Artificial intelligence, NLP, chatbots en CRM

De toekomst van sales en marketing
Heb jij al een salesrobot in dienst? In de (nabije) toekomst misschien wel. In dit artikel lees je meer over de ontwikkelingen en verwachtingen op het gebied van sales en marketing en het effect op jouw onderneming.
Werk jij al met CRM?
Klik hier
Test het eens met Teamleader
Meer info
“Als je wilt weten hoe je snel veel geld kunt verdienen in de komende twee decennia moet je zoeken naar bedrijven die werk gaan automatiseren wat nu nog door mensen gedaan wordt, waarvan je voorheen dacht dat het niet mogelijk zou zijn om dit door een machine te laten doen. Google en Tesla zijn hard op weg om chauffeurs te vervangen, maar ook dokters, advocaten, customer service en salesvertegenwoordigers voelen de hete adem van de machine al in hun nek. Er zijn al genoeg bedrijven die deze banen in eentjes en nulletjes veranderen, en ze gaan ontzettend veel geld verdienen.” - Keith Rabois van Khosla Ventures (early-investor van onder anderen PayPal, LinkedIn, Square, YouTube, Yammer, Palantir, Lyft, en Airbnb), eigen vertaling en geparafraseerd.
 

CRM is booming business

Customer Relationship Management (CRM) software is een business die circa 25 miljard dollar per jaar omzet. Vooraanstaande CEO's uit de SaaS-business voorspellen dat de CRM-business het snelst groeiende SaaS-segment zal worden in de aankomende paar jaar, met een geschatte omzet van 40 miljard dollar in 2019. Het belang van deze markt wordt onderschreven door de complete oorlog die woedt tussen de titanen Microsoft, Salesforce en Oracle, die de laatste paar maanden alleen al een kleine 40 miljard dollar hebben uitgegeven aan CRM-acquisities. Microsoft kocht LinkedIn (26,2 miljard), Salesforce kocht DemandWare (2,8 miljard) en Oracle wist NetSuite te strikken voor 'slechts' 9,3 miljard dollar.
 

Gebruik data uit de cloud

Steeds meer bedrijven proberen de zettabyte aan data die klanten elk jaar de cloud in jagen aan te wenden. De meeste marketeers en CEO's begrijpen dan ook de hieraan verbonden relevantie van het 360 graden klantbeeld en de sleutel van het succes die daarin ligt voor hun business. Over tien jaar zal 2016 de geschiedenisboeken in gaan als het jaar van de volledige transformatie van de CRM-industrie, en het is uitermate belangrijk voor ondernemers en andere gebruikers om te begrijpen hoe dat wat nú gebeurt de toekomst van de customer journey zal beïnvloeden.
 

Artificial intelligence is de toekomst van CRM

Recentelijk hebben in het bijzonder chatbots vooral de aandacht gegrepen toen Mark Zuckerberg en Satya Nadella op de developer conferences van hun respectievelijke bedrijven de visie uitspraken dat chatbots de toekomst van de marketing, sales en customer service zullen definiëren. Tot nu toe hebben vooral chatbots en psychologische NLP-technologieën vooruitgangen in de customer service teweeg gebracht. Daarom lijkt het erop dat het scenario dat volledig automatische – of op zijn minst hybride – salesbots de salesindustrie gaan automatiseren steeds reëler wordt. Hier zijn echter nog verdere stappen voor nodig in NLP-technologieën, en zelfs al kan een machine straks menselijk gedrag beter analyseren, ze zijn nog steeds waardeloos in het kopiëren ervan. Uiteindelijk wordt het gros van de beslissingen om iets te kopen alsnog gemaakt op basis van de betrouwbaarheid van de verkoper.
 
Er zijn echter wel tekenen aan de wand dat dergelijke chatbot- en artificialintelligencetechnologieën zich in de CRM-industrie zullen mengen in de nabije toekomst. Zo is er bijvoorbeeld de New York-based startup Troops.ai. De startup is bezig met het bouwen van een interactieve chatbot die salesvertegenwoordigers eraan herinnert wanneer zij bepaalde leads dienen op te volgen en wanneer zij hun CRM-data dienen te loggen. De gedachte lijkt logisch, aangezien salesmanagers over het algemeen nog te veel tijd kwijt zijn om andere salesmedewerkers eraan te blijven herinneren om hun CRM-data op orde te houden en om leads na te gaan. Veel salesmedewerkers zijn nalatig in het op orde houden van hun CRM-logs omdat zij kennelijk de waarde ervan nog niet inzien, dus dergelijke ontwikkelingen in de industrie kunnen zeker op korte termijn een meerwaarde gaan creëeren.
 
Het spreken tegen apparaten zoals chatbots, artificial intelligence en digitale assistenten zullen zeer zeker de norm gaan worden en daarmee zal ongetwijfeld een verhoging van productie en efficiëntie gepaard gaan. Ondernemers kunnen enorm enthousiast zijn en veel ontzag hebben voor deze toekomst, aangezien het dwingt na te denken over onze rol in het salesproces terwijl de technologie ongehinderd doorevolueert.

Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten