Starten en groeien in de deeleconomie

6 tips van Marcelo Loureiro van Spinlister
Marcelo Loureiro is niet de oprichter van het Amerikaanse fietsdeelplatform Spinlister, maar wel de persoon die het allermeest in het platform gelooft. De Braziliaanse investeerder werd rijk met rum, maar heeft een passie voor sport. In een interview deelt hij 6 tips om een nieuw bedrijf op de kaart te zetten.
Hoe kan mijn bedrijf groeien?
Klik hier
Doe de groeiscan!
Naar MijnMKB
Wat moet ik regelen als ik wil exporteren?
Klik hier
Download Eerste Hulp bij Exporteren
Naar MijnMKB
Spinlister is een Amerikaans platform waarop je fietsen, surfboards, ski’s en snowboards kunt delen. Je biedt jouw spullen aan op de website of de mobiele app, zodat anderen ze kunnen huren als je ze niet gebruikt. Marcelo Loureiro had geld verdient in de Braziliaanse en Amerikaanse drankbusiness. “Maar ik haat drank,” zegt hij. “Ik ben een sportman.”
 

1. Passie

Loureiro verkocht zijn rumbedrijf en investeerde het geld in twee jongens die “AirBnb voor fietsen” wilden opzetten. Als fanatiek wielrenner was hij meteen enthousiast.
 
“Ik ben ook een van de meest actieve gebruikers,” vertelt Loureiro. “Al mijn sportspullen staan op het platform. Sportuitrusting als racefietsen en surfboards staan het grootste deel van de tijd stof te vangen in de schuur. Op deze manier verdien ik er nog wat aan. Voor de huurder is het handig dat hij zijn eigen racefiets of surfboard niet hoeft mee te nemen op vakantie.”
 

2. Focus

Spinlister werd gelanceerd in San Fransisco en New York als deelplatform voor fietsen. Het bedrijf won innovatieprijzen en het aantal gebruikers groeide. Tot de winter. “In de winter wil niemand fietsen in de grote steden, veel te koud,” legt Loureiro uit. De twee jonge oprichters van Spinlister doopten het platform plotseling om tot Liquid: een platform om allerlei spullen te delen: van grasmaaier tot suikerpot. “Ze verloren de focus en hadden geen geduld,” vindt Loureiro. “Datgene wat Spinlister uniek maakte, gooiden ze overboord. Zo word je nooit succesvol.”
 
Hij kocht het bedrijf van de starters en veranderde de naam weer terug. Hij nam drie marketeers en drie techneuten aan. “In januari 2013 herlanceerde ik het bedrijf, met een focus op fietsen. Surfboards en snowboards zijn bijzaken. Ik wil Spinlister op de kaart zetten als wereldwijd lifestylemerk met een focus op sport.”
 

3. Ken je doelgroep

“De uitdaging is om genoeg vraag én aanbod te hebben. In dit geval koop je niet gewoon zelf fietsen in: je moet mensen enthousiast genoeg krijgen om hun fiets aan te bieden op het platform, want als huurders een fiets zoeken, moeten ze er wel meteen een kunnen vinden. Zo niet, dan vinden ze dat het niet werkt en komen ze niet meer terug.”
 
Daarom maakt Loureiro zoveel mogelijk promotie voor het merk. “Je moet zijn waar de gebruiker is. Sporters en vakantiegangers zitten niet alleen op internet, die zijn buiten! Dus maken we reclame in metro’s en taxi’s en op sportevenementen als de IRONMAN-triatlon.”
 

4. Slim samenwerken

Ook probeert hij traditionele fietsenwinkels te betrekken om snel extra fietsen aanbieden op Spinlister. “Het is een win-win situatie voor traditionele verkopers. Zij genereren extra inkomsten door fietsen te verhuren en krijgen extra bezoekers in de winkel.”
 

5. Vertrouwen & dienstverlening

Loureiro vindt service en betrouwbaarheid heel belangrijk, dus iedere nieuwe advertentie wordt handmatig gecheckt. “We kijken of de foto klopt met de omschrijving. Verder helpen we als gebruikers een afspraak willen maken om iets te huren, maar ze geen reactie krijgen.”
 
Voor de beeldvorming: Spinlister heeft nu 25.000 gebruikers en een aanbod van 5000 fietsen. Loureiro zorgt ook voor verzekering, maar alleen in Westerse landen. “In Amerika, Canada en West-Europa wordt maar heel sporadisch een fiets gestolen. Die vergoed ik dan. In Brazilië lever ik die service niet, de community is er daar niet klaar voor,” besluit de Braziliaan.
 

6. Uithoudingsvermogen

Loureiro steekt heel veel tijd in Spinlister. “Niet alleen doordeweeks, ook ‘s avonds en in het weekend zijn de gebruikers actief.” De ondernemer gelooft echt in zijn idee. “Ik denk dat we over vijf jaar groot zijn. Kijk maar naar AirBnb: begonnen in 2008 en is nu pas echt bekend. Ik steek er veel tijd én eigen geld in om draagvlak op te bouwen. Ik heb het geluk dat er geen grote investeerders zijn die in mijn nek hijgen die snelle resultaten vragen. Voor het opbouwen van een sterk platform is nu eenmaal tijd nodig.”
 

Crowdsourcing Week Brussel

Nieuwe innovatie- en financieringsmogelijkheden voor jou als ondernemer
Crowdsourcing biedt veel nieuwe mogelijkheden voor jou als ondernemer. Denk aan crowdfunding, co-creatie of open innovatie. Tijdens Crowdsourcing Week...

Crowd Expedition ontvangt 25.000 euro van Stichting DOEN

Investeerders zijn enthousiast over onderzoek naar deeleconomie
Stichting DOEN, het fonds van de goededoelenloterijen, steunt Crowd Expedition met een subsidie van 25.000 euro. Dit bedrag komt bovenop het geld van...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten