Wat kost elektrisch rijden in 2023?

Is elektrisch rijden goedkoper of duurder? En hoe zit het met subsidie?

laadpaal-elektrisch-rijden-auto-elektrisch-golf-volkswagen-laden-stad

Elektrisch rijden is erg populair en dat zal de aankomende jaren alleen maar toenemen. Met welke kosten moet je rekening houden wanneer je als ondernemer elektrisch gaat rijden in 2023? In dit artikel lees je wat je kunt verwachten.

Flinke stijging in aantal elektrische auto's

Er rijden steeds meer elektrische auto’s rond, zo waren er volgens de Koninklijke RAI vereniging op 1 september 2022 maar liefst 300.000 volledig elektrische auto’s in Nederland. Een flinke stijging ten opzichte van 108.000 op 1 januari 2020. 

Toch maken elektrische auto’s nog maar 3,3% van alle auto’s in Nederland uit. Dat komt onder andere door onduidelijkheid over de kosten. Veel mensen vragen zich namelijk af of elektrisch rijden duurder of juist goedkoper is dan rijden op benzine of diesel. Om hier een antwoord op te geven, moeten we een vergelijking maken waarin we alle kosten meenemen: de total cost of ownership (TCO).

Kosten elektrisch rijden versus brandstofmotor

Bij de aanschaf van elke auto moet je rekening houden met een aantal standaardkosten. Denk hierbij aan de aanschaf, verzekeringen en onderhoud. Zakelijk gezien heb je ook te maken met de afschrijving. De aanschafkosten van een elektrische auto zijn vaak hoger dan bij een benzineauto, dat komt voornamelijk doordat de accu’s relatief duur zijn en in sommige gevallen betaal je meer vanwege kosten voor innovatie, onderzoek en de eerste releases.

In de basis rekenen verzekeraars geen aparte prijzen voor elektrische auto’s, wel kan de premie duurder uitvallen doordat elektrische auto’s vaak zwaarder en duurder zijn. Het onderhoud van een elektrische auto is goedkoper, dit komt doordat er minder onderhoudsgevoelige onderdelen in zitten. Volgens Shell hebben de regeneratieve remmen ook nog eens 50% minder onderhoud nodig dan remmen van ’traditionele’ auto’s.

Goedkoper laden

Dan komen we bij het belangrijkste verschil tussen elektrisch rijden en rijden op benzine of diesel. Het opladen van een elektrische auto is over het algemeen goedkoper dan brandstof tanken. Dat geldt zeker met de huidige hoge olieprijzen, die gekoppeld zijn aan de prijzen voor diesel en benzine. 

Elektrisch laden kan bij een openbare laadpaal, hier heb je een speciale pas voor nodig. Wil je graag de mogelijkheid om thuis of op de zaak op te laden? Dan heb je een laadpaal of wallbox nodig. Dit brengt uiteraard weer extra kosten met zich mee, maar het is meestal goedkoper om hier op te laden dan bij een openbare laadpaal. Laden aan een openbare laadpaal is vaak duurder dan thuis laden.

Let op: controleer altijd welk tarief je energieaanbieder rekent. In enkele gevallen is dit hoger dan een openbare laadaanbieder.

Wat maakt elektrisch rijden zakelijk interessant?

Elektrisch rijden is niet alleen voor particulieren interessant, juist voor ondernemers biedt het veel voordelen. Wanneer je een flink elektrisch wagenpark hebt, ben je op jaarbasis veel minder geld kwijt aan onderhoudskosten en brandstof. 

Ook is de bijtellingsregeling gunstiger bij elektrisch rijden. Jij en je medewerkers betalen bijtelling als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. Bij een elektrische auto betaal je in 2023 en in 2024 16% bijtelling tot een fiscale waarde van € 30.000. Over het bedrag daarboven betaal je 22% bijtelling. 

Voor een auto met een brandstofmotor betaal je voor over het hele bedrag 22% bijtelling. Bij een gelijke fiscale waarde levert dat een voordeel van € 500 tot € 1.000 op. 

Voor veel ondernemers is de overstap naar elektrisch rijden niet zomaar een optie, maar een noodzaak. Vanaf 2025 stellen ruim 25 Nederlandse gemeenten zero-emissiezones in. Dat betekent dat je met je gewone bestelbus niet meer die steden in mag. Dit geldt vanaf 2025 voor bestelauto’s met een emissieklasse lager dan Euro 5. Heeft je bestelauto emissieklasse Euro 6? Dan geldt deze maatregel voor jou vanaf 2028.

Elektrisch rijden: subsidie en fiscale voordelen

Geen of lagere bpm en mrb

Een belangrijk voordeel van elektrisch rijden, is dat je geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (bpm) of Motorrijtuigenbelasting (mrb) hoeft te betalen. Deze regeling loopt helaas maar tot 2025. Vanaf 2025 betaal je een kwart van het normale bedrag, en vanaf 2026 is er geen verschil meer met brandstofauto’s.

Vanaf 2025 wordt naar alle waarschijnlijkheid de bpm-vrijstelling voor bedrijfsauto's afgeschaft. Alleen invalidenvervoer en volledig elektrische bedrijfswagens profiteren dan nog van de bpm-vrijstelling (of wel: grijskentekenregeling).

MIA, Vamil en SEBA

Ken je de milieu-investeringsaftrek (MIA) al? Dit is een uitbreiding op de investeringsaftrek waarmee je maar liefst 36% van de aanschaf voor een elektrische auto en of laadpaal kunt aftrekken. De Willekeurige afschrijving milieu investeringen (Vamil) is in dit kader juist specifiek voor laadpalen, je mag met deze regeling 75% van de aanschafkosten afschrijven.

Je kunt ook gebruikmaken van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Met deze regeling krijg je maximaal € 5.000 korting op een elektrische bestelauto. Het maakt hierbij niet uit of je de wagen koopt of leaset. Om in aanmerking te komen, moet de auto minstens € 20.000 kosten, exclusief btw. De hoogte van de subsidie is 10% van de nettoprijs.

Tip: Lees hier alles over de regelingen voor zakelijk elektrisch rijden over 2021 en 2022

Vergelijkingstabel: is elektrisch rijden goedkoper?

In de onderstaande tabel zie je een vergelijking van de belangrijkste kosten bij elektrische auto’s en traditionele auto’s op benzine of diesel.

Elektrisch rijden goedkoper?Elektrisch rijdenBenzine of diesel
AanschafkostenDuurderGoedkoper
AutoverzekeringenDuurderGoedkoper
OnderhoudGoedkoperDuurder
BrandstofGoedkoperDuurder
Kosten bijtellingGoedkoperDuurder
Subsidies en fiscale voordelenGeen bpm of mrb. Profijt van MIA en VAMILN.v.t.
Extra’sLaadpaal of wallboxN.v.t.

Elektrisch rijden: kosten per km in 2023

Wat kost elektrisch rijden per kilometer? Dat kun je bijvoorbeeld uitrekenen met de Autokostentool van de ANWB. Als voorbeeld nemen we een Tesla Model Y uit januari 2022 van € 64.000 met een verwachte bezitsduur van 4 jaar. Hierbij rekenen gaan we uit van 10.000 kilometer per jaar.

In de onderstaande tabel vind je de vaste en variabele kosten per maand en per kilometer:

Elektrisch rijdenKosten per maandKosten per kilometer
Vaste kosten€ 31037,1 cent
- Vaste afschrijving18,9 cent
- Verzekering14,4 cent
- Motorrijtuigenbelasting0,8 cent
- Onderhoud carrosserie3,0 cent
Variable kosten€ 22226,6 cent
- Variabele afschrijving9,8 cent
- Elektriciteit10,6 cent
- Onderhoud en reparatie2,5 cent
- Banden3,7 cent
Rente€ 2
Banden€ 53464 cent

Is elektrisch rijden goedkoper?

Concluderend is er geen eenduidig antwoord te formuleren op de vraag of elektrisch rijden duurder of goedkoper is dan rijden met een brandstofmotor. Het kostenplaatje is onder andere afhankelijk van de aanschafkosten, en of je wel of geen eigen laadpaal of wallbox laat installeren. 

Toch is het voor veel ondernemers aantrekkelijk om elektrisch rijden te overwegen. De restwaarde van een elektrische auto is hoger dan die van een brandstofauto. Zeker met blik op de toekomst is het voordelig en interessant om te investeren in een elektrische auto.

Dit komt onder meer vanwege de vele fiscale voordelen en de komst van de zero-emissiezones. Wist je dat je een elektrische auto ook kunt leasen? Bij FinancialLease.nl vind je een ruim aanbod van elektrische auto’s voor jouw bedrijf.

Wat vind je van dit artikel?

Pauline Veenstra

Auteur

Pauline Veenstra

Als freelance copywriter schrijf ik voor veel verschillende ondernemersplatforms, waaronder MKBSD. Ik vind het ontzettend leuk om de verhalen van ondernemers vast te leggen, het starten van een eigen bedrijf is immers een groot avontuur! Verder houd ik ervan om complexe thema’s als financiering en belastingzaken uit te leggen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Zo hoop ik jouw leven als ondernemer net wat gemakkelijker te maken.