Stijging aantal faillissementen zet door in 2024: wat betekent dit voor jou?

Faillisementen terug op niveau pre-corona

Man en vrouw achter laptop - faillissementen stijging

In de eerste drie maanden van 2024 zijn telkens iets minder bedrijven failliet gegaan, vergeleken met de voorgaande maand. Een voorzichtig positief signaal. Maar het aantal faillissementen ligt al vanaf 2022 onafgebroken hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. In het eerste kwartaal van 2024 werden 1003 faillissementen uitgesproken, tegenover 819 in het eerste kwartaal van 2023.

Terugbetalen coronaschulden aan Belastingdienst voor veel bedrijven de strop

Tijdens de coronamaanden gingen juist opvallend weinig bedrijven op de fles. Dat had vooral te maken met coronasteunmaatregelen vanuit de overheid. Een van die steunmaatregelen was uitstel voor het betalen van belastingen. Vanaf oktober 2022 moesten 266.000 ondernemers de in totaal bijna twintig miljard euro aan openstaande belastingschulden gaan aflossen. Dat, in combinatie met hoge energieprijzen en de gierende inflatie, leidde tot een flinke toename van het aantal faillissementen.  

Terug op niveau van voor Corona

Toch hoeven we ons nog geen zorgen te maken over een faillissementsgolf. Het aantal faillissementen zit weer ongeveer op het niveau van voor de coronacrisis. En dat is nu eenmaal onderdeel van een gezonde economie.

Wat kun je doen om een faillissement af te wenden?

Maak je je zorgen over de financiële gezondheid van je onderneming of ben je zelfs bang dat ook jij op een faillissement afstevent? Om dit doemscenario te voorkomen kun je zelf een aantal acties ondernemen. Dit vereist proactief financieel management en het nemen van doordachte maatregelen om je bedrijfsfinanciën weer op orde te krijgen. Enkele strategieën: 

Solide cashflowbeheer

Zorg dat je een kraakhelder inzicht hebt in je cashflow en dat je in staat bent om toekomstige inkomsten en uitgaven nauwkeurig te voorspellen. Implementeer een waterdicht debiteurenbeheer, en maak gebruik van handige meetinstrumenten, zoals Days Sales Outstanding en netto werkkapitaal. 

Schuldbeheer

Probeer je schuldenlast onder controle te houden en vermijd het aangaan van nieuwe schulden. Tegelijkertijd kun je zoeken naar mogelijkheden om bestaande schulden te herstructureren of af te lossen. 

Kostenbeheersing

Verminder onnodige kosten en uitgaven. Daarmee verbeter je namelijk direct je operationele efficiëntie. 

Communiceer met je stakeholders

Wees transparant over de financiële tegenwind en houd open communicatielijnen met belangrijke stakeholders, zoals financiers, leveranciers en klanten. Probeer samen te werken om tot oplossingen te komen. Misschien zijn je stakeholders begripvol en coulant en kun je betalingsregelingen treffen.

Wat kun je doen als een klant of leverancier failliet gaat?

Een belangrijke debiteur die failliet gaat kan vervelende gevolgen hebben voor jouw bedrijfsfinanciën. Net als wanneer je een grote order met voorraden hebt ingekocht bij een leverancier en werkt met vooruitbetaling. 

In geval van een faillissement wordt een curator aangewezen die alle bezittingen van het bedrijf in kwestie verkoopt. Met de opbrengsten worden schuldeisers (deels) terugbetaald. Maar let op: bepaalde (overheids)instanties, zoals het UWV en de Belastingdienst hebben voorrang. En ook een bank zal prioriteit krijgen als er bezittingen ter zekerheid in pand zijn gegeven. Meestal is dat het geval.

Sluit een kredietverzekering af

De enige manier om jezelf echt goed in te dekken tegen een faillissement van een zakelijke klant of leverancier is door een kredietverzekering af te sluiten. Daarmee ben je verzekerd voor schade die ontstaat door klanten of leveranciers die niet kunnen betalen.

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.