AI onverminderd populair op de werkvloer ondanks onrust bij OpenAI

Ondernemers zien kansen maar letten ook op de risico's

AI robot aan het werk achter een computer, zo ver zijn we nog niet

ChatGPT werd afgelopen week één jaar. Moederbedrijf OpenAI ‘vierde’ deze mijlpaal met een interne crisis die de halve maand november breed werd uitgemeten in het nieuws. Die onrust bij OpenAI staat de populariteit en de inzet van kunstmatige intelligentie (AI) op de werkvloer niet in de weg. Dat nieuwe technologie zoveel impact maakt in zo’n korte tijd, gebeurt niet vaak.

Wat is er aan de hand bij OpenAI?

OpenAI is met name bekend geworden als hét bedrijf dat ChatGPT vorig jaar lanceerde. Sam Altman is als CEO van het bedrijf sindsdien een steeds prominenter gezicht geworden in de publieke discussies over de inzet van AI. Maar op 17 november werd hij plotseling ontslagen door het bestuur van OpenAI. Daar kregen ze al snel weer spijt van, en hij werd teruggevraagd.

Een paar weken later is het duidelijk dat er bij het bedrijf interne conflicten zijn die niet snel zijn op te lossen. Moet er snel worden doorontwikkeld of is pas op de plaats nu nodig vanwege de mogelijke risico’s van AI? Daar is nu geen eenduidige visie over bij OpenAI.

ChatGPT en andere toepassingen van AI onverminderd populair

De consument heeft van die onrust niet zoveel last. Een op de drie Nederlanders gebruikt inmiddels generatieve AI-tools als ChatGPT, volgens onderzoek van Deloitte. Er wordt massaal gebruik gemaakt van de slimme tool om bijvoorbeeld Sinterklaasgedichten te schrijven.

AI op de werkvloer

Waar ChatGPT voor de consument een grote speler is, ligt dat in het bedrijfsleven toch anders. Risico’s van ChatGPT, zoals het verstrekken van foutieve informatie of het onbewust plegen van plagiaat, liggen hier gevoeliger. Veel bedrijven maken daardoor liever gebruik van de technologie achter ChatGPT via softwaregigant Microsoft.

Zo kunnen werknemers via internetbrowser Bing gebruikmaken van een chatbot die veel gelijkenis heeft met ChatGPT, en in Teams voorgeselecteerde geschikte antwoorden aanklikken om sneller te reageren.

Eigen toepassingen van AI bij grootbedrijven

Grote Nederlandse bedrijven experimenteren met de toepassingen van AI. De een is daar verder in dan de ander, zo blijkt uit een recente rondvraag van NOS. Zo werken onder andere ABN Amro en Nationale Nederlanden aan toepassingen van AI bij de klantenservice.

Tot wel 50% efficiënter werken dankzij AI in het mkb

Marc van Gaal, directeur van HR- en salarisadminstratiesofteware Loket.nl, benadrukt dat AI kansen biedt voor mkb-ondernemers om tot wel 50% efficiënter te werken. Loket.nl heeft recentelijk Robin geïntroduceerd in de applicatie. Dit is een persoonlijke online assistent die is gebaseerd op algoritmes van ChatGPT en getraind op complexe wet- en regelgeving. Hiermee kunnen salarisprofessionals niet alleen vragen beantwoorden, maar ook taken automatiseren.

Omdat het personeelstekort in de salarisadministratie een belangrijke zorg is, is efficiënter werken erg belangrijk. Maar de mens wordt nooit buiten spel gezet door de komst van AI, aldus Van Gaal. De menselijke factor blijft altijd. “Maar met behulp van AI-tools kun je menselijke fouten voorkomen. Je kunt je daardoor richten op het geven van advies en zo van grotere waarde zijn voor je klanten.”

Zelf aan de slag met AI?

Met de komst van ChatGPT is AI een heuse hype. Doordat veel bedrijven én consumenten hiermee bezig zijn, kan de angst opspelen dat je de boot mist als je hier zelf niet mee aan de slag gaat. Maar, zo waarschuwt Johan Traa van managementconsultancybureau Boer & Croon: “De eigen strategie zou leidend moeten zijn. Digitale strategie en datastrategie zijn slechts middelen om gestelde doelen te bereiken.”

Staar je dus niet blind op dat je ‘iets met AI’ moet doen, maar onderzoek hoe deze technologie jouw bedrijf op een relevante manier kan ondersteunen.

Wat vind je van dit artikel?

Jade Karthaus

Auteur

Jade Karthaus

Jade Karthaus is hoofdredacteur van MKB Servicedesk.