Zo creëer je snel een nieuw product

Column Marcel Meijlink | Geen R&D-afdeling nodig
Voor mijn onderneming ben ik onlangs van strategie gewisseld en ben ik me gaan focussen op het creëren van nieuwe producten. Dit doen we voor zowel onze huidige afnemers als voor nieuw aan te trekken afnemers. Dit is niet alleen een erg creatief en leuk proces, het kan ook heel eenvoudig zijn.
Stappenplan bij lancering nieuw product
Klik hier
Lees het whitepaper
Ga
Je hoeft helemaal niet in je garage aan de slag en er hoeft al helemaal geen R&D-afdeling aan te pas te komen. Gebruik bij het creëren van een nieuw product of dienst de volgende denkrichtingen.
 

Innoverende combinatie

Innovatie kan ook betekenen dat je producten die al bekend zijn in een nieuwe combinatie aanbiedt, want dan is het al innovatief! Het hoeft dus geen nieuw product an sich te zijn, maar een nieuwe combinatie. Een van mijn huidige producten is een opleiding tot coach. Ik kan simpelweg de combinatie van de invulling van de marketing-P’s wijzigen waardoor ik al innovatief kan zijn. De P van Plaats ga ik deze zomer bijvoorbeeld een nieuwe invulling geven. We gaan onze coaching-opleiding op een boot in de grachten van Amsterdam geven. Zelfde product, wél waanzinnig innovatief!
Ook kun je een product dat al bestaat in een nieuw jasje gieten zodat het een nieuwe doelgroep aanspreekt. Zo overweeg ik om een van de opleidingen die mijn bedrijf aanbiedt helemaal af te stemmen op vrouwelijke energie, waarbij de nieuwe doelgroep uiteraard ‘vrouwen’ zal zijn. Durven is hierbij belangrijk. Doorloop hiervoor met je team een aantal brainstormtechnieken zoals herkaderen of een rollenspel. Heb lef, durf uitgelachen te worden om je product (dat gebeurde met alle succesproducten in het verleden). Doe dit allemaal om een nieuw product te bedenken dat innovatief of uniek is.
 

Maak dingen eenvoudiger

Vaak zit er al een nieuw product in het eenvoudiger maken van reeds bestaande producten. Maak dus iets wat erg gecompliceerd is eenvoudig te gebruiken of eenvoudig begrijpen.
 

Neem risico’s weg

Deelbaarheid: onderzoek of je reeds bestaande producten deelbaar kunt maken. Dit is minder risicovol voor de klant. Hoe kun je klanten het product in porties laten afnemen? Hoe kun je het eenvoudig maken voor klanten om samen met meer mensen jouw product af te nemen?
 

Haal inspiratie uit lifestyle

Kijk naar de lifestyle van je doelgroep. Kun je een product of een nieuwe combinatie van de vier marketing-P’s bedenken die van nut kan zijn voor de lifestyle van je doelgroep? Verplaats je hierbij in het leven van je doelgroep. Wat maakt zo’n persoon nou mee in een typische dag?
 

Toevoegingen en aanpassingen

Je kunt ook een bestaand product nemen, het kernproduct, en aanpassingen maken aan het zogenaamde 'uitgebreide product'. Dit zijn niet-tastbare psychologische voordelen die je kunt bieden, zoals service, garantie, persoonlijke aandacht en betrokkenheid. Bijkomend voordeel: de beste manier van concurreren is door iets sterks te bedenken voor het ‘uitgebreide product’. Als je wil concurreren op het gebied van het ‘kernproduct’ of ‘tastbaar product’ heb je weinig kans: qua techniek zijn er altijd concurrenten die meer kunnen bieden.

"Grote dingen bereiken door klein te denken"

Wat een Brabantse ondernemer leerde in Oeganda
Ondernemer Ruud van den Boogaart vertrok als bedrijvenambassadeur van Oxfam naar Oeganda met zijn 'Nederlandse bril' op, maar kwam terug met een andere blik op de wereld. "Terug naar de kern van ondernemerschap." Bekijk de video.
grote-dingen-bereiken-door-klein-denken-29416122811.png

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten