Echte ondernemers gaan all-in!

Column | Kies voor een vast tarief

10 augustus 2012

Ondernemers zijn er gek op: extra kosten in rekening brengen bij klanten. Reiskosten, administratiekosten, verzendkosten, kantoorkosten: irritant voor je klanten.

Whitepaper Hoe bedien ik mijn klanten online?

Steeds meer ondernemers werken daarom met all-in prijzen en zijn zo de concurrentie een stapje voor. Durf jij ook te stoppen met al die flauwe extra kosten? Dan heb ik goed nieuws: niet alleen je klanttevredenheid zal stijgen, maar je omzet ook!

Klotepark

Onlangs wilde ik een huisje boeken bij Hogenboom Vakantieparken. Sinds ik vader ben, zijn die huisjes ideaal voor een lekker weekendje weg met het jonge gezin. Mijnheer Hogenboom had voor mij natuurlijk een speciale aanbieding. Als ik 4 nachtjes wilde blijven in een ruim en kindvriendelijk huisje betaalde ik slechts 295 euro. Kijk, dat is natuurlijk een mooie deal. Snel mijn gegevens invullen op de website. Als verantwoorde vader vinkte ik natuurlijk de optie ‘voorkeur voor niet-rokershuisje’ aan. Die klik kostte me direct 15 euro ‘voorkeurskosten’. Gelukkig wilde mevrouw Hogenboom ook onze bedden alvast opmaken. Dat kost dan wel 20.85 euro. En wilde ik mijn reservering definitief maken? Dan kwamen er ook nog 22 euro reserveringskosten bij. Mocht ik daar vanaf willen, dan kon ik voor 19.41 een annuleringsverzekering afsluiten. En nou we toch bezig zijn, bleek het park ook ‘parklasten’ in rekening te brengen à 22.40. En de ‘verplichte eindschoonmaak’ kwam trouwens op 47 euro. En zo kwam mijn huisje van 295 euro ineens op 441.66 euro. Van een enthousiaste klant werd ik terstond een anti-ambassadeur. Klotepark.

Ga all-in en verdien meer!

Zoals dit vakantiepark werkt, werken veel ondernemers. Ze lokken hun klanten met een vriendelijke prijs, en schroeven daarna met allerlei extra’s het tarief alsnog op. Maar waarom zou je dat eigenlijk doen? Waarom zadel je je klanten op met allerlei extra kosten? Slimme ondernemers kiezen voor een all-in prijs. En nu het goede nieuws: je kunt dan rustig de tarieven opschroeven. Als Hogenboom mij een huisje had aangeboden voor 450 euro, en erbij had vermeld dat dat ‘inclusief eindschoonmaak, bedlinnen, voorkeur en een kleurplaat voor de kleine’ had ik terstond geboekt en anderen verteld over deze mooie aanbieding. Daarmee hadden ze én meer omzet én een tevreden klant in huis gehaald!

Klanten willen toch altijd zo goedkoop mogelijk?

Onzin. Natuurlijk zijn er mensen die hun boodschappen doen bij 8 verschillende supermarkten en een dagtaak hebben aan het lezen van alle folders. Maar voor de meesten van ons geldt dat we uiteindelijk helemaal niet zo met die prijs bezig zijn. We hechten veel meer belang aan service, helderheid en een prettige ervaring. Ga maar na: supermarktketens Aldi en Lidl zijn veruit de goedkoopste, maar zeker niet de grootste supermarktketens van Nederland. In die branche staat Albert Heijn al jaren aan top. En wat dacht u van de onbemande tankstations van Tango en Tamoil? Die met veel bombare ‘de markt zouden openbreken’? De dure Shell is nog steeds marktleider.

En daarom kun je met een all-in prijs rustig je tarieven opschroeven, en tegelijk tevredener klanten krijgen. Ben je advocaat? Stop toch met dat stomme tijdschrijven en biedt all-in pakketten aan. Je weet zelf immers donders goed hoeveel tijd je gemiddeld kwijt bent aan bepaalde zaken. En jouw klanten zijn blij dat ze precies weten waar ze aan toe zijn. Luchtvaartmaatschappij Ryanair ondervindt dit inmiddels aan den lijve. Ooit begonnen als prijsstunter, maar inmiddels stuntelt het bedrijf de afgrond in en maakt slechte bedrijfsresultaten. Ryanair is berucht om tickets die beginnen met 1 euro, maar uiteindelijk oplopen (door onder meer 40 euro te rekenen voor een koffer!) tot meer dan 160 euro voor een vliegticket. 

Ondernemen zonder gezeik

Klanten hebben een hekel aan leveranciers die van alles verzinnen om hun omzet te verhogen. Wie daadwerkelijk goede service en kwaliteit biedt, kan veel beter een mooie all-in prijs vragen. Mijn bakker doet dit al jaren. Hij rekent voor een brood 2 euro, en dat is inclusief verpakkingskosten, verwerkingskosten, administratiekosten en een gratis glimlach. Hij noemt zichzelf een ‘ondernemer zonder gezeik’. Daar kunnen luchtvaartmaatschappijen, advocaten en vakantiehuisverhuurders nog een hoop van leren. 

Auteur

Richard Engelfriet