HRM: wat is personeelsmanagement en hoe richt ik dat in?
Zo haal je het maximale uit je mensen
De meest waardevolle activa binnen je onderneming zijn je medewerkers. Dat is precies de kern van HRM (human resource management), ofwel personeelsmanagement. Deze tak van sport wordt steeds belangrijker in tijden van een werknemersmarkt, toenemende vergrijzing en een tekort aan geschoolde arbeidskrachten. Wat HRM precies inhoudt en hoe je het inricht om je medewerkers beter in te zetten en te ondersteunen, leggen we hier uit.
Personeelshandboek maken in 7 stappen
Schep duidelijkheid en bespaar jezelf een hoop tijd
Het is handig om bedrijfsregels en afspraken met je personeel vast te leggen in een personeelshandboek. Daarmee geef je iedereen duidelijkheid en bespaar je jezelf en je werknemers een hoop tijd. Maar hoe pak je het aan? In dit artikel helpen we je op weg bij het maken van een personeelshandboek.
Hoe maak je een organigram?
Handige tools, voorbeelden en tips
Ben je het overzicht kwijt door alle nieuwe mensen of verschillende rollen binnen je organisatie? Met een organigram heb je de structuur weer helder voor je. Zo’n grafische weergave toont alle afdelingen, hiërarchische relaties en verantwoordelijkheden. Naast overzichtelijkheid biedt een organigram meer voordelen. Welke dat precies zijn en hoe je eenvoudig een organigram maakt, lees je hier.
Wat is een organigram?
Waarom heb ik er één nodig?
Een organigram - ook wel organigram genoemd - is een schematisch overzicht van de bedrijfsstructuur. Zo kan je in één oogopslag heel duidelijk zien wie de baas is van wie en welke afdeling onder welke groep valt. Andere termen voor organigram zijn organigram of organisatieschema.
Aansturen van medewerkers: do’s & don’ts
Een solide basis voor effectief leiderschap
Als kersverse werkgever ga je voor het eerst medewerkers aansturen. Een grote stap in je carrière met een reeks nieuwe verantwoordelijkheden. We leggen uit waarom goed aansturen van medewerkers zo belangrijk is en waar je op moet letten als je de bazenpet draagt.
Gedragscode voor je bedrijf opstellen
Wat staat er allemaal in een gedragscode?
In een gedragscode leg je vast welk gedrag je wel en niet wilt zien binnen je bedrijf. Hiermee zorg je voor duidelijkheid bij je medewerkers. Het geeft niet alleen richting voor het gedrag dat je wilt zien, maar ook handvatten bij ongewenst gedrag. Hier lees je wat een gedragscode is, welke onderdelen een gedragscode heeft en hoe je een gedragscode opstelt die praktisch en toepasbaar is.
9 tips om personeel te behouden
Kijk verder dan salaris en secundaire voorwaarden
Goed personeel behouden is belangrijk voor het succes van je bedrijf, maar in de huidige arbeidsmarkt zetten andere bedrijven alle zeilen bij om talent binnen te halen. Mensen die goed op hun plek zitten, die krijg je niet zomaar weg. Hoe zorg je ervoor dat jij je medewerkers behoudt? Hier lees je 9 tips, met voorbeelden.
Situationeel leiderschap toepassen in je bedrijf
Je manier van leidinggeven aanpassen aan de situatie
Een bedrijf runnen en mensen aansturen, geen dag is hetzelfde. Misschien herken je dat wel. Omdat omstandigheden kunnen veranderen en mensen flink verschillen, is het nuttig ook je manier van leidinggeven aan te kunnen passen. Hoe doe je dat? Zo pas je situationeel leiderschap toe.
Leiderschapsstijlen: welk leiderschap kies jij?
Ontdek welke vormen van leiderschap er zijn
Leidinggeven kan op veel manieren. Dat blijkt wel uit de praktijk. Wat voor soort leider ben jij? En welke stijl van leiderschap wil je graag ontwikkelen? Hier vind je de meest voorkomende leiderschapsstijlen op een rij.
Leidinggeven: deze competenties heb je nodig
7 eigenschappen van effectief leiderschap
Leidinggeven is een vak. En een vak kun je leren. Wanneer ben je een goede leidinggevende? Welke competenties heb je daarvoor nodig? Ontdek de 7 eigenschappen van effectief leiderschap.
Vakantieplanning maken: 5 tips voor je bedrijf
Stappenplan en tips om met knelpunten om te gaan
Hoe zorg je voor een optimale bezetting en geef je toch iedereen zijn welverdiende vakantie? Dan moet je een goede vakantieplanning maken. In dit artikel leer je wat een vakantieplanning is en hoe je er zelf een kunt maken. Gewoon in Excel of met behulp van een softwareprogramma.
Goed werkgeverschap: waarom is het belangrijk en hoe pas je het toe?
Deze 6 beginselen helpen je op weg
Goed werkgeverschap is niet alleen iets om rekening mee te houden, het is zelfs wettelijk verplicht. Zes beginselen spelen daarbij een belangrijke rol. Welke dat zijn en hoe je het predicaat ‘goede werkgever’ verdient, lees je in dit artikel.
Hoe zet je een coachingstraject voor medewerkers op?
Voor wie, wanneer en hoe zet je een coachingstraject in?
Om een lerende organisatie te worden en te blijven, kun je kiezen voor een coachingstraject voor medewerkers. Meer ervaren collega’s kunnen kennis delen met andere collega’s, maar je kunt ook kiezen voor een externe coach. Hoe zet je een coachingstraject op? Waar moet je rekening mee houden qua tijdsinvestering en budget? Dit moet je weten over coachingstrajecten.
HR-cyclus succesvol opzetten in 7 stappen
Alles over het belang van de HR-cyclus
Goed zorgen voor je personeel zorgen én talent ontwikkelen? Dat doe je met het effectief inzetten van de HR-cyclus. Die start al op het moment dat je op zoek gaat naar personeel. De cirkel is rond als iemand uit dienst treedt.
Wat is en doet een werkgeversorganisatie?
Wat doet een werkgeversvereniging voor je?
Werknemersorganisaties zoals het FNV en het CNV zijn bekende vakbonden voor werknemers. Maar ook als werkgevers heb je organisaties die je belangen behartigen: werkgeversorganisaties of werkgeversbonden. In dit artikel lees je meer over de werkgeversorganisatie: wat is het, wat doen ze, wat zijn de bekendste in Nederland en wat zijn de voor- en nadelen van je aansluiten bij zo’n organisatie?
Sociale veiligheid is net zo belangrijk als fysieke veiligheid
Interview met Mary Vos van Gimd, onderdeel van Zorg van de Zaak
Sociale veiligheid is de laatste tijd veel in het nieuws, steeds meer mensen spreken zich uit wanneer er op het werk iets gebeurt wat niet door de beugel kan. Hoe kun je hier als werkgever mee omgaan? We bespreken met het Mary Vos, bedrijfsmaatschappelijk werker en vertrouwenspersoon bij Gimd, onderdeel van Zorg van de Zaak.
Hoe laat ik mijn bedrijf groeien?
Alles over ambitie, groeiplannen en financiering
Als ondernemer wil je groeien. Soms uit ambitie, soms uit noodzaak. Wie weet gaan de zaken zo goed dat je tegen nieuwe uitdagingen aanloopt: operationeel, organisatorisch of financieel. Hoe pak je zo'n intensief groeiproces aan en hoe kom je aan de middelen die je nodig hebt?
Hoe betrek je je medewerkers bij de missie van je bedrijf?
In 3 stappen naar medewerkers met een missie
Het betrekken van je medewerkers bij je missie heeft veel voordelen. Zo zorg je ervoor dat de neuzen dezelfde kant op staan, dat je team voldoening haalt uit hun werk en dat het doel dat je hebt met jouw bedrijf ook bij klanten goed overkomt. Maar hoe betrek je je medewerkers bij je missie?