Verbeter je webshop in 4 stappen

Column Rikkert Rietbergen | Concrete verbeterpunten webshop
Vooropgesteld: de ideale webshop bestaat niet. Toch zijn er een aantal concrete verbeterpunten die je webshop helpen beter te presteren.
Doe de Online Ondernemen scan!
Klik hier
Hoe ver bent u al?
Lees verder

Maak je webshop betrouwbaarder

Hoewel je te vertrouwen bent betekent dat niet automatisch dat klanten je direct geloven. Een betrouwbare website heeft betrekking op reputatie en veiligheid. Reputatie betekent je klanten de zekerheid geven dat je een respectabel bedrijf bent, dat bestellingen op tijd worden geleverd en dat je achter de producten staat die je verkoopt. Met veiligheid geeft je je klanten de garantie dat je webshop veilig is, en daarmee privacy gewaarborgd wordt.
 
Elementen die de betrouwbaarheid van je webshop verhogen:
  • SSL certificaat (https)
  • Klantervaringen (testimonials) en productbeoordelingen
  • Informatie over je bedrijf (zoveel klanten bediend, aantal jaar ervaring etc)
  • Een modern ontwerp van de webshop (zorg voor een up-to-date en strak ontwerp) • Waarborg en keurmerk logo’s
  • Geen fouten. Zelfs de kleinste taalfout ondermijnt het vertrouwen en zorgt voor afhakers
 

Verkoop met beschrijvingen en plaatjes

Een productbeschrijvingen moet niet een beschrijving van het product zijn, maar een beschrijving die het product verkoopt. Welke voordelen biedt het product, welke feiten onderbouwen dit, wat vinden klanten die het gekocht hebben er van?

Fysieke producten verkoop je het best als je het vast kunt houden. Aangezien dit online niet mogelijk is, is het beste alternatief om dit met plaatjes te doen. Zorg voor hoge kwaliteit foto’s en gebruik veel foto’s uit verschillende standpunten. Het helpt om echte modellen te gebruiken die het product dragen of gebruiken.
 

Communiceer duidelijke over service of voorwaarden

Klanten maken zich zorgen. Met het wegnemen van deze zorgen verlaag je de drempel om te bestellen. Wees duidelijk over de service en de spelregels van je webshop. Geef duidelijk aan hoe en wanneer je voor klanten te bereiken bent. Vertel op voorhand wat de verzendkosten zijn en wees duidelijk over het retourproces (gratis verzenden en retour werkt conversie- verhogend). Geef ook aan welke betaalopties er zijn.
 

Simplificeer het betaalproces

Heb je klanten eindelijk zover dat ze producten in de winkelwagen hebben gestopt, zorgt je betaalproces er alsnog voor dat ze afhaken. En deze klanten zie je ook niet zo snel meer terug.

Het betaalproces moet lineair met zo min mogelijk afleidingen zijn. Hoe meer afleidingen of invulvelden, hoe sneller klanten afhaken. Maak registratie bijvoorbeeld optioneel. Vraag pas helemaal aan het eind of gegevens opgeslagen moeten worden voor volgende bestellingen en vergeet niet aan te geven wat de voordelen hiervan zijn. Maak het factuuradres hetzelfde als
het verzendadres, tenzij de klant zelf anders aangeeft. Additionele informatie voor marketing doeleinden verzamel je niet tijdens het betaalproces maar op een later moment. Maak het bijvoorbeeld in de bevestigingsmail aantrekkelijk om te registreren of in te schrijven voor de nieuwsbrief.
 
Tot slot, het is makkelijker om voor bestaande klanten te zorgen dan nieuwe klanten te vinden. Bedank klanten voor hun aankoop en houdt de klant gei¨nformeerd over de levering. Vraag of alles naar wens is verlopen en vraag de klant ervaringen te delen met een (product)beoordeling.

Downloads

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten