Digitale trends 2024: van AI tot cybersecurity

Dit zijn 7 technologische trends die jij in 2024 kan verwachten

Digitale Trends 2024

De digitale wereld is volop in beweging. Bijblijven met technologische ontwikkelingen is van groot belang voor ondernemers, anders kan het maar zo dat je achter het net vist. Ben jij op de hoogte van de digitale trends voor ondernemers anno 2024? Lees het hier!

Trend 1: AI technisch integreren op de werkvloer  

Het is inmiddels al een bekend nummer op de werkvloer, kunstmatige intelligentie (AI). De vraag voor 2024 is: hoe kan AI technisch worden geïntegreerd in de bedrijfsprocessen? Denk aan de technische integratie van AI bij HR, marketing, IT of bij andere afdelingen. 

AI als vervanging van personeel?  

Hoewel de ontwikkelingen op het gebied van AI razendsnel gaan, is er nog geen sprake van dat AI de inzet van personeel al kan vervangen. Wél biedt een programma als ChatGPT kansen als het gaat om efficiënter werken. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten het programma om content te creëren of om snel grote hoeveelheden informatie op te halen. De sleutel tot succes: AI en je personeel optimaal samen laten werken, zodat de een de ander kan versterken. 

Personeel opleiden om AI te gebruiken 

Het is dan ook cruciaal om je personeel te helpen goed met AI-toepassingen te leren werken. Sommige werknemers zijn nog huiverig als het gaat om zulke digitale trends. Maar met voldoende opleiding en duidelijke instructies voor het effectief inzetten van AI-tool, zal AI snel een integraal onderdeel worden van je organisatie. 

AI Act: Europese wetgeving rond AI 

Houd ook rekening met wetgeving rond AI. Om te zorgen dat het gebruik van AI veilig is en geen inbreuk maakt op grondrechten, democratie, rechtstaat en milieu komt er nieuwe Europese wetgeving: de AI Act. Deze wetgeving moet het gebruik van AI meer gaan reguleren. Bepaalde functionaliteiten van AI zullen zelfs helemaal verboden worden. Andere functionaliteiten zullen alleen ingeperkt worden. De zwaarte van de regels zijn afhankelijk van de hoogte van het risico.  

Trend 2: Nog meer focus op cybersecurity 

Sommige bedrijven zien cybersecurity nog steeds als optioneel. Maar anno 2024 is het essentieel om cybersecurity topprioriteit te geven. AI wordt niet alleen gebruikt binnen bedrijven; ook cybercriminelen leren steeds meer gebruik te maken van kunstmatige intelligentie en AI-tools. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van foutloze computer gegenereerde teksten waardoor het herkennen van phishingmails steeds lastiger wordt. 

Proactief inzetten op digitale veiligheid 

Cybersecurity is veel meer dan het goed reageren op een cybercrime. Door de digitalisering zijn bedrijven online een stuk kwetsbaarder geworden. Denk maar aan alle digitale transacties, gegevens in de cloud en afhankelijkheid van IT. In 2024 is het belangrijker dan ooit om vooruit te denken en er alles aan te doen om de digitale kroonjuwelen van het bedrijf te beschermen. 

Trend 3: Datagedreven werken 

Alle digitale tools die er zijn tegenwoordig maakt werken niet alleen makkelijker. Het gebruik van al deze programma’s zorgt er ook voor dat er heel veel informatie beschikbaar is waar je als bedrijf mee aan de slag kunt. Door gebruik te maken van de juiste data, kun je als bedrijf inspelen op trends en ontwikkelingen. Zo kan je makkelijker informatie over jouw doelgroep boven water halen. Je kunt klantbehoeftes in kaart brengen. Door aan de slag te gaan met de juiste data, kun je de concurrentie net een stap voorblijven!  

Benieuwd hoe jij data beter kan gebruiken binnen jouw bedrijf? In dit whitepaper vind je een stappenplan hoe jij kan starten met datagedreven innovatie.  

Trend 4: Digitale duurzaamheid 

Ook in 2024 zal duurzaamheid een belangrijk onderwerp zijn voor consumenten, en dus ook voor bedrijven. Consumenten doorzien greenwashing, dus ga oprecht aan de slag met duurzaamheid. 

Vaak biedt digitalisering kansen om het binnen je bedrijf duurzamer aan te pakken. ICT-toepassingen om efficiënter te werken, technologieën voor energiezuinige bedrijfsprocessen en milieuvriendelijk productiemethoden zijn een paar voorbeelden van het inzetten van technologie om duurzamer te werken. 

Duurzame IT 

Maar daarnaast is het goed om te kijken naar de duurzaamheid van de technologie zelf. Datacenters gebruiken veel energie en kunnen niet-duurzaam geproduceerd zijn. Hoe duurzaam is een bedrijf over de hele keten? Ook de vraag hoe duurzaam de digitale kan van het bedrijf is, wordt belangrijker. 

Trend 5: Digital Services Act 

Vanaf 17 februari gaat de nieuwe Digital Services Act (DSA) in. Hierin staan nieuwe regels om de digitale handel en een gelijk speelveld voor bedrijven makkelijker te maken. De DSA biedt betere bescherming van grondrechten en bijvoorbeeld de aanpak van online misleiding. Het bevat regels voor veel online marktplaatsen, social networks en videoplatforms. Ook het personaliseren van advertenties wordt strenger: online platforms mogen bijvoorbeeld niet meer personaliseren op grond van seksuele geaardheid of geloofsovertuiging. 

Trend 6: Online- en offline-ervaring retail steeds meer hetzelfde 

Heb je zowel een online shop als een fysieke winkel? Dan verwachten klanten steeds meer dat ze op beide platforms dezelfde ervaring hebben. De fysieke winkel moet goed afgestemd zijn op je online winkel, en andersom. Consumenten schakelen steeds vaker tussen de webshop en de fysieke winkel.

Bied je online een bepaalde service? Zorg er dan voor dat je in de winkel ook die service verleent. Verkoop je online schoenen? Maak de online-ervaring compleet door in de winkel advies te geven over deze schoenen. Het is goed om aan de slag te gaan met deze synergie tussen online en offline. 

Trend 7: Innovatie omarmen 

Ondernemers zijn innovators. Maar in een wereld waarin de digitale ontwikkelingen razendsnel gaan, is het nog belangrijker om innovatie te omarmen. Hoe meer je openstaat voor innovatie, hoe wendbaarder de organisatie. Dynamische en innovatieve bedrijven zijn de bedrijven die ondanks elke verandering blijven groeien. Of liever: dankzij veranderingen blijven groeien. 

Mis geen enkele trend 

Wil je op de hoogte blijven van alle relevante trends voor ondernemers? Meld je aan voor onze nieuwsbrief. We houden je wekelijks op de hoogte van nieuws over financiën, belastingen, duurzaam ondernemen, digitalisering en nog veel meer. Zo mis je geen enkele belangrijke trend. 

Wat vind je van dit artikel?

Job Jansen

Auteur

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij MKB Servicedesk elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.