Factuur verkopen: zo werkt het
Uitleg en stappenplan voor ondernemers
Je bent waarschijnlijk bedreven in het verkopen van producten of diensten. Maar wist je dat je facturen verkopen ook een optie is? Dan hoef je niet te wachten tot je klant betaalt en krijg je direct je geld. Hoe werkt dat precies? We geven je uitleg en een stappenplan.
Wat is factoring? Zo werkt het
Alles wat je moet weten als mkb’er of zzp’er
Heb je last van klanten die traag betalen? Zit je soms krap bij kas terwijl je wel openstaande facturen hebt? Factoring kan dan uitkomst bieden. Het is een slimme manier om je facturen snel om te zetten in geld, zodat jouw onderneming blijft draaien. In dit artikel lees je wat factoring is, hoe het werkt en welke vormen van factoring er bestaan. Zo kan je goed inschatten of factoring bij je bedrijf past.
Een factuur maken: zo voldoe je aan de eisen
Inclusief complete voorbeeldfactuur
Een correcte factuur maken en versturen is ontzettend belangrijk. Niet alleen om betaald te worden, maar ook om te voldoen aan de eisen van de Belastingdienst. In dit artikel leer je hoe je een factuur opstelt die aan alle wettelijke vereisten voldoet. Je krijgt praktische tips over de inhoud en indeling van je factuur, het juiste moment van versturen en wat je moet doen als je een fout hebt gemaakt. Ook geven we een voorbeeldfactuur die je zelf kunt ombouwen. Zo zorg je voor een waterdichte administratie en een vlotte betaling.
Kosten incassobureaus: een overzicht
Hoe zit het met incassokosten?
Als je klant niet op tijd betaalt, kun je een incassobureau vragen om je facturen voor je te innen. Daarbij zijn de incassokosten in principe voor rekening van je klant. Maar soms draai jij op voor de kosten. Hoe zit dat? Wat kosten incassobureaus voor jouw bedrijf?
Wettelijke betalingstermijn van 30 dagen
Kortere betalingstermijn om liquiditeitspositie kleine ondernemers te verbeteren
De wettelijke betalingstermijn voor grootbedrijven aan mkb’ers en zzp’ers is sinds 1 juli 2022 verkort van 60 naar 30 dagen. Overheden zijn al sinds 2013 verplicht facturen binnen 30 dagen te betalen. De kortere wettelijke betaaltermijn moet ervoor zorgen dat de liquiditeitspositie van kleine ondernemers verbetert. Hoe werkt dat in de praktijk als het aankomt op factureren?
Mag ik facturen met elkaar verrekenen?
Hier moet je op letten als je facturen tegen elkaar wegstreept
Onder bepaalde voorwaarden mag je facturen met elkaar verrekenen. Het is zelfs een relatief makkelijke manier om een openstaande factuur te innen, dus zonder de hulp van een incassobureau of invorderingsbedrijf. Hoe pak je het aan en wat zijn de vereisten als je een vordering wilt verrekenen met een factuur?
Wat is debiteurenbeheer en waarom is het zo belangrijk?
Goed debiteurenbeheer in 7 stappen
Ondernemers lopen jaarlijks miljoenen euro’s mis doordat hun facturen niet betaald worden. Dat is natuurlijk zonde van het geld. Maar gelukkig kun je zelf actie ondernemen. Het begint allemaal met goed debiteurenbeheer. Wat moet je weten over het beheer van je debiteuren?
Days Sales Outstanding (DSO) voor een strakker debiteurenbeheer
Hoe slim beheer van DSO je cashflow kan optimaliseren
Het is cruciaal om de financiële gezondheid van je bedrijf te begrijpen en te bewaken. Een van de belangrijkste maatstaven hiervoor is Days Sales Outstanding (DSO). In dit artikel lees je wat DSO inhoudt, waarom het zo belangrijk is, hoe je het berekent én hoe je dit beproefde meetinstrument gebruikt om je facturen sneller betaald te krijgen.
Wat als je facturen niet betaald worden?
Een stappenplan: dit doe je als klanten niet betalen
Elke ondernemer krijgt er vroeg of laat mee te maken: het feit dat facturen niet betaald worden. Wat kun je doen als een factuur niet betaald wordt? Doe je voordeel met ons stappenplan ‘niet-betaalde facturen’.
Wat is een kredietverzekering?
Alles over kredietverzekeringen en wanneer je ze nodig hebt
Als ondernemer heb je te maken met een debiteurenrisico; het risico dat je klanten niet kunnen betalen. Daar kun je je voor verzekeren met de kredietverzekering, ook wel de debiteurenverzekering. Wat is een kredietverzekering voor debiteuren, waarom zou je het overwegen en wat kost het?
Dubieuze debiteuren: zo beperk je de schade
Houd in je boekhouding rekening met dubieuze debiteuren
Heb je weleens gehoord van de boekhoudterm ‘dubieuze debiteuren’? Wat zijn dubieuze debiteuren? In dit artikel lees je alles over deze dit onderwerp en hoe je er rekening mee kunt houden in je boekhouding
Incassobureau: wanneer schakel ik die in?
Wat je kunt doen om openstaande facturen alsnog te innen
Geen enkele ondernemer zal graag een incassobureau inschakelen. Je hoopt natuurlijk dat alle facturen keurig op tijd betaald worden. Maar wat als dat niet gebeurt? In dit artikel lees je wat een incassobureau is en wanneer je er een inschakelt.
UBL-facturen: minder fouten en sneller betaald
Dit is wat je moet weten over de UBL-factuur
Je hoort de term UBL facturen steeds vaker. Vanuit je boekhoudpakket of een klant die erom vroeg. Maar wat is het? En hoe zorgt een ander bestandsformaat ervoor dat er minder fouten worden gemaakt en je sneller betaald krijgt? Dat en meer vind je hieronder.
Wat zijn debiteuren? Betekenis en uitleg
Het verschil tussen debiteuren en crediteuren
Termen als debiteuren en crediteuren kom je tegen als je onderneemt, maar wat is de betekenis van debiteuren precies? In dit artikel krijg je tekst en uitleg over de term debiteuren, leer je het verschil tussen debiteuren en crediteuren, vind je informatie over het debiteurennummer en lees je meer over debiteurenadministratie.
Wat is een incasso?
Geld innen van klanten
Een incasso is een manier om een betaling te innen van een klant of afnemer. Ook als je geld moet vorderen van bijvoorbeeld een klant die niet wil betalen, wordt het woord incasso vaak gebruikt.
Je bent schuldeiser, wat nu?
Waar moet je op letten als je schuldeiser bent?
Wanneer je als schuldeiser bij een faillissement betrokken bent, dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk alsnog betaald worden. Maar waar sta jij in de rangorde en moet je als schuldeiser het faillissement aanvragen van de schuldenaar?
Ingebrekestelling: zo schrijf je een boze brief
Tips voor het schrijven van een ingebrekestelling
Met een ingebrekestelling geef je een bedrijf dat zijn afspraken niet nakomt een laatste kans om dat wel te doen. Je verstuurt een boze brief om deze laatste kans duidelijk aan te geven. Maar hoe stel je iemand in gebreke en wat moet er in de brief staan?
Wat is debiteurenrisico en hoe ga je ermee om?
Wees goed voorbereid op wanbetaling
Ondernemen is ook risico’s nemen. Toch zit niemand te wachten op klanten die ver na de betalingstermijn - of helemaal niet - over de brug komen. Dit noemen we ook wel debiteurenrisico.