Ondernemerstrends 2021

Wat staat ons komend jaar te wachten?

2021 schrijven op post-it

Met welke trends moet jij je het komende jaar bezighouden? Hoe kun je de concurrentie voorblijven en waar moet je rekening mee houden? MKB Servicedesk heeft een paar trends op een rij gezet, zodat je weet wat je moet doen in 2021 om te overleven in deze snel veranderende wereld.

2020 was een bewogen jaar. Niemand had de coronacrisis en de gevolgen aan kunnen zien komen. Maar, ondernemers zijn veerkrachtig en zien kansen. Op deze kansen kun jij in 2021 inspelen. 

Thuiswerken, ook na corona?

Ondernemingen als VodafoneZiggo hebben het al aangegeven: ook na de coronacrisis wordt thuiswerken onderdeel van het dagelijks leven. Uit onderzoek van AWVN blijkt dat 95% van de werkgevers denkt dat werknemers ook na afloop van de coronacrisis vaker vanuit huis zullen werken, gemiddeld 2 dagen per week. Ook de werknemer zelf waardeert de voordelen en denkt vaker thuis te gaan werken na corona, blijkt uit een peiling van LinkedIn. Toch vergt vaker thuiswerken de nodige flexibiliteit.

Dat zorgt voor ondernemers onder andere voor een andere kantoorindeling en een nieuwe manier van vergoedingen verstrekken. Ook wordt het nog belangrijker om per werknemer te kijken naar de thuiswerkplek. Voldoet deze aan langdurig thuiswerken? 

Nieuwe afzetkanalen

Door de coronacrisis keken we massaal naar nieuwe manieren om geld te verdienen en naar nieuwe afzetkanalen. In 2020 is het aantal webshops dubbel zo hard gegroeid als in de jaren daarvoor. Ook de platformeconomie is gegroeid: restaurants kunnen niet meer zonder thuisbezorgd en winkeliers ontdekken de mogelijkheid om hun goederen te verkopen op sites als Amazon en bol.com. Die laatste heeft onlangs zelfs een aparte website van in het leven geroepen, zodat je je lokale winkel kunt blijven steunen. Naast producten worden ook diensten steeds vaker online afgenomen. Juridisch advies, sportlessen en workouts, zelfs fysiotherapie kan online en op afstand. Meer over nieuwe kansen en de platformeconomie lees je in dit artikel

Duurzaamheid

Als we de gezamenlijke klimaatdoelen willen behalen, moeten we allemaal ons steentje bijdragen. Dat kan gelukkig op steeds meer manieren en de overheid komt je bij een aantal van die manieren tegemoet. Neem een voorbeeld aan de energietransitie. De overheid stelt meer eisen aan bedrijven wat betreft hun energie-afname, maar stelt daar ook een aantal subsidies en regelingen tegenover. 

Ondernemers zijn de motor van de economie en er zijn dan ook verschillende initiatieven waarbij ondernemers samenwerken voor een duurzame toekomst. Een voorbeeld daarvan is de Alliantie Klimaatactie, waar onder andere VNO-NCW en SDG Nederland bij betrokken zijn. Als deelnemer krijg je een 0-meting van je eigen CO2-voetafdruk en ontvang je advies in verschillende vormen om CO2-neutraal te ondernemen. Vanwege overheidssupport kun je gratis deelnemen. 

Een ander initiatief is het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk van Oxfam Novib. Dit is een netwerk van Nederlandse ondernemers die impactbedrijven in andere landen steunen. Deze impactbedrijven ontvangen advies en hulp bij hun bedrijf, wat werkgelegenheid stimuleert en armoede verlaagt. 

Diversiteit

Ook diversiteit is een veelbesproken onderwerp in 2020. Begin dit jaar bleek uit onderzoek dat 20% van de Nederlandse bedrijven actief aan diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer werkt. Ondertussen blijkt ook steeds vaker dat bedrijven met een divers personeelsbestand beter presteren. Diversiteit op de werkvloer begint bij werving en selectie en eindigt eigenlijk nooit. Meer informatie lees je op de website Diversiteitopdewerkvloer.nl

Wat vind je van dit artikel?

Evelien Mulder

Auteur

Evelien Mulder

Als content marketeer help ik onze partners met het bereiken van onze doelgroep: ondernemers. Eigenlijk creëer ik een win-win-win-situatie: wij bieden de ondernemer gratis relevante content, zoals een kennisartikel, whitepaper of bedrijfsscan. Deze content wordt gesponsord door een partner, die hiermee ondernemers bereikt. De derde win? Ik draag bij aan onze missie: Verhalen maken die verbinden. Ik ben begonnen bij MKBSD als ondernemerssupporter, ik ondersteunde ondernemers via onze verschillende platformen. Door deze ervaring weet ik als contentmarketeer precies welke uitdagingen, problemen en kansen ondernemers in hun dagelijks ondernemersleven tegenkomen.