Wettelijke betalingstermijn van 30 dagen
Voor bedrijven en overheid
Betalingstermijnen tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheden zijn wettelijk vastgesteld. Sinds 1 juli 2022 is deze betalingstermijn maximaal 30 dagen.
Wat is de wettelijke betalingstermijn van een factuur?
De wettelijke betalingstermijn waarmee je te maken hebt hangt af van het type debiteur. Voor grote bedrijven gelden strengere regels dan voor het leveren aan midden- of kleine bedrijven of overheden. Sinds 1 juli 2022 ligt de wettelijke termijn voor het betalen van facturen op 30 dagen. Lever je aan consumenten, dan zijn er geen wettelijke betalingstermijnen.
Meer weten over debiteuren? Op e-Boekhouden.nl lees je alles wat jij moet weten over debiteuren.
Zakelijke betalingstermijn facturen: 30 dagen
Voor business-to-business (B2B) geldt: regel je niets contractueel dan moet binnen 30 dagen na de factuurdatum worden betaald. Dit geldt ook voor grote bedrijven. Voorheen mochten zij 60 dagen afspreken, maar dat mag nu niet meer. Zij moeten zich nu ook aan de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen houden.
Wettelijk betalingstermijn zzp
Spreek je niks af, dan geldt ook voor zzp’ers de wettelijke betaaltermijn van 30 dagen. Uiteraard kun je met een opdrachtgever een kortere betalingstermijn aanhouden, zoals 14 dagen. Maar dit moet je dan wel contractueel vastleggen.
Betalingstermijn wettelijk geregeld
De wet waarin betalingstermijnen zijn vastgelegd geldt voor alle bedrijven en overheden in Nederland. En daar is de afgelopen jaren aan gesleuteld. De wet ging in op 16 maart 2013, werd aangevuld in juli 2018 en is voor het laatst gewijzigd in juli 2022. Tussen 2018 en 2022 kon een langere betaaltermijn, maximaal 60 dagen, worden afgesproken. Langer was alleen toegestaan als aangetoond kon worden dat dit voor geen van beide partijen nadelig was. Per 1 juli 2022 is de wettelijke betalingstermijn ook voor het grootbedrijf naar 30 dagen bijgesteld.
e-Boekhouden.nl geeft 8 tips hoe jij er voor zorgt dat jouw facturen snel betaald worden.
MKB | Grootbedrijf | Overheid | |
---|---|---|---|
Geen betalingstermijn overeengekomen? | 30 dagen | 30 dagen | 30 dagen |
Maximale betalingstermijn | 60 dagen | 30 dagen | 30 dagen |
Maximale betalingstermijn bij wettelijke uitzondering | > 60 dagen | niet mogelijk | 60 dagen |
Betalingstermijn factuur aan consumenten
Lever je aan consumenten, dan mag je zelf bepalen welke betalingstermijn je hanteert voor de producten of diensten die je levert. Voor het leveren aan consumenten is geen betalingstermijn vastgelegd in de wet. Wel moet het een redelijke betalingstermijn zijn.
Geen minimum aan betalingstermijn factuur
Er is en er komt geen wettelijk minimum aan een betalingstermijn. Je maakt hierover zelf afspraken met de tegenpartij. De enige eis is, dat je betalingstermijn niet onredelijk mag zijn. Je kunt zelfs afspreken vooraf te betalen.
Hoe zit het met vooraf betalen?
Dat ligt aan het soort klant dat je bedient. Lever je aan consumenten? Dan staat er in de wet dat een consument verplicht kan worden tot een aanbetaling van maximaal 50%. Hier kan je als bedrijf van afwijken, maar dan is dat een afspraak tussen koper en verkoper. Dit mag je niet in de algemene voorwaarden zetten.
Lees meer hierover in het artikel ‘Kan ik klanten vragen vooruit te betalen?’
Geen of te late betaling?
Betaalt je tegenpartij de factuur niet of te laat? Dan mag je een standaardvergoeding voor incassokosten vragen. Je hoeft hiervoor geen aanmaning te sturen. Heb je niets afgesproken over de hoogte van de vergoeding? Dan is de vergoeding een percentage van de rekening. Het minimumbedrag van de vergoeding is 40 euro. Daarnaast mag je wettelijke rente in rekening brengen.
Lees ook het stappenplan: Wat als je factuur niet betaald wordt?
Meldpunt achterstallige betalingen grootbedrijf
Als je niet-betalende klant een groot bedrijf is (meer dan 250 werknemers, meer dan € 40 miljoen omzet of een balanstotaal van meer dan € 20 miljoen), kun je hiervan anoniem melding doen bij het meldpunt achterstallige betalingen.
Betalingen slimmer regelen
Door gebruik te maken van een boekhoudsysteem of factuurprogramma zoals e-boekhouden.nl kan je snel en gemakkelijk zien welke facturen er al betaald zijn, wanneer de betalingstermijn van jouw facturen vervalt en of je wanbetalers hebt.
Veelgestelde vragen
Wat is de wettelijke betalingstermijn voor bedrijven?
Betalingstermijnen tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheden zijn wettelijk vastgesteld. Sinds 1 juli 2022 is deze betalingstermijn maximaal 30 dagen.
Wat is de wettelijke betalingstermijn voor consumenten?
Voor het leveren aan consumenten is geen betalingstermijn vastgelegd in de wet. Wel moet je betalingstermijn redelijk zijn.
Is 14 dagen een wettelijke betalingstermijn?
Nee, dat is niet zo vastgelegd. Als je levert aan consumenten mag je dat wel zo afspreken, maar dat is niet wettelijk bepaald. Facturen tussen bedrijven en tussen bedrijven en overheden moeten uiterlijk binnen 30 dagen betaald zijn.