"De belangrijkste belemmering is ingesleten gedrag"

Interview met Lodewijk de Waal, voorzitter Platform Slim Werken Slim Reizen
Als voorzitter van het Platform Slim Werken Slim Reizen maakt Lodewijk de Waal ondernemers graag bewust van het reis-en werkgedrag van zijn werknemers, om dit op een positieve manier te kunnen beïnvloeden.
Hoe krijg je bedrijven zover dat ze slim gaan reizen?
"Ondernemers moeten de perceptie hebben dat het hun wat oplevert op het gebied van productiviteitsstijging en op het gebied van kostenvermindering. Dit is belangrijk, want in de krappe arbeidsmarkt wordt het een slag om de goede werknemers te vinden."  

Wat levert slim werken slim reizen voor een ondernemer op?
"Dat is verschillend per onderneming. Daarom hebben we een slim werken slim reizen scan gemaakt. Deze scan geeft bewustwording aan de ondernemer over het reis- en werkgedrag van zijn werknemers. En met behulp van de toegepaste to-do lijst aan het einde van de scan zal hij inzien hoe hij het reis-en werkgedrag van zijn werknemers kan beïnvloeden." 

Hoe beïnvloed je het reisgedrag van je werknemers?
"Mensen moeten zich bewuster worden van de kosten in geld en in tijd en wat het op kan leveren, als ze het op een andere manier gaan doen. Daarvoor is het slim werken slim reizen budget ontwikkelt. Het is eigenlijk heel simpel; je kan €0,19 per kilometer onbelast aan de werknemer uitkeren als hij thuis werkt of op een Smart Work Center werkt."  

Helpt het om werk- en openingstijden aan te passen?
"De tendens is dat grote bedrijven al aangepaste werktijden en aangepaste openingstijden hebben. En dat geeft mensen de gelegenheid om arbeid en zorg voor kinderen bijvoorbeeld te combineren. Het zou mooi zijn als kinderopvangcentra, gemeentehuizen en overheidsdiensten ook aan die tendens meededen, want dat gebeurt nu nog te weinig."  

Hoe zit het met die enorme berg lease auto’s?
"Hier moeten we even een misverstand wegwerken, we zijn niet tegen de auto en ook niet tegen de lease auto, maar het gaat er om dat je dat slim combineert. Dus bijvoorbeeld  het gebruik van de auto met de trein en de OV-fiets. Leasemaatschappijen bieden dat soort slimme contracten tegenwoordig ook steeds meer aan. En op de MKB Servicedesk vind je tips hoe die combinatie het beste kan plaatsvinden."  

Waarom zien werknemers de voordelen zelf niet?
"Dat is een kwestie van ingesleten gedrag en gebrek aan informatie. Als je niet weet wanneer de bus rijdt, dan neem je de bus ook niet. Dus als mensen zich bewust worden van hun gedrag dan kunnen ze dat ingesleten gedrag veranderen. Zeker als er een positieve prikkel, bijvoorbeeld via mobiliteitsbudgetten, achter zit."  

Wanneer kunnen we tevreden zijn?
"Ik ben tevreden wanneer we ondernemers zoveel praktische tips hebben gegeven dat ze werkelijk in staat zijn om het reisgedrag en het werkgedrag van hun werknemers in positieve zin te beïnvloeden."

Auto laten staan betekent meer productiviteit

Aftrap 52 filevrije dagen op Week van de Ondernemer
Ten minste één dag per week niet in de spits met de auto naar het werk reizen. Dàt is de boodschap van de campagne ‘52 filevrije dagen’ van...

Gedragsbeïnvloeding is nodig om slimmer te reizen

Belonen van gewenst gedrag werkt
Dit kwam naar voren tijdens de VerkeersgedragDag die TNO op 4 april 2012 organiseerde rondom het thema: Slim op reis.

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten