Wanneer raakt de kredietcrisis mijn onderneming?

Uitleg van het domino-effect van de kredietcrisis
Al in de zomer van 2008 liet het Centraal Bureau voor de Statistiek weten dat het vertrouwen van de Nederlandse consument in de economie op een dieptepunt was beland. Toch had dit de daaropvolgende maand geen negatief effect op de consumentenbestedingen. Integendeel, in augustus groeiden de consumentenbestedingen in de detailhandel licht. Reden voor een feestje is het echter nog niet.

Dalend consumentenvertrouwen

Gebrek aan vertrouwen werkt vaak pas na verloop van tijd door in de bestedingen van consumenten. Na de eerste tekenen van een crisis snijden steeds meer grote bedrijven in hun personeelsbestand. Dit doen ze als voorzorgsmaatregel in voorbereiding op verwachte teruglopende inkomsten. In reactie hierop worden consumenten onzeker.

 

Dalende bestedingen

Deze onzekerheid heeft niet direct een dalend uitgavenpatroon tot gevolg. De daling in de bestedingen volgt pas wanneer de onzekerheid langere tijd aanhoudt. Wanneer deze daling dan uiteindelijk toch is ingezet, zal die het eerst voelbaar zijn in de markt voor duurzame aankopen zoals auto’s en meubelen. Daarna werkt dit effect verder door in andere producten en diensten. Dit proces kan maanden duren en daarom merkt jouw bedrijf mogelijk pas een half jaar na de eerste berichten dat de consument minder besteedt. Uiteraard is het zaak om tijdig in te spelen op wat komen gaat.

 

Redactie MKB Servicedesk


Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten