niet zoveel geduld.”
 
De oplossing is tweeledig. “Aan de ene kant moeten we the crowd onderwijzen. Het draait om goede communicatie en continu duidelijk vertellen wat mensen wel en niet kunnen verwachten. Anderzijds gaat het innovatieproces dankzij crowdsourcing een heel stuk sneller.”
 

Inzicht in de doelgroep

Op het platform wordt het idee geplaatst en geïnteresseerd melden zich. Die geïnteresseerden behoren tot de doelgroep. “Via het platform vragen we gebruikers of ze het product gaan kopen en zo ja, hoeveel sets ze zouden bestellen. Zo ontdekken we snel wie de doelgroep is en hoeveel we moeten produceren.”
 
Idee-ontwikkeling en marktonderzoek gaan dus een stuk vlotter. Vervolgens verzamelen marketeers bij Lego de informatie en maken er een businesscase van. Op deze manier heeft Lego nu goed verkopende sets in productie, waar de innovatieafdeling nooit op was gekomen.
 

Minecraft

Als voorbeeld noemt Lange Andersen de Minecraft Legoset, een bouwset gebaseerd op een populair computerspel. “Het Minecraftidee haalde tienduizend supporters binnen vierentwintig uur,” vertelt de bedrijfsontwikkelaar. “Zo'n set gebaseerd op een computergame was een idee dat onze eigen mensen nooit hadden gekregen. Zij keken op dat moment meer naar Hollywoodfilms, terwijl games veel langer populair blijven bij kinderen. Minecraft is inmiddels een van de best verkopende losse sets. We doen niet eens aan marketing voor dit product: de fans op het platform zorgen voor voldoende vraag.”
 

Innovatieafdeling verdwijnt niet

LEGO Ideas heeft op moment 132.000 actieve gebruikers en groeit gemiddeld met duizend fans per maand. “Maar de innovatieafdeling zal zeker niet verdwijnen: onze experts zijn goed in wat ze doen. Crowdsourcing is een aanvulling."
 
Hij legt uit dat crowdsourcing voor LEGO vooral belangrijk is om inzicht te krijgen in de markt, ondanks successen zoals de Minecraft-lego. "Met die inzichten kunnen we relevant blijven en weten we wat er speelt bij onze klanten. Dat we de producten ook echt op de markt brengen, is vooral een manier om de fans te verleiden om actief te participeren op het platform.”

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten