Word een boeiende expert met content marketing!

Adverteren doe je sociaal, lokaal en mobiel

19 april 2018

Je bent het meest aantrekkelijke bedrijf op jouw terrein in je wijk, stad of regio. Laat dat overal zien en horen, niet (alleen) in reclame maar met eigen video en artikelen. Ook jij moet aan content marketing doen in 2013.

E-book Eerste hulp bij Social media

MKB in Beeld 2020

Traditioneel koop je mediaruimte in, om je boodschap te verkondigen. Met eigen publicaties in tekst en beeld, of zelfs met spellen en animaties kan het mkb het marketinggeld vaak efficiënter inzetten. Dit heet content marketing.

Toename content marketing

Al ruim 30 procent van marketingbudgetten gaat naar content marketing, en de groei daarvan bedroeg in 2012 in de VS een kwart. Dat zegt de Amerikaanse Content marketing Association, dus een partijdige bron. Niettemin nemen uitgaven van bedrijven aan publicaties buiten reclame om met rasse schreden toe.

Meer content op social media

In 2013 zullen Nederlandse bedrijven waarschijnlijk ook voor het eerst meer op sociale media publiceren dan op eigen websites. Ze doen dat vooral op het ‘Gouden Kwartet’ LinkedIn, Facebook, Twitter en YouTube, dat in 2013 de kopgroep vormt. Dit kwartet wordt op afstand gevolgd door Pinterest, Google+, Vimeo (video) en Slideshare (presentaties).

Solomo: sociaal, lokaal en mobiel

Voor 2013 voorspellen de kenners ‘Solomo’, ofwel de combinatie van sociaal, lokaal, mobiel, als het trio van vernieuwers. Voor mkb is lokaal vaak erg belangrijk: je moet heel goed kijken wie je doelgroep is en waar je die moet aanspreken. En wat zijn de behoeften van je klanten qua informatie over je branche en werk? En hoe word je in je omgeving de expert?

Sociaal van social media is al een aantal keren voorbij gekomen voor 2013. Social media zijn bij uitstek geschikt om zelf, vaak kosteloos, te publiceren en om reacties te ontlokken.

Voor het derde element van ‘Solomo’, mobiel, is het vinden van een juiste benadering voor het mkb een flinke creatieve uitdaging omdat het zo branchespecifiek is. Je moet nagaan op welke momenten je klanten onderweg in geschikte situaties verkeren dat ze ineens behoefte kunnen hebben aan je dienst of product.

Content marketing voor specifieke technologie

“Je moet overal zijn”, roepen de goeroes, maar het mkb kan daar niet de hele dag mee bezig zijn. Of wel? Het ligt aan de omvang. En efficiency gaat tellen. Eén keer maken en op zo veel mogelijk plekken uitventen: publiceer een periodieke uiting in een huis-aan-huisblad, maar ook in het blad van de club die je sponsort, op je website, Facebookpagina en LinkedIn. Eén keer maken, vaak publiceren.

Ook qua techniek wordt dit makkelijker. Vóór 2012 riep iedere kenner dat je zeker voor de Ipad moest publiceren. Niets van waar. Je video doet het op heel veel apparatuur goed vanuit YouTube of Vimeo, je tekst en foto’s ook. Met content marketing investeren voor specifieke technologie of apparatuur kost je bedrijf vaak enkel maar meer geld.

Geschikte content marketing voor het mkb

Wat voor een contentmarketing moet een mkb-bedrijf gaan in 2013? Dat verschilt. Een reisbureau heeft veel informatie over reisbestemmingen en begint dus al voordelig. Filmpjes over de zaak en interviewtjes met tevreden klanten die terugkomen na een reis doen de rest.

Vrijwel elk mkb-bedrijf moet in tekst en beeld duidelijk maken: Wat doe ik? Wat is mijn nieuwe aanbod? Hoe ga ik te werk en waarom vind ik het zo leuk om voor de klant te mogen werken? Waarom zijn mijn klanten zo tevreden? En verzin leuke dingen, zoals peilingen en prijsvragen.

Snel en goedkoop video maken

Video maken hoeft niet duur te zijn. Uurtarieven van videobedrijfjes zijn gedaald naar 50 euro of minder en daar kun je nog wel wat vanaf krijgen. Laten bewerken is vaak tijdrovend en dus duur. Houd het dus bij korte films en doe het desnoods een aantal keren overnieuw. Vooral belangrijk: het moet origineel zijn.

Let ook op wie je voor de camera zet. Een installateur in het mkb praat meestal niet als Bram Moszkowicz. Ben je als ondernemer geen prater, dan heb je misschien wel een goedgebekte medewerker. Een andere optie: laat filmen bij een opdracht of productie waarbij je uitlegt wat er gebeurt. Ook bij klanten kun je een video laten maken, of misschien lukt het je om online videogesprekken vast te leggen met behulp van een slimme neef en software van een paar tientjes. Met een Google Hangout doe je dat zelfs gratis.

Ook kun je beginnen samen publicaties te verzinnen en te maken in een netwerk van gelijkgezinde bedrijven in andere regio’s die geen concurrenten zijn. In franchiseketens is dat eenvoudiger. Ook kun je veel afkijken van wat bijvoorbeeld Amerikaanse kleinere bedrijven goed doen op YouTube. En daar zie je ook hoe knullig het soms kan zijn met een homevideo niveau. Doe het dan maar liever niet.

Liever gedegen content dan leuke

Afgelopen jaren lag de nadruk in content marketing erg op onderscheiden en leuk doen, maar klanten van bedrijven gaan in 2013 meer en meer voor kundigheid en betrouwbaarheid. Je kunt als bedrijf gewoon laten zien wat je doet. Je werk zelf is de boodschap en dat hoeft niet in de vorm van een real-life soap.

Wel wordt je bedrijf een merk dat je beheert als een uitgever. Soms is daar niets nieuws aan, ook niet in 2013. Als je als bakker al 74 jaar aan de top staat in je wijk, wie maakt je dan wat? Toch is het goed om dat op eigen wijze eens expliciet te maken met publicaties ofwel ‘content’. Ook is het leuk voor het nageslacht, Vertel over het ontstaan en de opkomst van je bedrijf. Ook dat kan kort, aantrekkelijk, of in afleveringen. Een mkb-bedrijf kan veel vertellen. Doe dat dan ook! 

Auteur

Peter Olsthoorn