Gezonde voeding produceren? Hier liggen je kansen!

Verslag symposium Gezonde Voeding van TNO, KvK en TKI Agri & Food
Als je als ondernemer aan de slag wilt met voeding, speel dan in op gezondheid. Dat is de boodschap tijdens het symposium Gezonde Voeding van TNO, de Kamer van Koophandel (KvK) en TKI Agri & Food. Leo Voorwinden (Leev): “Ga niet voor goedkoop: juist aan de bovenkant zit de ruimte.”
Ben jij klaar voor innovatie?
Klik hier
Doe de scan!
Naar MijnMKB
Hoe maak je plannen voor vernieuwing?
Klik hier
Download het whitepaper!
Naar MijnMKB
Gezonde voeding is een trend. Dat blijkt alleen al uit de hoge opkomst tijdens het symposium Gezonde Voeding bij TNO in Zeist. Met ruim 140 personen zit de zaal vol. Het is een mix van mensen met ideeën voor een nieuw bedrijf en bestaande ondernemers in de voedingsindustrie. Zij komen om zichzelf te laten inspireren en te ontdekken hoe ze hun productidee het best in de markt kunnen zetten. De meeste ondernemers gaan aan de slag met duurzame, gezonde producten vanuit hun eigen overtuiging, waar is het ook waar de consument op zit te wachten?
 

Consument wil gezond en duurzaam

Dat duurzame, gezonde voeding een trend is, is een feit volgens onderzoekers van TNO en de Wageningen Universiteit. “Consumenten hebben dankzij internet veel meer toegang tot informatie over voeding en voedselproductie,” vertelt onderzoeker Charon Zondervan (Wageningen UR). “Ze weten steeds beter wat wel en niet goed is voor zichzelf en de wereld.”
 

Ouderen en generatie Y

Marktonderzoeker Guido Meijer van ConsumerView beaamt dat er vraag is naar meer gezonde producten. “Consumenten zijn welvarender, beter geïnformeerd en mondiger,” vertelt hij. Vooral de ouderenmarkt ziet hij als kans. “De protestgeneratie gaat naar de oudere leeftijd. Ze zijn zelfstandig en willen dat ook lang blijven,” vertelt de onderzoeker. Volgens onderzoeker Zondervan kun je bij ouderen het best inspelen op 'gezond' en 'vers'. “Jongeren vinden duurzaamheid steeds belangrijker.”
 

Tips van Leev

Dat beaamt Leo Voorwinden, de man achter het merk Leev. “Jongeren onder de 30 jaar, bewuste veertigers en gezonde vijftigplussers zijn de doelgroep voor gezond, duurzaam voedsel,” zegt hij. In 2010 startte hij Leev: een bedrijf dat allerlei biologische, gezondere producten op de markt brengt. Denk aan oergranen, biologische jam en muesli met extra vezels. Leev is al een tijdje te vinden in de grote supermarkten, zoals Jumbo en Albert Heijn. Hij heeft vijf tips voor ondernemers die aan de slag willen met gezonde voeding:
 
  1. Zorg dat het lekker is. Je kunt wel gezond en biologisch zijn, het belangrijkste is dat mensen je product graag eten en kopen.
  2. Val op in het schap. De pakken van Leev hebben een duidelijk andere kleur en vorm dan die van concurrenten.
  3. Profileer je duidelijk. Leev heeft tientallen verschillende producten in het assortiment, maar ze zijn altijd biologisch.
  4. Kies een geschikt verkoopkanaal. Leev kiest voor de supermarkt, maar de voorwaarde is dat je een relatief lagere prijs moet hebben en het product zichzelf moet verkopen. Je kunt in plaats daarvan ook naar de detailhandel, biologische supermarkten of verkopen via internet.
  5. Ga altijd voor de beste kwaliteit. “Goedkope producten zijn er al genoeg. Juist aan de bovenkant zit de ruimte,” aldus Voorwinden.

 

Tips van Groentefriet

Ook Marc van Hulst is succesvol ondernemer in gezonde voeding. Hij is de uitvinder van de Groentefriet. Van Hulst deelt de volgende tips om een gezond product met succes op de markt te brengen:
 
  1. Zoek goede partners. Zeker als je zelf weinig ervaring hebt, is dit enorm waardevol. Zo hielp partner Royaan (bekend van Van Dobben en Kwekkeboom) hem om met zijn Groentefriet in de supermarkt te komen. Later gaf hij aandelen uit aan retailers met internationale contacten (o.a. Heinz), om zo ook in het buitenland zijn friet te verkopen.
  2. Zorg voor zichtbaarheid. Op het moment dat je in het vriesvak ligt, begint het pas. Van Hulst: “Niemand kijkt in het diepvriesvak, geloof me. De beste manier is mensen gewoon laten proeven. Dat hebben we gedaan in diverse supermarkten en op de Libelle Zomerweek. Denk ook aan directe conversie: wij deelden kortingsbonnen uit bij het proeven.”
  3. Zoek groeikapitaalverschaffers. Proeftests en marketing kun je alleen doen door in het begin flink te investeren. Laat je ook informeren over regelingen van de overheid.
 

Conclusie

Dat er kansen liggen in de markt voor gezonde voeding, is duidelijk. Volgens de sprekers is het belangrijk om als ondernemer samenwerking te zoeken met de wetenschap. Nederland loopt voorop wat betreft wetenschappelijke kennis over voeding en daarnaast is er vraag vanuit de markt.
 
“Ik zie veel ambitie,” zegt onderzoeker Maurits Burgering van TNO. “Maar ik zie ook veel ideeën stranden omdat mensen denken dat het te ingewikkeld is om op de markt te brengen. Er is hulp genoeg. Neem bijvoorbeeld contact op met de afdeling Food and Nutrition van TNO. Onze onderzoekers helpen je graag. Je kunt je ook aansluiten bij een Technologiecluster, waarin je samen met andere mkb'ers kennis opdoet van de nieuwste ontwikkelingen en technieken. Succesvol ondernemen in gezonde voeding kan echt, de markt is er klaar voor!”

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten